3000 kvadratmeter med rullende fritid
De ville gjøre det skikkelig når de først skulle etablere caravan-butikk, ringrevene i bransjen med fortid hos Sørlandets Caravansenter i Grimstad.
Vi har tatt turen over kommunegrensa til Lillesand og tropper opp hos Sør Caravan som ligger flott eksponert mot E18 på Kjerlingland. Hele 3000 kvadratmeter bygg til 40 millioner er fylt opp med bobiler og campingvogner. Etter en forsiktig start på virksomheten i leide lokaler på Storemyr, også det i Lillesand, er driverne nå herrer i eget hus. De har satset stort, men daglig leder Petter Pedersen hevder likevel han sover godt om natten.
– Jada, og nå har vi jo landet det hele på sett og vis, det har vært en del utfordringer underveis, som at det tok tid å få godkjenning for bygging etter at vi kjøpte tomta. Derfor holdt vi midlertidig til på Storemyr. Men fra juli i år er vi på plass i eget bygg.
Salgsmessig vil han si de er kommet godt i gang.
– Tatt i betraktning at salget av vogner har gått ned med 10 prosent og bobiler med fem prosent på landsbasis siste året, er jeg tilfreds med at vi så langt har levert ut rundt 150 enheter, nytt og brukt.
30 års erfaring
Når Pedersen sier «vi», mener han, foruten ham selv, to mann på salg, en på delelageret og tre på verkstedet. Verkstedet er godkjent Fiat verksted.
– Vi har en stor fordel; alle på huset har opp til 30 års erfaring i bransjen og er dessuten kjente ansikter fra tiden i Grimstad, påpeker Pedersen.
Han ser for seg at med økt omsetning og mer arbeid på verkstedet, vil det bli behov for å øke staben, kanskje til så mye som 15 ansatte. Å serve kundene på en skikkelig måte er alfa og omega i bransjen, tenker han.
Lunsjrom med soldekk
Plass er det nok av i nybygget. En omvisning åpenbarer at her er både ansatte og kunder tilgodesett. Stort verksted og vaskehall borger for høy kapasitet i travle perioder, og den store utstillingshallen har også en mezzanin hvor kundene kan slappe av og bearbeide inntrykkene etter å ha kikket på bobiler og vogner.
Lunsjrommet for de ansatte med utsikt til sjø og skjærgård er et kapitel for seg. En dør fører ut til en stor terrasse som blir for rene soldekket å regne i den lyse årstid.
– Her mangler bare solsenger?
– Eh, dette er en arbeidsplass, slikt er det ikke rom for her, repliserer Petter Pedersen, riktignok med smilet på lur.
Kapitalkrevende
40 millioner for bygget, pluss inventar, pluss varelager.
– Det må jo være en kapitalkrevende bransje?
– Det er vanvittig kapitalkrevende. Vi må betale for varene når vi får dem i hus, og da er det selvsagt viktig å få fart på salget. Så er det sånn at svært mange kunder stiller med brukt vogn eller bil som inngår i handelen. Dermed blir det fort et stort bruktlager, forklarer han.
Noen vil, av ulike årsaker, gjøre seg ferdig med livet langs landeveien og selge vogn eller bobil uten å skaffe seg noe nytt. Sør Caravan kan hjelpe med det også.
– Vi sier; vi hjelper deg med salget, eventuelt kjøper vi bobilen eller campingvogna. I det ligger at vi ikke bare tilbyr rent kommisjonssalg, forklarer Pedersen.
Komplett fra fabrikk
Carthago, La Strada, Hobby, Eura Mobil, Fendt Caravan, Benimar, Caravelair, Challenger og Knaus er merkene som er representert hos Sør Caravan, alle med opprinnelse i Tyskland, Frankrike og Spania.
– Vi bestiller dem for det meste komplett utstyrt med for eksempel solcellepanel, markise, gassalarm og parabol. Det er utstyr som nesten alle skal ha, og det blir rimeligere for oss og for kunden å gjøre det slik i stedet for å ettermontere, forklarer Petter Pedersen.
Sør Caravan har valgt å være frittstående for å kunne ha begge hender på rattet selv. De er godkjent som autorisert forhandler og er medlem av Norges Caravanbransjeforbund.