fbpx
Annonse:
ROMSKIP: Med Lengde På Nesten Fem Meter, Er Det Blitt God Plass Til Sju Voksne I Euniq. Vi Synes Fronten På Bilen Er Ganske Stilig.
ROMSKIP: Med lengde på nesten fem meter, er det blitt god plass til sju voksne i Euniq. Vi synes fronten på bilen er ganske stilig.

Prøvekjørt: Maxus Euniq 7-seter MPV

Du store kineser

Fakta: Detaljene
  • Pris: 442 600 kr.
  • Motor: Elmotor, 177 hk, 310 Nm.
  • Batteri: 52,5 kWh
  • Rekkevidde: 325 km (WLTP)
  • Ladetid: AC: 8 timer. DC: 30-80 & 30 min.
  • Drivlinje: 1A, forhjulstrekk
  • Toppfart: 160 km/t.
  • Dimensjoner (L/B/H): 482/182/179 cm
  • Bagasje: 7-seter: 425 L. 5-seter: 1080 L.
  • Bakkeklaring: 16,4 cm
  • Vekt: 1810 kg
  • Nyttelast: 525 kg
  • Maks tilhenger: 400 kg

Med sju seter og «alt utstyr» inkludert til en edruelig pris, tror vi siste nytt fra det kinesiske konsernet SAIC kan ha alle forutsetninger for å briljere på salgsstatistikkene.

Maxus har vært synlig i Norge en tid, men da utelukkende med elektriske varebiler. Nå utvides porteføljen med MPV’en Euniq – også den strømførende. MPV betyr Multi Purpose Vehicle, på godt norsk, flerbruksbil.

Sørlandsavisen var først ut til å få prøvekjøre bilen, en førproduksjonsmodell, som ankom RSA Bil i Sørlandsparken i midten av juli. Kinesiske skrifttegn i displayet og knapp for fjernutløsing av lokket til bensinpåfylling (på en elbil) vitner tydelig om at det første eksemplaret ikke er riktig klargjort for norske forhold i skrivende stund. Bensinlokk tyder for øvrig på at modellen også finnes i fossil utgave, men det er ikke aktuelt i elbil-landet Norge.

Dermed slipper Euniq unna alt som smaker av avgifter, bortsett fra vrakpanten på 2400 kr. Ferdig på veien, med vinterhjul, klargjøring og registrering må du legge 442 600 kr på disken for at romskipet kan bli ditt. Det vil utvilsomt gjøre bilen interessant for mange som er i markedet for en sjuseter som attpåtil kan briljere med «alt» utstyr inkludert. Her finnes ingen tilleggspakker som hos de fleste konkurrentene, bortsett fra tilhengerfeste og «metallic» lakk.

Godt utstyrt

Listen over standard utstyr er like romslig som bilen og fyller et A4-ark. Vi nevner kort; panorama soltak, skinnseter med elektrisk regulering av stolene foran, ryggekamera, trådløs lading av mobiltelefon, elektrisk bakluke, cruise-kontroll, LED-lys og stemningslys i kupeen med valg for hele 64 farger.

Sikkerhetspakken byr på blant annet parkeringssensorer foran og bak, auto nødbrems, filholder og blindsonevarsler. Understellsbehandling med Tectyl hører også med.

Vi fikk prøve bilen på motorvei, i bytrafikk og litt på svingete landevei, og etter noen timer bak rattet kan vi trygt konkludere med at Euniq er en lettkjørt bil og et trivelig bekjentskap til tross for at dette var en utgave som ikke var ferdig «fornorsket». Blant annet opplevde vi betydelig grad av regenerering når vi slapp opp gasspedalen, altså en viss bremseeffekt, noe som er vanlig på elbiler for å produsere strøm til batteriet.  På den ferdige utgaven vil grad av regenerering kunne velges med en bryter i konsollen. En 12,3 tommers touch-skjerm i farger er plassert sentralt på dashbordet. Denne var for mørk til å ha god lesbarhet i dagslys, også en detalj som vil bli ordnet med en oppdatering. 

Bil for hverdagen

Elmotoren utvikler 177 hestekrefter med et maks dreiemoment på 310 Nm. Det gjør ikke den 1,8 tonn tunge bilen til noen racer, men det direkte momentet fra start som kjennetegner elbiler, var absolutt merkbart. Vi tror motoriseringen vil være helt grei til hverdagsbruk. 

De som er på utkikk etter en syvseter er rimeligvis opptatt av plassforhold. Her briljerer Euniq med raus plass til alle sju.  For en gangs skyld har vi opplevd tredje seterad som velegnet også for voksne. Benplassen er akseptabel, og ikke minst, setehøyden er tilstrekkelig til å gi en rimelig god sittestilling.  Nåløyet er å stige inn og ut. Det er trang passasje og derfor er en viss smidighet i kroppen en fordel.  Vel på plass i setet kan vi konstatere at sikten ut er upåklagelig, og det store panorama-glasstaket bidrar ytterligere til romfølelsen. 

Nøktern rekkevidde

Så var det rekkevidden. Euniq kommer med et batteri på 52,5 kWh, noe som skal gi 325 km rekkevidde etter den strengere WLTP-standarden. Det er ikke klasseledende i dag, men samtidig tilstrekkelig til at bilen vil være et praktisk transportmiddel i hverdagen for de fleste. Med DC-lader skal den bruke åtte timer til fulladet, mens hurtiglading fra 30-80 prosent er oppgitt til 30 minutter.

Som 7-seter rommer Euniq 425 liter bagasje målt til taket, med fem seter i bruk; 1080 liter. Skulle det knipe med bagasjeplass ved alle seter i bruk, kan det monteres takstativ med plass til skiboks. Tilhengerfeste er mulig men begrenset til maks 400 kilo hengervekt. Det holder til å frakte en liten henger med hageavfall, eller til å montere sykkelstativ. 

Vi tror Maxus Euniq vil fange interessen hos mange med store plassbehov, og med en pris godt under en halv million ferdig utstyrt, har den knapt reelle konkurrenter i dagens marked i Norge. Det er liten tvil om at kineserne vil opp og frem på det norske markedet.  Maxus Euniq kan bli en av flere plogspisser. De første bilene ventes levert i oktober.

FLEXI: Bakerste seterygg deler 60/40 og gir mulighet for mer bagasjeplass om det er seks passasjerer.

BAK: Ingen grunn til å klage på verken utsikt eller romfølelse i Euniq med sitt store glasstak.

LITT TRANGT: Litt trang åpning til tredje seterad, men vel på plass er det rimelig greit for to voksne å oppholde seg her.

TRIVSELSPLASS: Det er ikke vanskelig å finne seg til rette bak rattet når skinnsetene har el-regulering. Materialkvaliteten står til godkjent selv om det er mye plast. Finishen er imidlertid god. Instrumenteringen var ikke ferdig utviklet i prøvebilen, men det vi så likner mye på hva vi har sett i andre biler på det europeiske markedet.

RUVER: Sett skrått bakfra ser vi at Euniq er en flerbruksbil hvor det praktiske har forrang fremfor slanke linjer.