fbpx
skip to Main Content
Salgssuksess: Ibizaèn på 21 fot har blitt mottatt med åpne armer i markedet, forteller Erik Hjemdahl.

Båtsalget til værs

Kristiansand Bådsenter:

Ingen grunn til å henge med hodet hos Kristiansand Bådsenter etter en historisk bra sesong med omsetningsrekord.

 

– Vi har hatt en økning i salget på 40 prosent fra i fjor så langt i år og havner på ca 86 millioner i omsetning. Det må vi kunne si oss svært godt fornøyd med, uttaler Erik Hjemdahl, daglig leder i båtforretningen sentralt i Sørlandsparken.

Slik tegnet det ikke i mars da Norge koronastengte. Men det endret seg fort:
– Folk skjønte at det var mulig å være på sjøen likevel, og mange benyttet påsken til å komme seg ut mellom holmer og skjær. Og siden har det bare fortsatt, trenden med ferie og fritid i Norge. Det har selvsagt virket inn på båtsalget, og heldigvis var vi tidlig ute med å bestille båter slik at vi hadde noe å tilby kundene, mange av dem var førstegangskjøpere. Samtidig har vi aldri vært så utsolgt som i år, og brukte båter har vi nesten ingen igjen av, forteller Hjemdahl.

Alle typer selger
– Hvilke typer båter selger mest?
– Vi selger mye av alt! Her ser du tre helt forskjellige typer som har solgt bra, sier Hjemdahl, og tar oss med ut i salgslokalet.
– En Rib, en Buster aluminumsbåt og en tradisjonell Ibiza daycruiser. Vår jobb som selgere er å kartlegge kundens behov, det gjelder jo særlig for de som er ute etter sin første båt. De som har båt fra før, vet som regel hva de skal ha. De med hytte på ei øy går gjerne for Rib som er grei å kjøre med frem og tilbake, den planer lett og bruker mindre drivstoff enn tradisjonell båt. Til vannsport er den også ideell, forklarer Hjemdahl.
Buster er populære blant de som driver med fiske, og som har byggeprosjekter og har behov for å frakte materialer og annet i den forbindelse. En solid bruksbåt, med andre ord. Daycruisere er også populære, det er en type med overnattingsplass forut, og med toalett og andre fasiliteter som gjør den egnet for ferieformål.

Bestselger
– En viktig båt for oss har vært Ibiza 640, en 21 foter med 150 hesters utenbordsmotor som går for 619 900 kroner, den har vi solgt 10 av i inneværende år. Den planer greit med syv-åtte personer om bord og når en toppfart på 40 – 42 knop, mer enn nok for de fleste, smiler Hjemdahl, som legger til at kunden kan velge motorstørrelse mellom 115 og 200 hestekrefter.
– Men 90 prosent går for 150-hesteren. Da kjører du uanstrengt i plan og bruker mindre bensin enn om du må presse en mindre motor, forklarer han.

At Ibiza er eneste merke som produserer båtene i Norge er også et salgsargument, tenker Hjemdahl. Fabrikken er lokalisert i Froland og har knyttet til seg lokale underleverandører. For de som drømmer om å nyte sjølivet med ny Ibiza neste sommer, gjør lurt i å bestille nå. Utpå vårparten er gjerne båten kjørt…

-Så venter vi inn en stor nyhet fra Ibiza, den største, faktisk, en 29 – fots daycruiser som kommer med 425 hestekrefter utenbordsmotor. Utenbordsmotorer blir det bare mer og mer av, og nå som det har blitt så høy effekt på de største, egner de seg for større båter. Vi venter den inn i løpet av januar, og vi gleder oss!

Back To Top