fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: Toyota Corolla Cross

Bedre enn noen gang

Fakta:
  • Pris: fra 485 800. Prøvekjørt: 526 400,-. (toppmodell Executive Panorama & Leather)
  • Motor: 1987 ccm/R4 bensin + 2 elmotorer.
  • Samlet effekt: 197 hk.
  • Drivlinje: E-CVT (trinnløst gir) – firehjulsdrift
  • 0-100 km/t: 8,1 sek
  • Toppfart: 180 km/t
  • Forbruk (oppgitt/test): 0,53/0,53 l/mil
  • CO2/Nox: 122 g/km – 5,9 mg/km
  • Dimensjoner (L/B/H): 446/183/162 cm
  • Akselavstand: 264 cm
  • Bakkeklaring: 16 cm
  • Bagasjerom: 425 liter
  • Egenvekt: 1539 kilo
  • Maks tilhenger: 750 kilo

For første gang er Toyota Corolla på markedet som ekte SUV med høy bakkeklaring, firehjulsdrift og femte generasjon hybridsystem.  Det må lyde som søt musikk i ørene til fornuftige kjøpere som verdsetter problemfritt og økonomisk bilhold.

 

Corolla er blant verdens mest solgte bilmodeller, og det er det en grunn til. Toyota-kvalitet er blitt et begrep, og da vesentlig i betydningen driftsikkerhet. Her er ikke mye som  kan gå galt. Corolla er kanskje ikke kjent for å appellere til følelsene. Den henvender seg først og fremst til folk flest, de med «normale» behov.

Corolla Cross er vel å anse som brobygger innen SUV-programmet hos Toyota. Den havner midt mellom Yaris Cross og Rav 4. For de som synes Rav 4 blir for stor og dyr, kan Corolla friste med lavere pris og mange av de samme egenskapene som storebror. Corolla Cross deler for øvrig teknisk plattform med «gamle» Corolla og C-HR. Det betyr 2-liters motor og Toyota sitt velkjente selvladende hybridsystem.

Innbydende: Lett å finne seg til rette her med tydelige skjermer og med betjeningsorganer godt plassert. Mye skjer via pekeskjermen i midten. Takk og pris for fysiske brytere til klima-anlegget.

Mye utstyr

Det var med høye forventninger vi hentet ut et eksemplar hos Toyota Sør for å danne oss et bilde av nykommeren i løpet av noen timer på vekslende vei og føre. Det var toppmodellen, Executive Panorama & Leather vi ble stilt til disposisjon. Den koster 526 400 kroner. Du kan komme unna med 485 800 kroner for innstegsutgaven Active, eller Executive til 510 600 kroner.  Allerede laveste nivå kan skilte med ting som ryggekamera, navigasjon, varme i seter og ratt, 2-sone klima og en omfattende sikkerhetspakke; Toyota Safety Sense 3.0.

Toppmodellen har elektrisk justering av førersetet, mens passasjeren må justere sitt sete manuelt. Vi sitter godt i det skinntrukne setet, og høy sitteposisjon gir både lett adkomst og god oversikt. Store sidespeil gjør det enkelt å følge med på hva som skjer bak bilen. Førermiljøet har det meste felles med standard Corolla og vi finner oss lett tilrette. Ryggekamera, med skarpt og stort bilde er bra, men hvorfor kan ikke Toyota utstyre det med spyler? Vi hadde ikke kjørt mange kilometer på sørlandske vinterveier før det var umulig å se noe som helst når vi satt bilen i revers.

På bakerste benk: To sitter greit her, med mulighet for å stikke føttene inn under forstolene. Tilnærmet flatt golv gjør det levelig også for en tredjemann i midten på ikke alt for lange etapper.

Jager turtall

Vi konstaterer at støynivået er akseptabelt i kupeen på motorveien mot Mandal. Det er helst dekkstøy som høres. Ved kjøring i by og ellers i lavere hastigheter, høres ikke 2-litersmotoren fordi elmotoren gjør det meste av jobben. Det er først ved ekstra gasspådrag at vi hører motorlyd. Toyota holder stadig på den trinnløse girkassen som har en tendens til å jage turtall når det går litt hektisk for seg. Det kan oppleves slitsomt, men vil vil tro de fleste som kjører Corolla vender seg til en kjørestil som ikke utløser nevnte turtallsjag. Et stort fortrinn med girsystemet er at det er vedlikeholdsfritt og svært driftssikkert.

Samlet effekt for to elmotorer og bensinmotor er 197 hestekrefter og gjør Corolla Cross rimelig kjapp, selv om den ikke viser elbil-prestasjoner.  På delvis snødekte veier gjennom Høvåg kan vi konstatere at alt går trygt og forutsigbart for seg. Bilen er særs lettkjørt og med presis styring. Ingen utpreget kjøremaskin med høy underholdningsfaktor, men det er neppe viktig for gruppen kjøpere den henvender seg til. Den etter hvert mye brukte testbakken vår i Høvåg var for anledningen dekket av snø, så her lå alt til rette for en utfordrende test på bakkestart midt i bratta. Det gikk helt uten hjulspinn, bilen klorte seg opp med største selvfølgelighet når alle fire hjul koblet seg inn.

Smak og behag: Det digitale førerdisplayet kan konfigureres etter ønske. Her har vi valgt «Sporty» med turteller og analog visning av speedometer. Ganske kult…

Snill i matfatet

Forbruket er oppgitt til 0,53 liter/mil og det var nøyaktig hva vi havnet på etter drøyt femten mil på alt fra motorvei til grusveier og bygater. Ganske imponerende forholdene tatt i betraktning med rundt 0 grader og tidvis is-og snøføre.  Det tyder på at det er mulig å komme enda noe lavere om sommeren.

Med lengde på 446 cm blir det god plass til både passasjerer og last. Baksetet byr på tilstrekkelig benplass og takhøyde til tross for at glasstaket, som er standard på toppmodellen, bygger noe ned i kupeen.  Tilnærmet flatt golv gjør det levelig også for tredjemann som må sitte i midten bak. Bagasjeavdelingen rommer 425 liter og er lett å utnytte. Baksetet splitter 40/60 men mangler skiluke, dessverre.

Vi tror Corolla Cross vil ha en bred appell i det norske markedet hvor høy sittestilling og firehjulsdrift kommer høyt på prioriteringslista. Den bør være romslig nok for å forsvare tittelen som familiebil. Den trekker tilhenger opp til 750 kilo, nok til å håndtere en enkel henger. Med Toyota sitt gode rykte for driftsikkerhet og økonomi, tror vi nykommeren vil ha mulighet for å hevde seg på markedet i Norge til tross for at den kommer uten noen form for ledning.

Enkel tilgang: Lett å utnytte bagasjerommet som laster 425 liter.
Back To Top