fbpx
skip to Main Content
Kompakt: Renault Captur fremstår som en godt «pakket» crossover SUV. Vi synes den oppadstigende vinduslinjen bakover skaper et dynamisk uttrykk.

Kompakt SUV med stikkontakt

Fakta:

Fakta:
Pris: fra 364 900,-.
Prøvekjørt utgave: 390 000,-.
Motor: 1,6 liter bensin + to elmotorer
Systemeffekt: 160 hk
Drivlinje: Multimode gir, forhjulstrekk
Forbruk: 0,15 liter/mil
0-100 km/t: 8,6 sek
Toppfart: 175 km/t
Batteri: 9,8 kWt
Rekkevidde strøm (WLTP) kombinert/by: 50/65 km
Ladefart: Ladeboks 3 timer, stikkontakt: 4 timer 15 min
Mål (L/B/H): 423/200/158 cm
Bagasjevolum: 265/379 liter (justerbart baksete)
Egenvekt: 1639 kilo

Prøvekjørt: Renault Captur Plug-in hybrid

Renault Captur har aldri briljert på salgsstatistikkene i Norge. Det kan det bli en endring på med lanseringen av en redesignet utgave utstyrt med stikkontakt.

Captur er solgt i 1,2 millioner eksemplarer globalt siden den ble lansert i 2013, det er i annerledeslandet Norge at salget ikke har tatt av, forteller salgssjef Tom Gøytil hos Motor Forum i Sørlandsparken.

Nå ser det imidlertid lysere ut:
-Vi har hatt bra forhåndssalg av hybridutgaven, og så er det litt spesielt at Norge er første land i verden som har fått den. Det henger jo sammen med at det norske avgiftssystemet favoriserer biler med lavt forbruk og lave utslipp. Den slipper helt unna engangsavgiften til staten og kommer dermed gunstig ut prismessig. Captur som plug-in hybrid har et oppgitt forbruk på 0,15 liter på mila, og elektrisk rekkevidde på 65 kilometer på strøm ved bykjøring og 50 kilometer på kombinert kjøring, påpeker Gøytil.

Gunstig på langkjøring
Slike tall fordrer selvsagt mye hverdagskjøring med flittig bruk av ladekontakten. På langkjøring blir bildet noe annerledes:
-Jeg har kjørt tur/retur Oslo med forbruk på 0,38 per mil, og det uten å bedrive «sparekjøring», det må jo sies å være pent forbruk, mener Gøytil.
Captur kan best beskrives som en kompakt SUV/Crossover. Høy sittestilling gjør inn-og utstigning av bilen enkelt samt at det gir god sikt ut til trafikken. Som ren fossilbil kommer Captur i to utstyrsversjoner, Zen og Intens, mens hybridutgaven kun kommer som Intens, som er høyeste nivå. Demobilen, som har skinnpakke, parkeringspakke og en del annet ekstrautstyr ut over Intens, er priset til 390 000 kroner, mens rimeligste hybrid starter på 364 900 kroner. Fossilversjonen med 155 hk bensinmotor koster fra 354 900 til 369 900 kroner men blir neppe særlig aktuell i Norge siden den belastes med engangsavgift på rundt 70 000 kroner.

Førsteinntrykket på vår prøvetur er at dette er typisk fransk komfort, alt går stille for seg og bilen er lettmanøvrert enten vi tråkler oss gjennom rundkjøringer eller trange gater i Lillesand. På motorveien kommer vi fort opp i lovlige 100 km/t og bilen virker retningsstabil og passe lett på rattet.

Krefter nok
1,6 liters bensinmotor sammen med to el-motorer gir samlet effekt på 160 hk, det kler bilen godt. Man kan velge mellom tre kjøreoppsett, My Sense, Pure og Sport. My Sense er standard oppsettet og innebærer at kjøringen hovedsakelig foregår elektrisk forutsatt nok strøm på batteriet på 9,8 kWt. Pure betyr ren elektrisk kjøring, mens Sport åpner for at alle krefter tas i bruk. I sistnevnte virker bilen sprek, særlig opp til 100 km/t. Toppfarten er oppgitt til 175 km/t.
Vi sitter godt i førersetet som har elektrisk regulering (inkludert i skinnpakken), sammen med justerbart ratt opp/ned og ut/inn er det en smal sak å finne en god kjørestilling. Hovedskjermen i midten er svakt vinklet mot fører og sammen med førerdisplayet som kan konfigureres etter ønske, er det tilgang til mye informasjon. Midtkonsollen er et kapitel for seg, den «svever» ut i kupeen, og sammen med en elegant girvelger gir det et eksklusivt inntrykk. Under konsollen finnes ladeplate til mobiltelefon.
Ryggekamera, 360-kamera, skiltleser , ambiente interørbelysning i kupe, P-sensorer foran og bak, LED lys og stor sikkerhetspakke er noe av utstyret i demobilen.

Fleksibelt baksete
Captur strekker seg 423 cm i lengden, 11 cm mer enn forrige utgave. Det kommer baksetepassasjerene til gode, her sitter man greit bak en «normal» sjåfør, takhøyden bør også rekke for de fleste. Baksetet kan reguleres 16 cm i lengderetningen for enten å prioritere bagasjeplass eller benplass. Med setet i forreste posisjon vokser bagasjeplassen fra 265 liter til 379 liter, men da blir det ikke romslig for de i baksetet. Captur hybrid trekker på forhjulene, firehjulstrekk er ikke tilgjengelig.

Maks tilhengervekt begrenser seg til 750 kilo. Dette til tross vil vi hevde at det er mye SUV preg i Captur hybrid med sin høyreiste fremtoning. En bil som er lett å like og som gir akseptabel plass til fire voksne og med plass til en rimelig mengde bagasje. Største fortrinn er utvilsomt lave driftsutgifter om man er flittig med å lade, her snakker vi om en bil som vil fungere som en vanlig elbil i hverdagen for folk flest. Og når kursen settes til fjells i helga er det ingen grunn til rekkeviddeangst.

 

Lett å like: Myke overflater og generell høy materialkvalitet sammen med gode skjermer er med på å skape trivsel i Renault Captur.
Ekstra rom: I «kjelleren» er det plass til ladekabler og litt annet smått.
Konfigurerbart: Førerdisplayet kan settes opp til å vise forskjellig informasjon.
Ta plass: Bra benplass, god sittekomfort og akseptabel takhøyde i baksetet. Men helst ikke mer enn to voksne her.

 

 

 

Back To Top