skip to Main Content
FORHANDLER: Auto Teknikk er forhandler for Karmann og Challenger, og har etablert bobilspesialisten.no med presentasjon av det brede spekteret av ekstrautstyr og løsninger som bedriften selger.

Bobilspesialisten Auto Teknikk

En spesialist på alle typer bobiler

– Vi har ikke så mye dødtid, nei, smiler Robert Eriksson, mekaniker hos Auto Teknikk på Dalane i Kristiansand, som leverer alle de tjenestene en eier av en bobil måtte ha behov for.

 

Auto Teknikk opplever at stadig flere nye bobilkunder kommer til. Mange ganger kommer det kunder som kan ha kjøpt bobilen hos en annen forhandler, men som ønsker at Auto Teknikk skal utføre den servicen og de reparasjonene som de har behov for.
– Når vi spør hvorfor kunden kommer til oss, får vi til svar at de er blitt anbefalt å bruke oss. Det er selvsagt motiverende, men samtidig setter det strenge krav til oss selv. Vi må være ydmyke og sikre at alle kunder blir behandlet på en best mulig måte. Fornøyde kunder kommer igjen, misfornøyde kunder gjør det ikke, fremholder Terje Hovrind, som har vært kundemottaker hos Auto Teknikk i over 25 år.

Får alt på en plass

De synes det er en trivelig jobb.
– Det er jo flott å se at vi har kunder som har vært med oss helt siden vi holdt til lenger oppe på Dalane, samtidig som mange nye kommer til, hvert eneste år, faktisk, sier Hovrind.

– De yngste er 12 år og skal kjøpe rallyutstyr fordi de skal i gang med å kjøre bilcross, til den eldste kunden som er 97, smiler Horvind.

Søren Snartemo, en av eierne av Auto Teknikk, peker på flere forhold på spørsmål om hva årsaken er til at andelen bobilkunder vokser og at så mange har vært kunde hos Auto Teknikk i så mange år.
– Jeg tror det skyldes at kunden får alle tjenester levert på en plass. Det er en styrke at vi kan levere alle tjenester under samme tak, sier Snartemo.

Selger nye bobiler

Det er Snartemo som gjennomfører EU-kontrollene på alle bobilene.
– Vi har godkjenning til å gjennomføre EU-kontroller på alle kjøretøy med en tillatt totalvekt på inntil 7.500 kilo. Listen over sjekkpunkter er lang, og alt må stemme, sier han.

Robert Eriksson er mekaniker og gjennomfører service, justeringer, vedlikehold og reparasjoner på alle typer bobiler.

Ikke minst, Auto Teknikk selger også nye bobiler.
– Vi er forhandler av Karmann og Challenger, to solide merker som står sterkt. For å kunne gi et best mulig tilbud til bobilkundene, har vi på vår egen side bobilspesialisten.no, mer informasjon om alt vi selger av utstyr og tjenester, og informasjon om de mange mulighetene som finnes, sier Tommy Christensen.

Service

I disse dager er det mange bobileiere som skal vinterlagre bobilen etter en travel sesong. På en hovedservice som gjennomføres annethvert år, bytter Eriksson alle filtre, oljen skiftes, alle væskenivåene sjekkes, og bremsene smøres. På en mellomservice, også det en service som gjennomføres annethvert år, gjennomføres det oljeskift, noen filtre skifter og væskenivåene kontrolleres.
– All form for service gjennomføres strengt i tråd med bobilprodusentens anvisninger. Dette for at garantien fra produsenten kan opprettholdes, sier Eriksson.

Mange av oppdragene går også på service, reparasjoner og montering av ekstrautstyr, være seg ekstralys, hydrauliske støtteben, luftfjæring og montering av hengerfeste, for å hevne noen eksempler.

Tar hånd om det meste

Tommy Christensen forteller at det er mange punkter som sjekkes når en bobil skal vinterkonserveres.
– Vi tapper alt av vann, fyller på frostvæske i alt av sluker, blåser gjennom vannsystemet slik at det ikke blir liggende igjen vann som kan fruse, alle filtre tappes for vann. Vannpumpen sjekkes. Vi sjekker at alt er i orden på komfyr og gass, at alle koblinger ikke har fått skade, og at slanger og ventiler ikke er tette og i orden, sier Christensen.

De aller fleste bobilkundene som bestiller en vintreklargjøring, bestiller også en klargjøring i forkant av en ny sesong på våren.
– Vi gjør alt klart slik at alt virker som det skal når man skal avgårde på årets første tur slik at bobileieren slipper ubehagelige overraskelser.

– En moderne bobil leveres med mye utstyr, og en del av kundepleien innebærer å informere kunden om alle de ulike løsningene som finnes i bilen for å sikre en god og riktig bruk, sier Tommy Christiansen.

Back To Top