fbpx
skip to Main Content
Likner originalen: Hybridversjonen av Tiguan skiller seg lite fra fossilutgaven utvendig. Men under skallet er det meste nytt selv om den tekniske MQB plattformen er felles.

SUV-suksess er blitt strømførende

Fakta:

Pris: fra 412 000,-. Prøvekjørt: 449 900,-.
Motor: 4-syl bensin, 1395 ccm, 150 hk + elmotor
Systemeffekt: 245 hk, 400 Nm
Bensinforbruk: 0.16 l/mil
CO2 utslipp WLTP: 38-39 g/km
Drivlinje: 6-trinns DSG automat, forhjulsdrift
0-100 km/t: 7,5 sek
Toppfart: 205 km/t
Batteri: Lithium Ion, 13 kWh
Strømforbruk blandet: 16,8 kWh/100 km
Rekkevidde strøm: 49 km (WLTP)
Dimensjoner(L/B/H): 450/184/167 cm
Bakkeklaring: 19 cm
Bagasjevolum:476/381 liter (baksetet i fremre/bakre posisjon)
Bilvekt: 1736 kilo
Nyttelast: 614 kilo
Maks tilhenger: 1800 kilo
Maks taklast: 75 kilo

Prøvekjørt: Volkswagen Tiguan eHybrid Elegance

Volkswagen Tiguan har lenge vært mestselgende SUV i Europa. I Norge har den også briljert på salgsstatistikkene i flere år, da med diesel på tanken. Nå er den her med mulighet for utslippsfri kjøring i det daglige i kombinasjon med en effektiv bensinmotor for de lange utfluktene.

Inntil 49 kilometer skal plug-in versjonen kunne tilbakelegge før bensinmotoren tar over, nok til å dekke behovet for kjøring i hverdagen for mange. Å skulle fylle tanken kan sånn sett bli en forholdsvis sjelden foreteelse, forutsatt at man er flittig med ladekabelen.
At det norske avgiftssystemet favoriserer hybrider, legger heller ingen demper på kjøpelysten, vil vi tro. For hør bare:
Hybriden som vi fikk disponere et par timer er priset til 449 900 kroner. Engangsavgiften er null kroner. En tilsvarende utstyrt dieselutgave kommer på 542 000 kroner, hvorav 168 464 kroner er engangsavgift til staten. Ikke nok med det, eHybriden kan skilte med 245 hestekrefter, mens dieselutgaven har 150 hk. Da er det lett å tenke at du får mye for pengene om du går for hybriden. Likevel er det ikke slik at «diesel er død» som noen vil hevde.

Ikke 4-hjulstrekk
-For de som har hytte på Hovden, eller som skal reise på ferie til Middelhavet, så er diesel det foretrukne. På langkjøring er det ikke så stor gevinst å kjøre hybrid. Og så er det jo trekk evnen, de med stor og tung henger vet at diesel er rette valget også her. Dieselutgaven av Tiguan kan trekke 2,5 tonn, mens hybriden trekker inntil 1800 kilo, forklarer Morten Sogn, salgssjef hos Gumpen Auto Vest.

Hybridutgaven leveres ikke med firehjulstrekk, mens dieselversjonen nesten bare selges som firehjulstrekker. For mange er trekk på alle fire viktig for å sikre fremkommeligheten på krevende føre, og det alene kan for noen være god nok grunn til å gå for diesel. Vi satte hybriden, som trekker på forhjulene, på prøve i vår «testbakke» i Høvåg, en svært bratt grusbakke som ender i et masse uttak. Og der ble vi stående å spinne når vi forsøkte bakkestart, uten å komme videre. Med trekk på alle fire hadde det neppe vært noe problem, noe vi har erfart med andre firehjulstrekkere. Enhver må bare vurdere behovet for ekstra fremkommelighet.

Felles plattform
Tiguan som hybrid er lett å like, med solid kraftoverskudd og lite støy i kupeen. På motorveien er den retningsstabil, og på svingete veier føles den trygg og lett å ratte. Som vanlig i ladbare hybrider kan Tiguan kjøres på strøm alene, i hybridmodus hvor det veksler mellom strøm og bensin som kraftkilde, og med «B» innstilling på girvelgeren som gir ekstra energi til batteriet under kjøring, samt en viss bremseeffekt når gasspedalen slippes. I tillegg er det spaker på rattstammen til å velge grad av regenerering.

Tiguan hybrid bygger på Volkswagens modulære MQB plattform som den har felles med fossile Tiguan. Det betyr at hybriden i utgangspunktet ikke er bygget som en ladbar hybrid, men er tilpasset den nye drivlinjen. Det fører til at hovedbatteriet ikke er «flatet» ut i bunnen av bilen, men stjeler 140 liter av bagasjeplassen. Bagasjevolum på 476 liter vil nok uansett være bruktbart for de fleste. Med nedfelte bakseter utvides det til 1516 liter.

Raus plass
Plassen til sjåfør og passasjerer er vel tilgodesett og plassen i baksetet gir nesten limousin følelse med rikelig benplass og raus takhøyde. Forstolene, som har forlengbar sittepute, er svært gode. En infotainmentskjerm med høy oppløsning er pent integrert i midten av dashbordet. Her er det mange menyer og undermenyer og det krever tid og tilvenning å bli kjent med alt. Pluss for eget panel for klima anlegget, og for førerdisplayet som kan konfigureres til ulike visninger.

De som har kjørt Volkswagen før vil umiddelbart kjenne seg igjen i førermiljøet. Førsteinntrykket kan virke grått og litt traust og du kommer neppe i karnevalsstemning, men det er kanskje ikke så viktig. Alt virker skikkelig gjennomført og de fleste funksjoner er der du forventer å finne dem.

Godt utstyrt
Demobilen, som er mellomste utstyrsgrad «Elegance», kan skilte med ting som ryggekamera, keyless adkomst, ambientebelysning (30 farger), 3-sone klima, LED Matrix frontlykter, for å nevne noe fra en lang liste. Omfattende sikkerhetspakke er også med, også fra laveste utstyrsgrad, Life som begynner på 412 000 kroner, mens toppversjonenen, R-Line fås fra 464 500 kroner. Så er det en mengde med valgbare tilleggspakker ut over det.

Vi tror Tiguan som ladbar hybrid vil fange interessen hos mange, den har plass nok til å være fullverdig familiebil, SUV konseptet sikrer høy sittestilling, noe mange setter pris på, den kjører bra og har solid kraftoverskudd. Og ikke minst, den går billig om du er flittig med å lade. Så får man heller leve med at den ikke kommer med trekk på alle fire.

PS: Etter 8,2 mil med variert prøvekjøring havnet vi på 0,53 liter/mil gjennomsnitt bensinforbruk. Hovedbatteriet viste nesten tomt da vi startet og forklarer noe av merforbruket sett i forhold til oppgitt forbruk blandet kjøring på 0,16 l/mil. Og som vi har påpekt før; kjøremønsteret avgjør hvordan bensinforbruket vil bli, og i hvilken grad man er nøye med å lade gjennom stikkontakten.

Nøkternt og ryddig: Tysk grundighet og orden preger den nokså grå innredningen. Man finner seg lett til rette i gode seter med uttrekkbar sittepute. Den høyoppløselige skjermen i midten er pent integrert i dashbordet. Det kreves imidlertid tilvenning for å kunne navigere effektivt i alle menyer og undermenyer.
High Tech: Det skarpe og klare førerdisplayet kan konfigureres etter ønske, f.eks med å legge inn kartnavigasjon
Back To Top