
Sniktitt på Suzuki eVitara - kommer sent men godt til elbilfesten
Endelig kommer bestselgeren som helelektrisk
Suzuki er for mange selve begrepet på trygg ferdsel på krevende føre med sitt avanserte All Grip firehjulstrekk som har gjort merket populært i vinterlandet Norge. Men et elektrisk alternativ har manglet. Inntil nå.
e-Vitara er modellbetegnelsen på nykommeren der «e» står for elektrisk drivlinje. Den er for tiden på en omfattende norgesturne med stopp hos RSA-forhandlere fra nord til sør. RSA Bil på Krøgenes var ett av stoppene på turneen og der ble den stående i noen timer før ferden gikk videre. Nok tid til å få et inntrykk av bilen og gjøre seg opp en mening selv om det ikke ble anledning til å prøvekjøre.
– Det er kun toppmodellen som tas til Norge, vi har gjort det enkelt for kundene som velger farge og eventuelt hengerfeste, det er det hele, poengterer selger Christoffer Andersen som klassifiserer bilen som en liten SUV/Crossover.
Topp modell innebærer blant annet åpningsbart glasstak, elektrisk justering av førersete, stemmestyring, omfattende sikkerhetspakke og førerstøttesystemer og største batteri som er på 61 kWh. Det skal gi WLTP rekkevidde på drøyt 400 kilometer og den hurtiglader med inntil 150 kW. Maks henger er 750 kilo. Varmepumpe er standard.

Helt ny plattform
Suzuki har ikke latt seg friste til å bruke den gamle fossile plattformen når de skulle bygge sin første elektriske modell. Suzuki har utviklet en dedikert elbilplattform. Det skal sikre at alt er optimalisert for elektrisk drivlinje.
Plass er alltid viktig tema, ikke minst i en kompaktbil. Kan den fungere som nummer en bil for familien? For en ikke alt for stor familie vil vi tro det, mye takket være fleksible løsninger. Baksetene kan justeres i lengderetningen slik at man kan prioritere enten plass til passasjerer eller bagasje. Inntil 500 liter skal det romme bak med setene skjøvet frem, det må være i nærheten av rekord i denne klassen. Bakseteryggen har åpning til topps i midten slik at lange gjenstander kan fraktes enkelt. «Ikea-luke» kaller de det litt humoristisk hos RSA.
Baksetet er også overraskende romslig når det justeres bakover, vi testet med en sjåfør på 180 cm foran, og fikk god plass til bena når vi inntok baksetet.

Direktøren på besøk
Storfint besøk var det også på visningen idet Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA var med på ferden. Han kunne fortelle om tett kontakt med fabrikken i Japan for å få biler som er tilpasset norsk klima.
– Det innebærer blant annet at bilen kommer med det største batteriet, og med varmepumpe som standard, nevner Dunvold som eksempel.
– Når kommer kundebilene?
– En gang i fjerde kvartal, det er åpnet for bestilling, og vi ser jo at interessen er stor. Elektrisk Suzuki Vitara er det mange som har ventet på, forteller han.

Prisen er ikke endelig fastsatt, men direktøren våger å antyde et sted i overkant av 400 000 kroner.
Vitara ble lansert i Norge i 1988 og har siden solgt i 25 000 eksemplarer, en pen suksess. At den nå kommer i elektrisk versjon og med alt vi forbinder med modellen fra før vil neppe legge noen demper på salget.



– Et kjempebra team! En av de beste forhandlerne våre, og så er det så flotte og lyse lokaler.
Sorry. No data so far.