
Tilhengerspesialistene
Nordmenn elsker tilhengere og mange har en for hånden når hageavfall skal på dynga eller når handleturen går til Ikea, men hvordan står det til med denne nyttige hjelperen sånn rent teknisk?
– Norge er det landet i verden med flest tilhengere per innbygger, men de fleste hengere lever en heller kummerlig tilværelse uten ettersyn og vedlikehold.
Tor Sigurd Bransdal, innehaver av Tilhengersenter Sør selger alle typer tilhengere både til private og til næringslivet. Det slutter ikke der. Skal en tilhenger fungere over tid, og ikke minst være trygg ute på veien, kreves det oppfølging med service og reparasjoner.
– Hele 80 prosent av tilhengerne som slepes rundt på våre veier er ikke i en slik tilstand at de vil bli godkjent ved en kontroll. Tenk deg gamle hengere fra 70-tallet som står ute i alle slags vær hele året og som aldri blir vedlikeholdt. Da blir forfallet stort.
Offentlig godkjent
Hva er så gjennomgående feil på disse?
– Lys og bremser, kort oppsummert. De fleste av oss har vel kjørt bak en bil med henger hvor det ikke blinkes ved avkjøring, ikke fordi sjåføren glemmer seg, men fordi det er svikt i den elektriske kontakten. Bare det er jo trafikkfarlig, påpeker Bransdal.
Feil på bremser er en annen gjenganger, det er ikke mindre alvorlig.
– Defekte bremser er veldig skummelt. Bilens bremser er ikke dimensjonert for å takle det ekstra skyvet fra en tung henger der bremsene svikter. Da kan det fort skje at man mister kontrollen over bil og henger, advarer han.
Fra 1. januar er verkstedet til Bransdal godkjent tilhengerverksted av Statens vegvesen.
– Vi har dermed lov til å kontrollere og skru på alt innen tilhengere og skal være et spesialisert tilhengerverksted. Det innebærer høy faglig kompetanse og at vi har det meste av deler på lager slik at vi kan yte rask service, forklarer han.
Nye hastighetsregler
Bransdal og hans to medarbeidere i Tilhengersenter Sør har travle dager både på salg og service. Mer vil det bli, ser han for seg. Nye regler for maksimal hastighet for tilhenger er innført fra mars i år:
– Det innebærer at man nå kan kjøre i 100 km/t med henger med brems (tidligere 80 km/t) forutsatt at visse kriterier er oppfylt både for bil og henger. Tilhengere som kommer inn under den nye ordningen skal inn til kontroll hvert andre år i likhet med motorkjøretøy. Det betyr helt klart mer å gjøre for oss i og med at vi er godkjent tilhengerverksted som dermed får kontrollmyndighet, forklarer han.
Tilhengere uten brems omfattes også av nye regler. De kan nå kjøre i 80 km/t mot tidligere 60 km/t. Til disse er det ikke krav om kontroll hvert andre år.
Tilhengersenter Sør forsyner både privatmarkedet og næringslivskunder. Mange firmaer har tegnet serviceavtale om jevnlig ettersyn og service.
– Vi har blant annet avtale med Brenderup som leverer hengere til en rekke utleiefirmaer. Vårt mål er at en utleietilhenger skal være trygg. Det oppnår vi ved jevnlig og faglig vedlikehold, men i likhet med bil må også tilhengere byttes ut av og til, og da har vi et stort utvalg i vår salgshall og kan hjelpe de aller fleste, avslutter Tor Sigurd Bransdal.
Sorry. No data so far.