fbpx
skip to Main Content
På besøk: Per Steffen Hagen fra Per Hagen AS forsyner verkstedet med alt av deler. Tor Atle Andersen er svært fornøyd med servicen fra den kanten.

Bilverksted Sør – et bilverksted som passer for alle

BileXtra verksted på Lund:

Avanserte elbiler og støvete veteranbiler – alle får kjærlig behandling hos Bilverksted Sør på Lund.

 

-Det kreves mye utstyr for å serve en høyteknologisk bilpark i dag, og jeg har valgt å investere i topp moderne utstyr for å stå best mulig rustet i konkurransen, forteller Tor Atle Andersen, innehaver av verkstedet nederst i Kongsgård Alle som åpnet for tre år siden.

Samtidig er han ikke ukjent med å bruke skrutrekker og fastnøkler når sjeldne biler av edel årgang svinger inn på verkstedet.

-Bensin, diesel, elbiler, og altså, veteranbiler, vi skrur på alt, egentlig. Når det gjelder elbiler så kreves det egne sertifikater for å ha lov til å jobbe med høyspenningsbatteriet, understreker han.

Ringrev i bransjen
Tor Atle har mange år bak seg i bilbransjen. Han begynte som lærling hos Gumpen Vest i 1996 og har gått gradene opp til teknisk leder hos Gumpen Øst, og siden hos Røinås på Fiskåtangen, før han etablerte eget verksted i 2017. Ved siden av har han også vært sensor ved Opplæringskontoret for Bilfaget i seks år.

Andersen og to mekanikere har hendene fulle med å reparere, utføre service og ettersyn, og foreta EU-kontroller på et vidt spekter av biler. Med hensyn til pris så mener han verkstedet er konkurransedyktige i et tøft marked.

-Vi gir alltid en fastpris på reparasjoner. Når en kunde kommer med bilen, så går jeg gjennom det som ønskes utført sammen med vedkommende og forklarer hva som er nødvendig å utføre, en forhåndsdiagnose, kan du si. Slik unngår kunden å få overraskelser av noe slag, forklarer han.
Beholder garantien

Han er nøye med å påpeke at alt av garantier beholdes selv om det er et frittstående verksted som utfører service og reparasjoner.

-Vi har til og med mobilitetsgaranti! Skjer det noe med bilen etter besøk hos oss så sørger vi for at kunden får den hjelpen som trengs. Og med hensyn til deler, så holder de nøyaktig samme kvalitet som delene som fås på merkeverkstedene. Det er fordi nesten alt av deler kommer fra underleverandører som forsyner de forskjellige bilprodusentene, det er bare innpakningen som er annerledes, påpeker han.

Per Steffen Hagen fra Per Hagen AS kommer innom mens avisens utsendte er på besøk. Det er ikke første gang han er på besøk hos Tor Atle:

Hyppige leveranser
-Vi er med i BilXtra kjeden og får alt av deler fra Per Hagen. Jeg er utrolig fornøyd med servicen fra dem, vi får levert varer fire til fem ganger om dagen. På den måten slipper vi å ligge inne med et enormt stort lager av deler, noe som ville være helt uoverkommelig når vi skal kunne ta reparasjoner på alle bilmerker, understreker Tor Atle. For å vise spennvidden i bilparken som er under behandling, tar han oss med ned i underetasjen hvor selve verkstedet ligger.

Skrutrekker og pc
-En Replica av en Ferrari, smiler Tor Atle og peker på en rød toseter som ser ut som den kan bryte seg gjennom lydmuren også når den står parkert.

-Den skal vi overhale motoren på, og da slipper vi i alle fall å hente frem diagnoseverktøyet! Her er det skrutrekker og fastnøkler om gjelder, forsikrer han.

Ved siden av står en massiv Land Rover av adskillig nyere årgang. En rullende teknologibombe. Her er pc et helt nødvendig verktøy i forbindelse med blant annet feilsøking. Med sin sentrale plassering på Lund er det mange Lundsfolk som har funnet det praktisk å bruke Bilverksted Sør. For de fleste er det i gangavstand fra boligen.

-Men vi har kunder fra så langt borte som Finsland! Da dreier det seg om større ting som skal gjøres, som å bytte motor i en veteranbil, for eksempel. Vi har faktisk byttet 49 motorer i løpet av de tre årene jeg har drevet verkstedet, så noe riktig må vi jo ha gjort!

 

Garanti: Tor Atle viser frem vedlikeholdsskjemaer fra bilprodusentene (her Audi) som de må følge til punkt og prikke. Full garanti, også mobilitetsgaranti, får kunden med seg.
Edel årgang: Her er det skrutrekker og fastnøkler som må til, konstaterer Tor Atle.
High Tech: PC med diagnoseverktøy må til når det skal gjøres service på en nyere Land Rover.
Back To Top