fbpx
skip to Main Content
Annfinn Bore foran sin Volvo 142.a

En ærverdig gammel Volvo får nytt liv

– Jeg har hatt denne Volvoen siden jeg var 16. Nå skal den bli som ny. Det forteller Annfinn Bore om sin 1969-modell Volvo 142. Bilen kjøpte han i sin tid av sin far, som hadde brukt den i mange år. 

Bilen kjøpte han i sin tid av sin far, som hadde brukt den i mange år.

– Jeg kjøpte den egentlig som en «jordebil», og planen var å kjøre den på jordene på gården hjemme og ha det litt moro innen bilen ikke kunne mer, humrer han. Etter et langt liv forut, var ikke bilens tilstand den beste, for å si det med et understatement, gammel og rusten som den var.

Ungdomsbil
Bore gikk på yrkesskolen på denne tiden, og hadde lyst til å praktisere det han lærte på skolen. Nye hjulbuer kom blant annet på plass. Etter å ha holdt på et års tid hvor han også fikk litt hjelp av broren, var bilen blitt såpass fin at Annfinn fikk bilen lakkert.
– Jeg brukte bilen som ungdomsbil, og i en periode brukte også min far bilen, sier han. Bilen har fungert veldig bra hele tiden, og det er blitt adskillige kilometer på veien. Motoren har han byttet hele tre ganger.Modellen Annfinn Bore er den lykkelige eieren av, var en av de første modellene av denne typen. Volvo 142 og 144 avløste den svært populære Volvo Amazon, og som Amazonen, ble den nye modellen svært populær.

Nye sikkerhetsløsninger
Modellen holdt høy kvalitet, og det var en svært sikker bil datidens krav til sikkerhet tatt i betraktning, ettersom den ble levert med sikkerhetsseler inkludert i prisen, både foran og bak, skrivebremser foran og bak, som en av de aller frøste bilprodusentene som kom med dette.

Opprinnelig kom Volvo 142 og 144 med en B20-motor.
– Det er samme type motor som står i bilen i dag. Jeg har vært heldig og fått tak i tilsvarende motorer når den som stod i, ikke kunne mer, forklarer han.

Design og historie fascinerer
– Hva er det med denne modellen som fascinerer deg?

– Det er en kombinasjon av bilens form og design og historie. For mange ungdommer var dette bilen alle ville ha. Den var driftssikker, den var tung og motoren fungerte, så sånn sett var det jo naturlig at mange som startet med bilcross og rallycross valgte å kjøre med en Volvo.

– Jeg har hatt bilen så lenge, og det så mange minner knyttet til bruken, at jeg ville bruke litt penger på den for å få den i tipp topp stand, sier han.Bore har sveiset en del før han valgte å la Aslak Bentsen som driver Bentsen Karosseri gjøre mer.

– Dette er en solid og sikker bil, og det er artig at Annfinn vil ta vare på den, sier Aslak Bentsen.
Nå skal kanalene byttes, nye hjulbuer skal på plass.

– Volvoen er egentlig grei å skulle restaurere. Det er ikke vanskelig å få tak i nye deler. Per Hagen har det meste på lager av sveise- og motordeler. Når bilen er ferdig restaurert, har den ny grill, nytt dashbord og speedometer, og diverse målere.

Annfinn Bore ser frem til at bilen blir ferdig.

– Går alt som det skal, er bilen klar til nye eventyr på veien opp mot sommeren 2022. Jeg gleder meg, smiler Annfinn Bore.

Back To Top