fbpx
skip to Main Content
Tar seg frem: D-Max er nær ustoppelig når det kommer til bratte ubrøyta bakker når alt av hjelpemidler aktiveres; 4-hjulstrekk, lavgirserie og diff.sperre.

Konge på landeveien

Fakta:

Pris: 524 900,- (419 920,- eks mva)
Motor: 4-syl 1,9 l turbodiesel, 163 hk, 360 Nm
Drivlinje: 6A, bakhjulstrekk/firehjuls­trekk, lavgirserie, elektronisk diff.sperre.
Toppfart: 180 km/t
Forbruk WLTP: 9,2 l/100 km
Dimensjoner (L/B/H): 526/187/179 cm
Lengde/bredde lasteplan: 149/153 cm
Bakkeklaring: 24 cm
Vadedybde: 80 cm
Egenvekt: 2105 kilo
Nyttelast: 995 kilo
Maks hengervekt: 3,5 tonn
Dekkdimensjon: 265/60R18

Prøvekjørt: Isuzu D-Max Dobbel Cab Premium Black Edition:

Noen kaller den landeveiens konge, Isuzu sin SUV med lasteplan. Bak rattet, høyt hevet over asfalten, føler vi oss som konge på haugen.

på haugen, ja, bokstavelig talt, for det er ikke bare på nystrøket asfalt at pick-up’en er på hjemmebane. Vi svinger av riksvei 41 sør for Birkeland og setter kursen opp på heia retning Høvåg. Selv med kun bakhjulstrekket koblet inn kommer vi oss lett opp de bratte bakkene på klassisk vinterføre. Den svære og tunge doningen rattes lekende lett på den svingete og smale veien og vi må finne noe som kan utfordre landeveiens konge. Vi kommer til «testbakken» hvor vi har kjørt en rekke biler på våre prøveturer, i forsøk på å skille klinten fra hveten. Det dreier seg om en bratt grusbakke som ender i et masse- uttak på toppen.

Hjelpemiddelsentral
Bakken er for anledningen dekket med snø og det er ikke brøyta. Kommer vi i gang fra stillestående bare med trekk på bakhjulene? Svaret er nei. Vi dreier knotten på dashbordet til merket «4H» og dermed kravler vi oss i gang ganske så ubesværet på piggfrie vinterdekk. Skulle det knipe ytterligere, så er lavgirserie og diff sperre på bakakselen tilgjengelig. Med hele hjelpemiddelsentralen aktivert piper det iltert, tanken er nok at om det er behov for slikt så advares du om at du antagelig har rotet deg vel langt ut på viddene. Obs! Obs!

«Alt er nytt fra topp til tå» hevdes det i reklamen for nykommeren. Nytt karosseri, nytt chassis og en nyutviklet dieselmotor som oppfyller kravene til Euro 6d hører med til det nye. Velutstyrt er den også med en omfattende sikkerhetspakke med blant annet adaptiv cruise, ryggekamera og sensorer, skiltleser, ryggevarsler, blindsonevarsler, nødbremsassistent og filholderassistent. For å nevne noe.

Bak rattet glemmer vi fort at vi befinner oss i en pickup som mange mener er tøffere enn toget, med solide bladfjærer bak for å kunne hanskes med ett tonn nyttelast og 3,5 tonn på kroken. Det er personbilfølelsen som innfinner seg der vi har justert det elektriske setet til en gunstig posisjon, sammen med rattet. Sikten ut er god, også bakover, gjennom store vindusflater. De fleste funksjoner styres via pekeskjermen midt på dashbordet, eller med knapper på rattet. Takk og pris for fysiske knapper for 2-sone klima anlegget. Skinnseter og god overflatefinish på materialer gir hint om premium.

Seig og sterk
Idet vi trykker på startknappen hører vi straks at det er diesel det dreier seg om, en 1,9 liter som utvikler 163 hk og 360 Nm. Det gjør ikke D-Max til en vinner ut av lyskryssene, men det er vel heller ikke meningen. Her er det seigdragningseffekten som er viktig. Og hvem spenner en veddeløpshest foran et tungt lass med tømmer? På motorveien er den også på hjemmebane, sekstrinns-kassen skifter mykt og nesten umerkelig, og vi kommer rimelig kjapt opp i lovlig hastighet. Den adaptive cruisekontrollen og filholderassistenten gjør det til en avslappende øvelse å ratte bilen også her, dessuten er den retningsstabil. D-Max kan virke litt stump over ujevnheter når det kjøres med tom bil, som vi gjorde. Det vil nok oppleves annerledes når det lastes tungt på planet og når tung henger skal trekkes. Verdt å merke seg ellers er raus bakkeklaring på 24 centimeter, og at bilen kan vade i 80 centimeter vann.

Mange varianter
Prøvebilen, som vi fikk disponere noen timer fra RSA i Sørlandsparken, er en såkalt Dobbel Cab, hvilket betyr fire dører og et stort rom bak forsetene. Baksetet følger med i handelen, men om du monterer det så skal staten ha nærmere en halv million, takk. Trøsten er at setet kan settes inn gratis etter 30 år… Vi snakker altså om bil på grønne skilter, og demobilen havner da på 524 900 kroner (inkl mva). Rimeligvis er det mange næringsdrivende som er i markedet for en pickup og da kommer merverdiavgiften til fratrekk. D-Max kommer også som Extended Cab med litt mindre kabin og større plan med en startpris på 449 900 kroner (inkl mva) med manuelt gir. En rekke tilvalg er mulig, her å nevne rulledeksel over planet, veltebøyle, panserbeskyttelse, hardtop og annet som kan være kjekt å ha. Firmaet Arctic Truck kan i tillegg modifisere og bygge om D-Max til noe av det mest hårete som kjører på veien og i terrenget. Dette er tredje generasjon pickup fra Isuzu, første generasjon ble lansert i 1963 og det er solgt seks millioner på verdensbasis. At en klassiker er blitt forfinet og foredlet opp gjennom årene hører med til historien. Med tredje generasjon er det tatt et langt steg videre.

Komfort og stil: Ikke mye som minner om en brutal pickup som trekker 3,5 tonn på kroken når vi titter inn i kupeen. Elektriske skinnseter med korsryggstøtte og stilig utformet dashbord med høy finish hinter om premium personbil.
Mange knapper: Det meste kan styres fra rattet med litt tilvenning, en bedre løsning enn å bruke pekeskjermen, mener vi. Displayet foran sjåføren er enkelt og rett på sak.
Kraftplugg som tåler vinter: D-Max er på hjemmebane hvor som helst, som her i en vinterlig skjærgård. Kraftige veltebøyler og rulledeksel over planet hører med.
Back To Top