fbpx
Annonse:
KLENODIUM: Kent Sørensen Hadde Tatt Turen Fra Eydehavn I Sin 1937-modell DeSoto S3. Den Skal Være Eneste Av Sitt Slag I Norge.
KLENODIUM: Kent Sørensen hadde tatt turen fra Eydehavn i sin 1937-modell DeSoto S3. Den skal være eneste av sitt slag i Norge.

Varm sesongstart

Motortreff

Et ukjent antall biler og motorsykler var innom Høllen brygge i Søgne da Cars & Bikes & Coffee hadde årets første treff i stekende hete.

 

–Jeg er fullt ut tilfreds. Dette er som julaften for meg. Per Pouls, jovial danske, smiler om kapp med sola der han går rundt med stråhatt på hodet og kamera i hendene for å forevige alle de fete bilene og barske motorsyklene som svinger innom på sommerens første uformelle treff.

Kommer fra øst og vest

Vanligvis starter treffene opp i april/mai, men på grunn av korona har det blitt utsatt, og det var tydelig at det nå var et oppdemmet behov blant motorentusiastene for å komme ut for å lufte doningene sine, og for å treffes for drøs om alt som har med motor å gjøre.
– Det er sjette året vi arrangerer uformelle treff på torsdagene her i Høllen, opplyser Per. Sammen med Tore Tangerud tok han initiativet til slike samlinger der alle med ett eller annet motorisert kjøretøy kan komme for å vise seg frem. Vidar Nielsen, som driver Joker-butikken på stedet, og som selv er motorentusiast, er også med på laget og stiller plassen foran butikken til disposisjon.

Veteran med krutt

Tro ikke at treffet bare er for lokale søgnefolk, her var folk fra Arendal i øst til Lindesnes i vest. Fra Eydehavn kom Kent Sørensen kjørende med et sjeldent klenodium; en DeSoto SR 1937-modell som ser ut som den kommer rullende rett ut av filmen om Bonnie & Clyde med sin altoverskyggende solskjerm over frontvinduet.
– DeSoto var en del av Chrysler og de laget biler fra 1929 til 1961. Min utgave har gått i California helt til jeg kjøpte den i 2013. Først tre år senere fikk jeg den over til Norge og brukte vel ett år på å sette den i stand. Den er langt fra original, motoren er en V-åtter som gir 360 hestekrefter, samme som sitter i Corvette, bekrefter han.
En slik motorisering krever diverse endringer i oppsettet fra det opprinnelige. Blant annet er det luftfjæring og skivebremser, styreservo og tannstangstyring, ting som var ukjent i 1937.
– Totalt har nok bilen kostet meg 400 000 kroner pluss et ukjent antall timer med arbeid, forteller Kent, som jobber i Nordsjøen og som bruker friperiodene på bil.

Motorsykkel til 100 kroner

Bjørn Ove Muren hadde tatt turen fra Mandal på sin engelske Panther motorsykkel fra 1933. Også den er et sjeldent klenodium på norske veier.
– Jeg kjøpte den i 1973 og betalte 100 kroner for sykkelen og 100 for sidevogna. Det var jo en del penger den gang, mimrer han muntert.
Motoren er en én-sylinders 500 kubikk med åpne ventiler.
– Antall hestekrefter er jeg ikke helt sikker på, kanskje som en gammel folkevogn. Jeg har hatt den oppe i 120, uten sidevogna, vel å merke, men jeg kjører helst i 50. Det er mye hyggeligere, presiserer Bjørn Ove, som før øvrig er den sjuende eieren av sykkelen. Han har hele historikken fra den var ny. En broket forsamling kjøretøy svingte innom i løpet av sommerkvelden. Uformelt treff innebærer at man kommer og går som det passer, alle er ikke til stede på samme tid.

–På det meste har det vært 150 kjøretøy innom i løpet av en kveld, opplyser Tore Tangerud.

Kanskje blir den rekorden slått i løpet av sommeren slik det tegnet seg på første treffet? Treff blir det uansett hver torsdag kveld gjennom sommeren og til et godt stykke ut på høsten.

 

PÅ REKKE OG RAD: Mye flott, mye sjeldent og masse nostalgi på bryggekanten i Høllen denne varme sommerkvelden.

FREM FRA GLEMSELEN: Motorsykkelen til Bjørn Ove Muren, en engelsk Panther 1933-modell, hadde tilbrakt mange år i en gjødselkjeller på Sunnmøre før han kjøpte den for 100 kroner i 1973. Pluss sidevogn, også den for 100 kroner.

KJØLER SEG NED: Thore Jørgensen tok turen fra Mandal i sin Ford Edsel fra 50-tallet. Uten air-condition blir det varmt i bilen, så en is på bryggekanten var kjærkomment.

SMILER OM KAPP MED SOLA: Vidar Nielsen, Tore Tangerud og Per Pouls er alle aktive i Cars & Bikes & Coffee-treffene på Høllen Brygge. At de fikk en skikkelig pangstart på sesongen sist torsdag er ingen overdrivelse å hevde.