fbpx
skip to Main Content
ATTRAKTIV: Audi Q4 e-tron fremstår som muskuløs og selvsikker, og vil nok appellere til mange, men «nødvendig» ekstrautstyr drar prisen opp.

Prøvekjørt: Audi Q4 e-tron – Dyr og deilig

Audi Q4 e-tron har alt som skal til for å bli en salgssuksess i Norge. I alle fall etter at kundene har forsynt seg rikelig fra en lang liste over ekstrautstyr. Men det koster.

Kompakt SUV har en god klang i manges ører, og det er nettopp det Q4 fremstår som. Den oppfattes vel som lillebroren til salgssuksessen e-tron som ble mest solgte bilmodell i fjor til tross for at den massive el-SUVen nærmer seg millionen i kjøpspris når kundene har forsynt seg godt i avdelingen for ekstra utstyr.

Her har lillebror en fordel ved at grunnmodellen starter på 400 000 kroner. Da må du klare deg uten 4-hjulstrekk, du får minste motor og batteri og en nøkternt utstyrt bil. Den er det nesten ingen som kjøper.

Demobilen som vi fikk disponere et par timer fra Gumpen Auto Øst bærer det lange navnet Quattro Advanced Business Plus. Den er priset til 561 400 kroner. Med litt ekstra topping fra tilvalgslisten ender prisen på heftige 724 000 kroner, men da skal det også sies at Audi leverer en bil som kan bære de fire ringene med stolhet. Panorama glasstak, avansert head-up-display projisert på frontglasset, ambiente interiørlys, matrix-LED-hovedlys, stor interiørpakke og sikkerhetspakke topper det hele. Førerstøttesystemer som adaptiv cruise, blindsonevarsel, skiltleser, kollisjonsvern og mye mer, er selvsagt på plass i denne klassen.

Skreddersøm
Kaster vi et blikk på konsernsøsknene VW ID.3/ID.4 og Skoda Enyaq som bygges på samme MEB-plattform, som i basis betyr bakhjulsdrift, og 170 hk, er de priset om lag 50 000 kroner lavere en grunnmodellen til Audi. Da koker det vel ned til om man er villig til å betale ekstra for å kjøre et premium-merke.

Det skal Audi ha; det er rikelig rom for skreddersøm, ulikt mange asiatiske merker som kommer med komplett utstyrspakke inkludert. Der er det få valgmuligheter. Så kan jo hver enkelt veie for og imot hva som er å foretrekke.

Audi Q4 kommer i tre grunnversjoner:
Q4 e-tron 35, 170 hk, 52 kWh batteri rekkevidde 335 km kr 399 000,-
Q4 e-tron 40, 204 hk, 77 kWh batteri rekkevidde 511 km kr 446 200,-
Q4 e-tron 50 Quattro, 299 hk, 77 kWh batteri rekkevidde 483 km kr 484 500,-
Ut over dette er det en lang rekke tilvalgspakker å velge blant.
Hvordan er så kjøreopplevelsen i toppmodellen? Kort oppsummert: Dette er Audi premium og ingen grunn til å bli skuffet.

Komfort og velvære
De elektriske skinnsetene er svært komfortable, interiøret virker påkostet med høy materialkvalitet og infotainment-teknologien er i øverste sjikt og enkel i bruk. Likevel krever det tid for å sette seg inn i alle muligheter det gir når det meste kan skreddersys sjåførens ønsker, som for eksempel å endre visningen i førerdisplayet til å vise kart-navigasjon. Startknappen er der, men den er egentlig overflødig siden bilen er klar når sjåføren har satt seg inn, trådd inn bremsen og beveget den nette girvelgeren. Vi er i gang, nesten lydløst. På grov asfalt på motorveien er det noe støy, noe de fete 21-tommers hjulene får ta en del av skylden for. Standard er 19-tommere.

Maks effekt er oppgitt til 299 hk, tilgjengelig kun som «over boost» i 30 sekunder forutsatt at batteriet er ladet til over 88 prosent og batteritemperaturen er mellom 23 og 55 grader. Så her er det mye som skal gå i hop. Mer realistisk er det nok å regne med 265 hk uten «over boost». Egentlig er det litt uinteressant ettersom Q4 i quattro-versjon med en motor på hver aksel vil oppleves sprek nok der den gjør 0-100 på 6,2 sekunder. Snaue to timer bak rattet gir ikke grunnlag for en uttømmende beskrivelse av kjøreegenskapene, men vi opplevde en lett håndterbar bil som tross SUV-preget kan kjøres aktivt også gjennom krappe svinger siden den krenger lite.

Med oppgitt forbruk på 18,2 kWt/100 km er Q4 en energieffektiv bil. Den veier tross alt over to tonn. Oppgitt rekkevidde bør være realistisk på sommerføre.

Kompakt og romslig
Q4 strekker seg 458 cm i lengde, 30 cm kortere enn storebror e-tron. Likevel oppleves bilen romslig, mye takket være lang akselavstand. Baksetepassasjerene har liten grunn til å klage verken på benplass eller takhøyde. Bagasjerom på 520 liter står også til godkjent i denne klassen. Det er lett å utnytte, og under gulvet er det plass til ladekabler. Det kommer godt med siden det mangler bagasjerom foran. Maks taklast er 75 kilo, og hengervekt er oppgitt til 1200 kilo, hvilket holder godt til å trekke en stor varehenger eller til å dra med seg landstedbåten.

Audi Q4 har romsligheten som skal til for å appellere til familier som synes den store e-tron blir i meste laget. Selvsagt vil den være forlokkende for alle som har sans for premium følelse og velvære når det kommer til bil.

I disse dager kommer forøvrig Q4 i Sportback-utgave som koster 20 000 kroner ekstra og er enda noen hakk stiligere.

Back To Top