
AgderVeteran
Enkel guttedrøm i all sin eleganse
Tor Inge Flodquist sin 1930-modell A-Ford har vært plukket fra hverandre og restaurert. Resultatet er en nesten rustfri veteranbil som ser ny ut.
– Det er Oddvar som er primus motor bak dette prosjektet. Han har jo flere av disse, sier Tor Inge Flodquist når vi treffer han i Høllen med sin A-Ford fra 1930, under biltreffet Cars, bikes & coffee.

Hentet på to plasser
Doningen ble intet på to steder i Valdres; Østre Slidre og Vestre Slidre.
– Den var helt demontert og noen deler lå hos bestemor. Jeg brukte nesten en hel dag på å finne alt sammen, forteller Oddvar Bjerland.
– Kona ba meg kvitte meg med bilen fordi den hadde stått i flere år. Hun sa jeg aldri kom til å få gjort noe med den, likevel. Da skulle jeg vise henne og holdt på i et par år relativt aggressivt på fritiden for å få den i stand. Jeg brukte nok et par tusen timer på den, røper Oddvar.
Guttedrømmen
Tor Inge selv har ikke flere. Han har hatt denne siden 2018, da han kjøpte den av Bjerland. Den var ferdig restaurert i 2017.
– Det har vært en guttedrøm å eie en slik. Det er noe med at en har litt sans for denne typen biler. Den er unik og vekker oppsikt. Da jeg gikk i knebukser hjemme på gården i Indre Agder var det stas å sitte bak rattet på slike. Det var staselige biler.

Han kjører ikke mye med den.
– Altfor lite. Det blir helst å betrakte den i garasjen. Det er så vidt jeg tør å uttale meg om hvor ofte jeg kjører den. Det er veldig sjeldent. Den blir helst til å kjøre på treff med, når jeg ikke kjører Mitsubishi Pajero. Det lengste jeg har vært med denne er ti mil. Jeg kjører den stort sett her i nærområdet.
For avslappet kjøring
Det er ikke noe problem å ta den med på langtur.
– Det blir bare litt mer slitsomt å kjøre denne enn en vanlig bil. Du kan ikke legge deg ut på motorveien med den. Den er ikke bygget for forbikjøringer.
– Om du bare slapper av, holder den seg innenfor strekene, men du kan ikke begynne å ratte med den, skyter Oddvar inn.
Noe bryllupskjøring blir det ikke.
– Jeg har hatt noen turer med venner i forskjellige anledninger, men ikke ellers, innrømmer Tor Inge.

Ingen racer-bil
I bilen sitter et 6-volts el-anlegg. Motoren holder tre gir, fire med reversen, 39 hestekrefter, fire sylindre, og i vognkortet står det at den skal holde en toppfart på 104 kilometer i timen.
– Jeg vil ikke sitte på da. Det holder lenge med 60-70 km/t. Da går det greit. Det er ikke det at rister eller bråker, men det er jo ikke noe servostyring.
I vognkortet står det også at fargen er brun, men den ser mer gul ut.
– Den har ikke vært i noen andre farger før. Dette er standard farge.
Det er en enkelt oppbygget bil i all sin eleganse. Trenger man lufting, kan man åpne frontruta bittelitt.
– Taket består av trespiler, hønsenetting og vinylduk, presiserer Bjerland.

Treverk fra Sverige
Autentisiteten er det ikke noe å si på.
– Så langt det lar seg gjøre er alt originalt. Rammen, instrumentpanelene og motoren er original. Alt av tak, vegger og gulv innvendig er trukket på ny. Alt av reisverk er av tre og byttet ut. Nesten alle slike biler blir strippa ned og restaurert. Det er ikke billig å stelle med, mener Flodquist.
– Jeg var helt til Stockholm for å hente treverket, men det er egentlig ikke vanskelig å få tak i deler. Alt reproduseres i USA, men det finnes nok også noe Kina-vare, skyter Oddvar inn.
Usunt å tenke på kostnaden
Han hevder det ikke er sunt å holde oversikt over hva man har brukt på deler.
– Så lenge man kan fikse det meste sjøl, går det an å drive på med.

Alt treverk til tross, noe glassfiber finnes likevel.
– Skjermene er av glassfiber. Ellers ville de vært utrolig tunge. Originalt er de i stål, understreker eieren.
Det er plass til to foran og tre bak. Bak finnes en grind man kan sette kofferten på.
– Det finnes flere forskjellige modeller. Dette var jo Amerikas svar på folkevognen. Det gikk noen millioner av disse. Det var egentlig en billig og masseprodusert bil, og skulle du ha noe annet en svart farge, måtte du betale ekstra.
Doningen ble funnet delvis bak en låve, fortært av rust. Noe rust finnes fremdeles på instrumentpanelene, men dersom man ikke leter etter rusten, fremstår bilen som ny.
– Denne skal holde i 100 år til.
Sorry. No data so far.