fbpx
skip to Main Content
Rallycrosskjører, Roar Lindland

Roar Lindland nummer tre sammenlag

Fakta:

Roar Lindland (43) fra Lyngdal kan se tilbake på en lang karriere som bilsportutøver. Han startet med bilcross og rallycross, og vant senere Norgescupen i racing. Han har også vunnet Porsche GT Cup i Sverige og kjørt STCC. De siste årene har han kjørt Porsche internasjonalt, og i 2018, 2019 og 2020 vant han ProAm-mesterskapet i Porsche Supercup. Forskjellen på Pro Am-klassen og Pro-klassen, er at sistnevnte er for unge, helprofesjonelle førere som lever fullt ut av racing, og som har litt andre forutsetninger enn Pro Am-førerne med blant annet mer testing. I Pro Am-klassen har førerne gjerne en annen jobb i tillegg, er over 26 år, og har således ikke muligheten til å stille under samme forutsetninger som pro-førerne.

Roar Lindland ble nummer tre sammenlagt i ProAm-klassen i Porsche Supercup denne sesongen. Allerede nå ser han frem mot neste sesong.

 

Etter å ha vunnet ProAm-mesterskapet i Porsche Supercup tre år på rad, ble det en tredjeplass i år for racerføreren fra Lyngdal. Etter åtte løp endte han med 119 poeng, og ble slått av Nicolas Misslin og Philip Sager.
– En tredjeplass er jo ikke noe å gråte over, men jeg hadde høyere ambisjoner enn som så. Det er mye som ikke har gått veien denne sesongen, og jeg håper egentlig at all uflaksen er brukt opp, sier Roar Lindland.

Krasjet i Monaco

Sesongen startet med en massekrasj i Monaco, hvor Lindland helt uforskyldt fikk ødelagt sitt løp, og problemene av forskjellig art fortsatte helt til den aller siste svingen på sesongen, hvor en annen fører forhindret Roar i den siste svingen på italienske Monza, noe som gjorde at Philip Sager kom seg forbi, og tok andreplassen.

Lite kjøretid

En seier har det blitt på de åtte løpene til den norske Porsche-føreren, som ellers har vært på pallen i halvparten av løpene, som har gått i Monaco, dobbeltløp i Østerrike, Ungarn, Belgia, Nederland og til slutt et dobbeltløp i Italia.
– Det er lett å være etterpåklok, men jeg ser nå at det har blitt for lite kjøretid til test og utvikling sammenliknet med konkurrentene. Vi fikk en ny bil i år, som det har tatt tid å lære seg, og konkurrentene mine har både testet mer, og kjørt løp i andre mesterskap. Jeg var nærmere toppen i starten av sesongen, men jo lenger ut i sesongen vi har kommet, jo mer har mine konkurrenter testet, og jo mer har jeg tapt, forklarer Lindland.

Nå er riktignok ikke en tredjeplass sammenlagt noe å gråte over, og Lindland er motivert for å slå tilbake neste sesong.
-Ja, jeg må innrømme det. Jeg ønsker å komme tilbake til Porsche Supercup, og gjøre det bedre i 2022. Det er målet.

 

Back To Top