fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: Mazda CX-60 plug-in hybrid

Mazda med stø kurs mot premium

Fakta:
  • Pris: fra 569 900,-. Prøvekjørt: 686 300,-.
  • Motor: 4-syl, 2496 ccm bensin, 196 hk+ elmotor 136 hk. Samlet effekt 327 hk 500 Nm.
  • Batteri: 17,8 kWt
  • Rekkevidde strøm: 63 km
  • Ytelse: 0-100 km/t: 5,8 sek.
  • Toppfart: 200 km/t. (toppfart el: 130 km/t).
  • Drivlinje: 8A, firehjulsdrift.
  • Forbruk: 0,15 l/mil blandet.
  • Dimensjoner (L/B/H): 475/189/168 cm.
  • Bagasje: 570/1726 liter
  • Bakkeklaring: 17,5 cm
  • Egenvekt: 2072 kilo.
  • Tilhengervekt: 2500 kilo

Flotteste Mazda noensinne, skriver motorpressen om siste kreasjon fra den japanske bilprodusenten. Etter et par timer med den ladbare hybridbilen kan vi bare si oss enig.

 

Å snakke om «Flyvende teppe-opplevelse» er visst blitt et noe slitt begrep blant begeistrede motorjournalister, så det skal vi la ligge, men at vi føler vi flyter av gårde på motorveien mot Lillesand må vi kunne tillate oss å si. Bensinmotoren hører vi knapt de gangene den kobler inn. Vindsus og dekkstøy er også bortimot fraværende slik at vi til fulle kan nyte NRK Klassisk  fra Bose-anlegget med 12 høyttalere og subwoofer.

Presis styring og passe myk fjæring sammen med høy sitteposisjon i komfortable stoler er ytterligere med på å gjøre kjøreturen til en god opplevelse. Eneste ankepunkt er at for noen vil nok sitteputen oppleves å være i korteste laget. Forlengbar pute hadde vært ønskelig. Bensinmotoren samarbeider sømløst med el-motoren og byr på krefter i overflod.

FULL KONTROLL: Betjeningen med vri-og trykk hjul til å navigere i den høyt plasserte skjermen er både intuitiv og trafikksikker. Klima anlegg med fysiske knapper er også noe vi gir plusspoeng.

Ekte motorlyd

Gjennom svingene i Høvåg opplever vi en kjøreglad bil, størrelsen og høyden til tross. Bilen går hvor vi peker med rattet, bremsene tar jevnt og i Sport-modus blir det rett og slett morsomt å gi på litt ekstra. Girhendler på rattet gjør det mulig å gire opp og ned før automatikken igjen tar over etter noen sekunder.  Skulle savnet etter motorsnerr bli påtrengende, er oppskriften å gire ned noen hakk og gi gass, dermed er også bensinhodene tilgodesett.  Kunstig motorlyd via høyttalerne er overflødig.

Så, hva mer kan vi ønske oss?  Jo, fremkommelighet på krevende føre, men også det skal være vel ivaretatt i CX-60. Det fikk vi av naturlige årsaker ikke testet i slutten av august, bortsett fra i testbakken vår i Høvåg, noe som selvsagt gikk uten problemer i løsgrusen i bratta. Firehjulsdrift er standard, men ved kjøring på vanlig vei er det  hovedsakelig  bakhjulene som gjør jobben, mens kreftene fordeles opp til 50/50 ved mer krevende forhold.

Offroad

Ett av kjøreprogrammene er Offroad, og sammen med raus bakkeklaring skal det nok bli enkelt l å forsere hytteveien når snøen har lagt seg.  «Towing» er et annet programvalg som skal være med på å sikre stabilitet ved kjøring med henger. Maks henger vekt er for øvrig på hele 2,5 tonn, så her snakker vi ekte Norges-bil made in Japan.

PLASS NOK: Baksetet er utformet for to, men tre voksne kan nok finne seg til rette på kortere turer. Panorama tak gir lys og luft i kupeen.

Med lengde som strekker seg mot fem meter og egenvekt på drøye to tonn er det en ganske røslig bil vi har med å gjøre.  Det gjenspeiles i plassforholdene både for folk og bagasje. Baksetet passer selvsagt best for to, men tre voksne vil også kunne trives om ikke turen er for lang.  Bagasjevolum er oppgitt til 570 liter med alle seter i bruk, 1726 liter med nedfelte bakseterygger. Skiluke sikrer fleksibilitet og under golvet er det plass til ladekabel om man velger å ha den med på tur. De fleste som kjører plug-in hybrid nøyer seg nok med å lade hjemme siden rekkeviddeangst ikke er noe tema. Hurtiglading er heller ikke aktuelt på plug-in-biler. CX-60 skal kunne lade det 17,8 kWt store batteriet på fire timer med AC-lading.

POTENT: Velges «Sport» blant kjøreprogrammene skifter førerdisplayet farge til rødt og en turteller dukker opp til venstre. Alle krefter er til disposisjon.

Strøm til hverdags

Rekkevidde på strøm er oppgitt til 63 kilometer, det er omtrent midt på treet for plug-in-biler. Det betyr at for mange vil hverdagskjøringen foregå uten å bruke en dråpe bensin om man er flittig med å plugge inn ladekabelen.

Vi startet vår tur fra Mobile i Sørlandsparken til Lillesand med fullt batteri, displayet viste optimistiske 66 kilometer strømrekkevidde. Vi kunne selvsagt testet om vi kom så langt på strøm, i stedet valgte  vi å kjøre i normalmodus mesteparen av tiden. Da veksler det mellom bensin og strøm. Eco og Sport er andre programvalg som vi også prøvde ut på vår varierte testløype. Vel tilbake hos Mobile i Sørlandsparken viste måleren et gjennomsnitt bensinforbruk på 0,25 liter/mil mens oppgitt forbruk etter WLTP er på 0,15 l/mil. Som vi har påpekt mange ganger før; kjøremønster avgjør.

Mazda CX-60 har startpris på 569 900 kroner. Demobilen, med tre tilleggspakker havner på 686 300 kroner.  Da er det meste av utstyr inkludert, så som panorama glasstak til å åpne, oppgradert lydanlegg, omfattende kjøreassistent-pakke og elektrisk justerbare forseter. En lekker lakkfarge, Soul Red Crystal til 11 400 kroner mangler heller ikke, den synes vi kler bilen godt.

MOT PREMIUM: Her er det lett å finne seg til rette i komfortable seter med elektrisk justering. Høy materialkvalitet og utsøkt brukervennlighet trekker opp.

Forbilledlig på betjening

Innstegsmodellen, som har fått betegnelsen Exclusive-Line, er ikke skrapet for utstyr, den heller. Head-up display, 2-sone klima, automatisk fjernlys, ratt-og setevarme, navigasjon, autobrems, blindsonevarsler, ryggekamera og skiltleser er bare noe av det som hører med fra en lang liste.

Mazda har heldigvis beholdt Commander Control hjulet på midtkonsollen som brukes til å vri og trykke for å navigere på den 12,3 tommer store multimediaskjermen høyt plassert på dashbordet. Et kvantesprang i brukervennlighet (og trafikksikkerhet!) i forhold til pekeskjermer, vil vi påstå. Vi mener det er ugreit å skulle lete seg frem på en skjerm for å stille inn ønsket temperatur. Øynene skal være på veien – ferdig snakket.  I CX-60 er det for øvrig enkle fysiske knapper til å betjene klima-anlegget. På brukervennlighet triller vi mer enn gjerne en sekser.

Vi tror Mazda CX-60 vil ha en bred appell i det norske markedet. Den har alt det en «norgesbil» skal ha: ekte SUV med høy bakkeklaring og ditto sitteposisjon, trekk på alle fire, god plass til folk og bagasje, og altså, den trekker henger på inntil 2,5 tonn. Lavt forbruk kombinert med fravær av rekkeviddeangst vil også telle mye for de fleste.  At premiumfølelsen nå innfinner seg hos Mazda legger neppe noen demper på interessen, det heller.

VOLUM: Bagasjerommet byr på 570 liter med plass som er lett å utnytte takket være rette vegger. Bakseteryggen som deler 40/20/40 sikrer fleksibilitet. Under gulvet er det plass til ladekabel og annet smått.
Back To Top