
Prøvekjørt
Honda med elektrisk kompakt SUV
Honda kom sent til elbilfesten, først med sjarmtrollet Honda e, en snerten liten bybil med en design som får folk til å smile. Nå er en cross over SUV med det kryptiske navnet E:Ny 1 kommet til forhandlerne.
De som trodde at nykommeren skulle følge opp med en like morsomt design som «Honda e» blir muligens skuffet. Her er det tradisjonell SUV design som gjelder, og langt på vei er det nok riktig å si at den er en elektrifisert utgave av HR-V. Så lik er den at en HR-V måtte tjene som stand-in under et evenement hvor nyheten skulle presenteres hos forhandler Mobile i vår. E:Ny 1 var nemlig forsinket til festen.
Vi snakker altså om en kompakt SUV registrert for fem, med god plass til fire voksne. Bagasjerommet sluker 361 liter, utvidbart til 1176 liter med bakseteryggene felt ned. Tilhengerfeste er ikke mulig og den tar ikke taklast. E: Ny 1 trekker på forhjulene, og bare det. At den likevel finner plass i SUV-segmentet kan tilskrives høyreist fremtoning. Dette er en bil du setter deg opp i, noe som mange vet å sette pris på. Bakkeklaringen er imidlertid på beskjedne 13,5 centimeter og sammen med fravær av firehjulsdrift, kan vi vel slå fast at nykommeren har lite i terrenget å gjøre.
Sikkerhetspakke standard
Vi fikk noen timer sammen med innstegsutgaven Elegance stilt til disposisjon hos Mobile i Sørlandsparken. En periode selges den til kampanjepris for 359 900 kroner inkludert vinterhjul. Topputgaven Advanced får du for 409 900 kroner, også det er kampanjepris. På billigste må du klare deg uten panorama glasstak, elektrisk bakluke, rattvarme, parkeringspilot og oppgradert lydanlegg som er på plass i Advanced. Elegance stiller med utstyr som ryggekamera, p-sensorer og navigasjon. Nøkkelløs tilgang og førersete med el-justering er også med. Viktigst er det at Honda Safety-pakke er standard i begge. Her finner vi ting som blindsonevarsler, filholder, adaptiv cruise, skiltleser, varsel for kryssende trafikk bak bilen ved rygging og auto fjernlys.

Tesla-lik skjerm
Vi fant oss lett til rette med høy sittestilling i komfortable seter og med god sikt ut. Rattet kan justeres opp/ned og ut/inn. Mye hardplast kombinert med pianolakk og felter med noe som minner om skinn dominerer interiøret. Ladeplate for mobil, koppeholdere og flust med oppbevaringsrom setter vi pris på. Infotainment-skjermen er i høydeformat midt på dashbordet slik vi kjenner fra Tesla. Den er tredelt der øverste felt viser navigasjon: I midten er det tilgang til diverse informasjon og apper, mens nederst er det klimakontroller. Ja, det mangler fysiske knapper for å styre temperatur og vifte, men oppsettet er så enkelt og tydelig at vi gir godkjent selv om vi må bruke skjermen for å endre innstillingene. Visse funksjoner på skjermen er ikke tilgjengelig så lenge bilen er i bevegelse, så her har Honda tydeligvis hatt trafikksikkerhet i tankene. Hurra for det. Fysiske knapper er det forøvrig på rattet for å styre lyd og annet.

Spinnvilt?
Tester har vist at E:Ny 1 har lett for å spinne på krevende underlag, som regnvåt asfalt og grus. Vi tok derfor turen til grusveien mellom Lillesand og Grimenes-Birkeland for å se om det stemte. Vi opplevde at nykommeren er helt grei å ratte på grus – trygg og stabil. Fjæringen er ganske kontant, så ujevnheter merkes uten at det blir veldig ukomfortabelt. Bakkestart avslørte imidlertid at den har lett for å spinne på grusen men vi kom likevel greit i gang. Kjøreprogrammer for terreng (som i Jeep Avenger) finnes ikke, derimot de vanlige «Normal», Eco» og «Sport». Ikke uventet ble det mest hjulspinn i sistnevnte. Ved å velge «Eco» gikk det bedre.
Så var det selve lakmustesten; vår bratte grusbakke i Høvåg hvor alle bilene vi tester får prøve seg. Vi så for oss at dette kom til å bli, ja, nettopp, spinnvilt, men det ble det ikke. Vi klarte, med følsom omgang med gassen, å lirke oss i gang midt i det bratteste partiet. Særlig med «Eco» valgt gikk det greit, men også med de to andre kjøreprogrammene. Vi ble rett og slett ganske positivt overrasket med tanke på at bilen har lett for å spinne under mer normale forhold. Det kan jo tyde på at de som går for nykommeren kan se vinteren lyst i møte med gode vinterdekk. Det skal bli spennende å se.
Krefter nok
De fleste kjører likevel mest på mindre krevende veier. Med adaptiv cruise-kontroll og filholder er E:Ny 1 selvkjørende på nivå 2, noe som gjør motorveikjøring til en avslappende affære. Likevel må en del dekkstøy på grov asfalt påregnes. Motoren leverer drøyt 200 hestekrefter i «Sport». Det er ganske friskt og bør holde for de fleste. Til all vanlig kjøring vil vi si at «Normal» er passende valg. Regenerering utføres med spaker på rattstammen, men vi synes virkningen var moderat og det går aldri til full stopp.

Honda kom sent med en elektrisk SUV og nå blir det spennende å se om E:Ny 1 vil hevde seg i et segment hvor konkurrentene er mange. Peugeot e-2008, Citroën ë-C4, Volkswagen ID. 3, BYD Atto 3 og Kia Niro kan være aktuelle alternativ. Vi tror pris kan bli et viktig kort her. Godt under 400 000 kroner for en kompakt SUV gjør den nok oppnåelig for mange.

