fbpx
skip to Main Content
FORNØYDE: F.v: Flyteknikker og hangarsjef, Roger Bøthun og lærling Kjetil Berås er begge veldig fornøyde med lærlingordningen.

Kjetil får oppfylt barndomsdrømmen på Gullknapp

Ganske tidlig visste Kjetil Berås at det var flymekaniker han skulle bli. Etter tre år på videregående skole og en telefon til Thom-Arne Norheim i OSM Aviation Airtech, er drømmen på vei til å bli virkelighet.

For å sikre fagarbeidere også i fremtiden, er bedriftsnorge helt avhengig av at alle tar sin del av ansvaret i dag. Norge vil også i fremtiden ha behov for kvalifisert arbeidskraft noe OSM Aviation Airtech tar seriøst.
– Det å benytte oss av lærlinger gir oss en unik mulighet til å utdanne egne fagfolk. Når man tenker langsiktig på rekruttering så er lærlingordningen en god måte hvor vi kan både utdanne og forme våre egne ansatte til å passe inn i både kulturen og miljøet i vår bedrift, forteller Thom- Arne Norheim som er visepresident i selskapet og ansvarlig for alt det tekniske i hele OSM strukturen.

Lange dager
OSM Aviation Airtech og Academy tilbyr et internasjonalt program for utdanning av piloter i tillegg til drift og vedlikehold av egne fly. I dag har Airtech som er selskapet som har ansvaret for drift og vedlikehold av flyene, hele 18 lærlinger i flymekanikerfaget fordelt på Norge, Sverige og Estland. På avdelingen på Gullknapp i Froland jobber det på verkstedet tre teknikere og en lærling.
– For oss har det vært positivt å ta imot lærlinger. I begynnelsen må man legge til litt ekstra tid og veiledning, men deretter er det utelukkende en ressurs. Vi har fått god hjelp, støtte og veiledning fra fagopplæringen i fylket for å komme i gang, legger han til.

Veien til fagbrev som flymekaniker går over tre år på videregående skole hvor de to siste årene foregår på Sola i Rogaland. Etter tre år teori i den videregående skole er det to fulle år som lærling ute i bedrift, før fagprøve kan avlegges i det respektive fag. Berås forteller om to harde, men trivelige år på Vestlandet.
– Det er mye teori og lange dager på skolebenken. Jeg har dysleksi og fikk en del tilrettelagt de siste to årene, noe jeg er veldig glad for. Etter dette ønsket jeg meg tilbake til Sørlandet, forklarer 19 åringen som opprinnelig er fra Iveland.

Stort tidspress
Lærlingplasser som flymekaniker vokser derimot ikke på trær og de første åtte månedene av lærlingtiden tilbragte Berås på et bilverksted. Han klarte imidlertid ikke å slippe flydrømmen og en telefon til Norheim fikk ballen til å rulle. Ved hjelp av fagopplæringen i Agder fikk OSM Aviation Technical Training Avd. Froland på Gullknapp godkjent lærlingplass.
– Jeg angrer virkelig ikke på at jeg grep muligheten og tok sjansen til å følge denne drømmen. Dagene er varierte og spennende og jeg trives godt her i Froland, forklarer Kjetil.

Flyteknikker og hangarsjef, Roger Bøthun forteller at han er storfornøyd med å ha fått Berås som en del av arbeidsstaben.
– Det å være en lærebedrift betinger ett vist ansvar. Flyfaget er et krevende fag og vi har travle dager da vi skrur på operative fly. De jobbene vi gjør er veldig tidssensitive og det er kort vei fra verksted til flyet skal være i lufta. Dette setter store krav til både oss selv og lærlingen, forklarer han.

Rekruttere fra bunnen
Bøthun mener at lærlingordningen har tilført avdelingen veldig mye positivt. Han forklarer at bedriftene har et samfunnsansvar for å utdanne morgendagens flymekanikere.
– Det er en luksus å kunne forme elevene slik vi selv vil. I den grad man har noe man ønsker å videreføre, så er dette enklere på ferske elever enn en ferdig ansatt med lang fartstid i faget. OSM Aviation Airtech har store planer for Gullknapp og Arendal og aktiviteten vil fortsette å øke. Derfor er det viktig for oss å skape lokale arbeidsplasser og å kunne bidra med noe positivt til lokalsamfunnet. Vi håper og tror at dette er starten på noe veldig bra, sier han.
– Bransjen har et stort behov for rekruttering. Vi må derfor legge til rette for at ungdommene har muligheten til å ta en utdannelse og fullføre her hjemme. Det vil på sikt utelukkende komme regionene til gode, legger han til.
– Vi var som en forholdsvis liten avdeling i Arendal noe skeptisk i starten til å ta ansvar for en lærling, men vi har bare blitt positivt overrasket over god hjelp fra fagopplæringen og anbefaler sterkt alle bedrifter til å ta steget å bli lærebedrift.

Line Stebekk er rådgiver og prosjektleder for fag- og yrkesopplæring i Agder Fylkeskommune og ønsker at flere bedrifter skal se verdien i å ta inn elever på både utplassering og som lærlinger.

– Bedriftene må få en forståelse av viktigheten av rekruttering. Det er også viktig at elevene får se og prøve seg i forskjellige fagretninger og ulike bedrifter for å arbeidserfaring som hjelper ungdommen med å ta kvalifiserte yrkesvalg. Vi trenger godt samarbeid med de videregående skolene og næringsliv for å få dette til. Vi har alle et ansvar for fremtiden og vi er avhengig av å rekruttere fra bunnen. Det er derfor viktig at bedriftene åpner dørene for ungdommene og viser dem hva arbeidslivet har å by på. Skal vi klare å bemanne dette fylket også i fremtiden, så må vi begynne å bruke alle de ressursene vi har, avslutter hun. Vi på fagopplæring vil gjerne bli kontaktet av alle bedrifter som har behov for rekruttering i fremtiden.

 

LÆRLING: Kjetil Berås får oppfylt barndomsdrømmen på Gullknapp.
UTDANNING: OSM Aviation Airtech og Academy tilbyr et internasjonalt program for utdanning av piloter i tillegg til drift og vedlikehold av egne fly.

Sorry. No data so far.

Back To Top