fbpx
skip to Main Content
GODE BUSSER: Daniel Nymo (til venstre) er strålende fornøyd med å ha fått Eivinn Andersen som kompanjong i verkstedet.

Spiller hverandre gode

Suksess for Bilverksted:

Lange arbeidsdager og nøktern drift har vært suksessformel for Kjellemo Bilverksted i Sørlandsparken.

– Vi spiller hverandre gode, kommer det nærmest i kor fra Daniel Nymo og Eivinn Andersen.

De to er blitt kompanjonger og er begge på eiersiden etter at Eivinn sluttet seg til fra årsskiftet. De har funnet tonen seg imellom etter at Eivinn tok plass i kundemottaket slik at Daniel kunne få tid til å gjøre det han liker best, å skru på biler. Det gjør han sammen med tre andre mekanikere ute i verkstedet. Der er det mer enn nok å henge fingrene i, kundestrømmen synes ingen ende å ta.

– Daniel har lagt et godt grunnlag siden han overtok verkstedet i 2019, og jeg vet at han har ikke spart seg for å få det til. Lange arbeidsdager som kunne strekke seg inn i natten har ikke vært uvanlig, avslører Eivinn. Nå som de er to til å administrere og fordele oppgavene seg imellom er det blitt mer «mot normalt», men lange arbeidsdager er det likevel.

– Nå gjenstår det å øve seg på å gå fra jobb på tiden, kommer det spøkefullt fra de to som begge har familier å ta hensyn til på hjemmebane.

Felles fortid
Daniel og Eivinn kjenner hverandre fra før ettersom begge har mange års fartstid fra Bertel O. Steen på Fiskåtangen, som selger Mercedes og Peugeot. Daniel gikk læretiden der og endte etter hvert opp som teknisk rådgiver, mens Eivinn var kundemottaker.

– En god skole, fastslår Daniel, som også hadde ansvar for lærlingene i verkstedet. Da anledningen bød seg til å starte for seg selv med eget verksted knyttet til BilXtra-kjeden, ble fristelsen imidlertid for stor til å takke nei til en ny utfordring, og da han ønsket seg en kompanjong for å avlaste, var valget enkelt. Det måtte bli Eivinn.

– Det handler om eierskap. Nå er det vi som skaper bedriften, vi har ingen over oss. Samtidig er det viktig at våre ansatte også har den samme følelsen av eierskap og at vi alle spiller på lag, understreker Daniel.

BilXtra i ryggen
Eivinn, som sitter i førstelinja i kundemottaket, har ikke mekanikerbakgrunn, derimot utdannelse innen salg og service.

– Jeg gikk læretiden hos Bilradiospesialisten og ble etter hvert butikksjef, før jeg kom til Bertel O. Steen, og har altså mange års erfaring med kundebehandling. Det faget kan jeg, men det var likevel en overgang å gå fra Bertel O. Steen til Kjellemo, som er tilknyttet BilXtrakjeden, og Per Hagen som server oss med deler og rekvisita. Det er andre systemer med logistikk og bestilling, men det fungerer veldig bra med kjapp leveringstid i en hektisk arbeidsdag, poengterer Eivinn.

Kjellemo Bilverksted har aner langt tilbake, og mange av de gamle kundene er blitt med etter at Daniel overtok. Likevel holder det ikke å lene seg på fortiden, hele tiden må man være på hugget for å få nye kunder.

-Vi er knyttet til tjenesten «Mitt anbud» hvor folk kan legge inn oppdrag som ønskes utført. Det er en genial plattform. Ett år ble vi rangert som beste verksted i Kristiansand, så da må vi jo ha gjort noe riktig, poengterer Daniel.
Service er viktig, det har de to funnet ut for lenge siden.

– Samtidig har vi flere bruktbilforretninger som kunder. De har behov for klargjøring, EU kontroll og annet. Vi legger stolthet i å yte god service, ved å hente bilene på stedet og levere dem tilbake ferdig klargjort.

Etter avtale stiller de med gratis lånebil mens bilen er på verksted til kunder som har behov for det. – Det er det mange som setter pris på, forteller Daniel. At lånebilene er rullende reklameplakater med «Kjellemo Bilverksted» i store bokstaver er ren bonus.

HEFTIG OG BEGEISTRET: Av og til tar de en High Five for riktig å få utløp for gleden over at kundene strømmer til verkstedet.
Back To Top