Sniktitt på Volvo EX30
Liten stor nyhet på snarvisitt
Pågangen var stor av interesserte da Volvo sin siste kreasjon mellomlandet under en omfattende Norgesturné hos Volvo-forhandler, Frydenbø, i Sørlandsparken i slutten av august.
Volvos minste og raskeste modell så langt er aggressivt priset fra 321 900 kroner for innstegsutgaven og vil høyst sannsynlig gjøre det skarpt i en tøff konkurranse, i et marked som for tiden stamper i motsjø grunnet trangere økonomi for folk flest. Da er biler i den nedre del av prisskalaen plutselig blitt interessante for mange.
– Jeg snakket nettopp med en kunde som uttrykte «her får jeg en ny bil til bruktbilpris», forteller daglig leder hos Frydenbø, Sondre Hansen. Han og kollegene smilte fra øre til øre over pågangen av interesserte som flokket seg rundt nyheten som stod pent plassert i et hjørne i salgshallen. Flere benyttet anledningen til å skrive kontrakt der og da.
– Dette er en beta-versjon, den er ikke helt ferdig utviklet, men man får jo et godt inntrykk av bilen, hvordan den blir, påpeker Hansen som kan fortelle at de første kundebilene er ventet rett over nyttår.
Samme drivlinje som XC40
Med lengde på 4,23 meter, er nykommeren 17 cm kortere enn Volvo XC40 og byr på mindre plass i baksetet og bagasjerommet, men drivlinjen er den samme som i storebror, hvilket betyr valg mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift og to batteristørrelser der det største skal gi en rekkevidde på inntil 480 kilometer på sommerføre. Prismessig havner de to i forskjellige kategorier. For XC40 må du nemlig ut med nesten 180 000 kroner mer enn EX30.
– Vi er kjempestolt over å kunne presentere EX30 for et bredt publikum, på tross av beskjedne ytre mål vil den dekke behovet for mange, påpeker Jon Vegard Røyndal, business manager hos Volvo Cars Norway som er med på Norgesturneen.
Også for storvokste
Takket være korte overheng foran og bak, er akselavstanden strukket til 2,65 meter. Det er bare fem centimeter kortere enn XC40. Det betyr brukbar plass i baksetet om man ikke er altfor lang i beina. De to foran har rikelig med plass.
– Jeg måler to meter på strømpelesten og fikk greit plass bak rattet. God takhøyde var det også. Dessuten var det enkelt å komme inn og ut av bilen, skryter Per Aage Gabrielsen, en av flere hundre som tok turen til Frydenbø denne ene dagen EX30 var på besøk.
– Denne må jeg vurdere når det er tid for å bytte bil, understreker han.
Volvo EX30 kommer i flere utgaver:
- Singlemotor med startpris kr 321 900,-. Bakhjulstrekk, 272 hk, minste batteri, rekkevidde 344 km. Maks henger 1000 kilo.
- Single Motor, Extended Range, startpris 366 900,-, 272 hk, rekkevidde 480 km. Maks henger 1400 kilo.
- Twin Motor Performance, startpris 421 900,-, 428 hk, rekkevidde 460 km. Maks henger 1600 kilo.
Det er tre utstyrsvarianter; Core, Plus og Ultra. 30 000 kroner i prissprang mellom hver.
Mange valgmuligheter
Billigste versjon, Core, har utstyr som varmepumpe, setevarme og varme i ratt, ryggekamera, Park Assist bak og adaptiv cruise-kontroll. Plus har i tillegg 2-sone klima, premium lydanlegg, indirekte interiørbelysning, ladeplate for mobil og elektrisk bakluke. Ultra kan skilte med panorama glasstak (fast), elektriske seter, Park Assist Pilot og 360 kamera, for å nevne noe. Tilbehør utover pakkene er også tilgjengelig.
Til sammen blir det mange valgmuligheter innenfor en prisrange fra 321 900 ,- til 451 900,-.
Sikkerhet er ledestjerne hos Volvo, så også med EX30. Avanserte assistentsystemer, varsel for trafikk ved åpning av dørene, autobrems og advarsel for trafikk ved rygging med nødbrems er noe fra en lang liste.
Ferrari-takter
Vi er etter hvert blitt vant med at Volvo lanserer elektriske modeller med mye krefter. EX30 er intet unntak. Single Motor skal klare sprinten fra 0-100 på 5,7 sekunder, og Twin Motor Performance på styggraske 3,6 sekunder. Da snakker vi Ferrari-prestasjoner og ytelser ganske hinsides hva de fleste av oss har bruk for til hverdags, men for enkelte er det jo deilig bare å vite at kreftene finnes tilgjengelig.
Interiøret i utstillingsbilen grenser mot minimalisme, slik vi er blitt vant med hos Volvo. Vertikal skjerm midt på dashbordet, en liten girhendel til høyre for rattet og en tilsvarende for lys og vindusvisker til venstre. Fysiske knapper er så godt som fraværende. Det skal bli interessant å få prøvd skjermen på en ferdig utviklet bil. Ellers gjør Volvo et nummer av at mye av materialene i bilen er resirkulerte for å ha miljø alibiet intakt.
EX30 bygger på dedikert elbil-plattform og er utviklet hos Volvo i Gøteborg, mens bilene som kommer til Norge produseres i Kina. Vi ser frem til å få prøvekjøre EX30 på nyåret en gang. Om bilen er liten så er den likevel en stor nyhet fra Volvo.