skip to Main Content
- Hvis tilbakemeldingene fra publikum viser seg å holde stikk, vil nye Isuzu D-MAX også fremover forbli Norges mest solgte pickup, sier Nils Richard Mæland.

Sterkere, kraftigere og tøffere

Nye Isuzu D-MAX er den aller tøffeste «gutten» i klassen, sterkere, tøffere og ikke minst betydelig rimeligere enn konkurrentene som den er. Derfor er det kanskje ikke så rart at importøren har tatt mål av seg til at dette fortsatt skal være den mest solgte pickupen her hjemme i 2017.

Er det noe Isuzu kan, er det å produsere pickups. Eventyret startet i 1963 med Isuzu WASP. Formålet med modellen var å skape et kjøretøy som så ut som en personbil, men som fungerte som en lastebil. Resten er som man sier, historie. For salget av pickupene har holdt seg høyt gjennom alle år. Salgstrenden har økt, og Isuzu har med årene lansert nye modeller som har medført at populariteten har holdt seg høy.

Norges mest solgte pickup
Siden Isuzu introduserte D-MAX i Norge i 2007, er det blitt solgt mer enn 7.000 enheter her hjemme. Tallene viser at hver fjerde pickup som selges, er en Isuzu D-MAX. Det gjør Isuzu til Norges mest solgte pickup, godt foran både Ford Rangers, Volkswagen Amarok og andre.

Isuzu har alt det man måtte begjære: Stor plass, svært tøft design, god innvendig plass, en kraftpakke av en motor, lave utslipp, alt av utstyr integrert i prisen, og ikke minst muligheten for at få år etter at man har kjøpt bilen, kan bygge den om til personbil.

Best på lasteevne
– Vi er i himmelen over at vi får en ny Isuzu D-MAX nå. I disse dager smelles det til med markedsføring «i alle kanaler», sier Nils Richard Mæland hos Kvavik Auto i Lyngdal.

– Det er dem der ute som har fått med seg at det kommer en ny modell, og vi hadde salg på bilen allerede før den kom. Det er jo alltid artig, ler han.

Isuzu har alltid levert sterke og driftssikre motorer, helt fra Isuzu lanserte Japans første dieselmotor med luftkjøling i 1936.

Mæland sier Isuzu alltid har vært i forkant når det gjelder utvikling, noe som vises i den nye RZ4E – TC Hi-motoren på 164 HK og med variabel turbogeometri. Motoren leverer høyere dreiemoment på bakhjulene, noe som gir bedre akselerasjon, ekte offroadegenskaper, høyere lasteevne og selvfølgelig fortsatt 3,5 tonn tilhengervekt. Akkurat den er det INGEN av konkurrentene som kan måle seg med.

Rimeligste pickup
Ny sekstrinns automat, lavere drivstofforbruk, redusert støy, 18 tommers aluminiumsfelger, sterkere bakhjulsoppheng for bedre sikkerhet ved tung last, et design for komfort, skinnseter, bakkestartassistent og nedoverbakkeassistent hører også med. Og ikke minst må vi nevne et lydanlegg som gjorde at vi fikk DEN konsertopplevelsen i kupeen når vi drog på med volumet da Metallica ble spilt på radio.

Isuzu D-MAX er markedets RIMELIGSTE pickup i sin klasse. Vil man ha modellen som kommer med manuelt gear, er prisen 365.900 kroner. Men akkurat den varianten er det få som vil ha, om noen. 99,9 prosent av kjøperne vil ha automatgear, det meste av utstyr og full skinnpakke. Da havner man mellom 400.000 og 450.000 kroner, avhengig av hva man velger. De sammenligningene som finnes på nettet, konkluderer med at det gjør Isuzu D-MAX fra 15.000 (hvis man velger manuelt gear), til 150.000 kroner (om man velger «full pakke») rimeligere enn konkurrentene.

Ikke dyrt å bygge om
Så kommer også det faktum at Isuzu D-MAX er typegodkjent som personbil når den kommer til Norge. Når bilen har landet her til lands, bygges den om og hver bil for seg vises hos Statens vegvesen.

– Det betyr i praksis at man kan bygge om bilen til personbil igjen etter få år. Erfaringen vår har vist at de fleste velger å gjøre det etter en fire, fem, seks år. Avgiften for å bygge om er heller ikke avskrekkende. De av våre kunder som har gjort dette, bruker bilen som familiebil etter ombyggingen, for da har far i huset fått muligheten til å kjøpe seg ny pickup, smiler Mæland.

– Verd å ta med seg er også at å bygge om en såpass ny bil til personbil igjen, gjør at annenhåndsverdien holder seg svært høy. Det gjør at man langt på vei får igjen prisen man gav da bilen var ny, når den selges som ombygd og brukt personbil, sier Nils Richard Mæland.

Back To Top