fbpx
skip to Main Content

Franskmann utfordrer japaner

Fakta:

Pris: 295 000,-. (fra 285 000,-.)
Motor: 1,6 L, 4-syl bensinmotor + 2 elmotorer. Samlet ytelse 140 hk.
Drivlinje: Multi-Mode 6-trinns girkasse. Forhjulstrekk.
0-100 km/t: 9,9 sek.
Toppfart: 186 km/t
Forbruk blandet: 0,44 l/mil
CO2: 98-99 g/km
Dimensjoner: (L/B/H): 405/199/144 cm
Bagasjevolum: 301 L
Vekt inkl fører: 1758 kg
Maks tilhenger: 900 kg
Sikkerhet: 5 stjerner i NCAP

Prøvekjørt: Renault Clio er bestselger i Europa men ikke i Norge. Det kan det bli en endring på med ­hybrid-versjonen av den franske småbilen.

Tiden var overmoden for en form for elektrifisering, må Renault ha tenkt, i alle fall på det norske markedet. Tallene forteller sitt; hel-elektriske Renault Zoe har blitt tatt i mot med åpne armer i Norge, og solgte 2346 eksemplarer i 2020, mens fossile Clio solgte 47.

Nå skal alt gå så mye bedre. Hybride Clio, uten ledning, riktignok, er klar for å erobre Norge. Naturlig konkurrent i klassen for selvladende hybrider er selvsagt Toyota Yaris, som har vært en ubetinget suksess i småbilklassen her på berget. Den kom i ny og oppfrisket versjon i fjor. Vi prøvde den sist høst og ble begeistret. «Suksessformel i ny tapning», het de i overskriften, og dermed var det meste oppsummert.

Teknologi fra Formel-1
Begeistret ble vi også etter et døgn i selskap med hybride Renault Clio, og vi tror gjerne den blir en verdig konkurrent til japaneren. De to befinner seg i omtrent samme prissegment, er begge av de litt større småbilene, og har drivverk og motor som nok vil oppleves ganske likt, selv om de to har gått for forskjellige tekniske løsninger. Mens Toytota går for trinnløs CVT girkasse, bensinmotor og en el-motor, har Renault valgt et ganske så avansert hybridsystem som bygger på merkets satsning innen Formel-1. Det innebærer kort fortalt en bensinmotor og to elmotorer som leverer kreftene gjennom en såkalt Multi-Modial 6-trinns girkasse. Vi skal ikke gå dypere inn i det tekniske her, som kunne krevd en lang og omfattende utredning, men slår bare fast at systemet fungerer helt «av seg selv». Clio er kort fortalt lettkjørt og gjør det du ber den om å gjøre, ganske likt Yaris, med andre ord. Med samlet effekt fra alle tre motorer, har du 140 hestekrefter å rutte med, noe som gjør at bilen oppleves kvikk, ikke minst i bykjøring, men også på landevei og motorvei. Det er mye fokus på sprinten fra 0-100 når biler omtales. Clio gjør øvelsen på rett under 10 sekunder. Mer interessant er det likevel med akselerasjonen høyere oppe i fartsområdet. Clio skal klare øvelsen 80 – 120 km/t på 6,9 sekunder, noe som er sprekt – og veldig nyttig ved forbikjøringer. Da handler det om trygghet og gode marginer, og ikke imponerende tall på et ark.

Lett å like
Vi synes Clio tar seg flott ut med en linjeføring som både er harmonisk og dynamisk. De C-formede frontlyktene er med på å gi bilen signatur. Innvendig følges det opp med gode seter som sammen med justerbart ratt gjør det enkelt å finne en god sittestilling. Instrumenteringen domineres av en stor skjerm i midten som er skarp og lettlest. Vi ble imponert over klarheten til ryggekameraet da vi rygget etter mørkets frembrudd. Fysiske knapper liker vi. Mye kan styres med disse, eller på pekeskjermen.Med lengde på rett over fire meter er Clio selvsagt ingen typisk familiebil. De to foran har god plass, mens de som henvises til baksetet nok sliter litt med benplassen. Bagasjerommet sluker 300 liter (Yaris 286 liter). Maks tilhengervekt er 900 kilo, mens Yaris trekker inntil 450 kilo.

Rullende sparebøsse
Med hensyn til pris og drivstoff-forbruk er de to nokså like, rundt 300 000 kroner for en godt utstyrt utgave for begge. Både Clio og Yaris er for rullende sparebøsser å regne når det kommer til forbruk. Vi målte gjennomsnittsforbruk til 0,44 l/mil på vår 12 mil varierte testrunde for Clio. Kjøringen foregikk i ca. 10 grader pluss. Det er likt med fabrikktall. Yarisen målte vi til 0,39 l/mil da vi testet den tidlig på høsten, da med tilnærmet sommertemperatur. I praksis er de nok ganske like på forbruk.

Renault oppgir at opp til 80 prosent av bykjøringen kan gjøres i elektrisk modus. Det fikk vi ikke testet, men vi observerte at gjennomsnittforbruket sank noe i byen, og økte tilsvarende i motorveihastighet.
Testbilen, en Intens-utgave, koster 295 000 kroner, mens topputgaven, R.S. Line, kommer på 310 000 kroner. Zen er enkleste versjon, til 285 000 kroner. Selv der finnes ting som skiltleser, blindsonevarsel, aktiv nødbremsassistent og filskiftvarsler inkludert. Diverse tilleggspakker kan kjøpes til alle tre versjoner.
Det blir interessant å se om Renault med sin hybride Clio klarer å hevde seg i toppen av småbilsegmentet. Vi tror den har forutsetninger for å lykkes.

Back To Top