fbpx
skip to Main Content

– Det ble en viktig uke for MC-folket

– I en tid med avgiftslettelser for kjøp av motorsykkel og hvor flere enn noen gang har fått mulighet til å realisere drømmen om en egen MC, er det viktigere enn noen gang å bruke Motorsykkelens uke på å ha fokus på trafikksikkerhet, kjøreglede, rekruttering og teknologiskutvikling av motorsykkel og utstyr, sier Berit Risvand ved Motorsyklisten avdeling Kristiansand.

MC-importører, forhandlere, interesserte og entusiaster, inviterte i uke 7 til Mtoorsykkelens uke for å sette fokus på aktuelle utfordringer for både bransjen og de mange brukerne. I følge Berit Risvand ble det en travel uke, med et variert og godt program.

Flere kjøper motorsykkel
Motorsykkelens uke er blitt arrangert som et felles prosjekt for alle med interesse for tohjulinger med mål om å nå ut til alle som drømmer om MC. Uken er også blitt arrangert for gi en god kickstart på 2021-sesongen, kanskje ikke så rart ettersom stadig flere velger å investere i en motorsykkel, og flere ser det ut til å bli.

Tallene viser at det i 2020 ble solgt og registrert 6.655 nye motorsykler i Norge mot 6.143 tidligere år. I tillegg kommer det store bruktsalget av sykler, som i seg selv er betydelig større enn nysykkelmarkedet. Økningen av nye sykler ble på 8,3 prosent.

Stadig flere kvinnelige kjøpere
– Det er fint å se den økende interesse for tohjulinger i Norge hvor stadig flere ser fordelene og gledene en motorsykkel bringer med seg, smiler Risvand.

Tallene viser at de mest populære motorsyklene i fjor var såkalte adventuresykler eller tursykler. Alle syklene på toppen av salgsstatistikken har oppreist sittestilling, noe som ifølge Risvand borger for god kjørekomfort og manøvrerbarhet.
– Tallene betyr at det er stadig flere nye som kommer til og som velger å kjøpe sykkel, og det er ikke få voksne, og faktisk også mange kvinner, som velger å gå til anskaffelse av en MC, fremholder Risvand.

Tror på økt salg i 2021
Det er mange i bransjen som har tatt til orde for at MC-salget vil øke ytterligere i 2021. Fra 1. januar i år gikk engangsavgiften på motorsykler ned, og flere modeller fikk en vesentlig prisreduksjon.
Modellene som kom best ut av avgiftsreduksjonen var de lettere syklene, og mellomtunge motorsykler, typisk med slagvolum 350- 650 cc og lav CO2. Risvand sier dette er miljøvennlige motorsykler med lavt utslipp.

– Disse syklene er populære blant unge som skal ha sin første motorsykkel, sier hun. Engangsavgiften på motorsykler består av tre deler; vrakpant (500,-), avgift for CO2 og avgift for slagvolum. Til 2021 ble innslagspunktet for når man skal beregne avgift av slagvolum hevet fra 225 ccm til 500 ccm og satsen for CO2 ble økt med 3,5 prosent.
Samtidig som de lettere motorsyklene gikk ned i avgift, har også de større motorsyklene, særlig de med lav CO2 også fått redusert avgift, og lavere pris noe som gjør nye og moderne sykler med avansert teknologi og høyere sikkerhet tilgjengelig for flere.

Gjennom Motorsykkelens uke ble det satt fokus på en rekke temaer, så som trafikksikkerhet, nyheter om nye modeller, kjøreteknikk, kjøreopplevelser og motorsykkelteknikk. Uken var et fellesprosjekt blant og for de mer enn 500.000 motorsykkelinteresserte i Norge.

Økt samarbeid
I løpet av uken ble det også informert om at bransjen er i gang med å samordne seg i et felles initiativ bestående av NMCU (Norges Motorcykle Union), MCF (Motorsykkelimportørenes forening), C-Forhandlerforeningen, Trafikkforum (organiserer mange av landets kjøreskoler), Hubriding.no som er mc-tur opplevelseskonseptet til Straand Hotel og De Historiske Hotell og Spisesteder, samt nyhetsportalen Reitwagen.no er foreløpig med i initiativet.

 

Back To Top