fbpx
skip to Main Content

Vant anbud – legger ned gründerfellesskap

Terje Klungland legger ned kontorfellesskapet Coworx men vant et anbud hos Valgdirektoratet.

 

Terje Klungland er mest kjent for å drive kontorfellesskapet Coworx, som har fungert som en yngleplass og vekstarena for gründere, men som nå går mot styrt avvikling grunnet lav aktivitet.
– Vi var 110 medlemmer på det meste og er nå nede i rundt 25. Det er gründertørke nå, mye på grunn av lav arbeidsledighet. Det går bra med AS Norge. Samtidig gjør renta og økte levekostnader at folk kanskje helst satser på en sikker og stabil inntekt nå.

God referanse

Terje Klungland kommer til å satse på telecom, en bransje han har vært involvert i de siste fire år. Han og makkeren, Bjørn Kristian Pedersen, representerer den norske delen av det svenske firmaet, SMS Teknik, og vant rett før sommeren et anbud om å sende ut tekstmeldinger på vegne av Valgdirektoratet.
– SMS Teknik har jobbet med norske aktører i mange år og har blant andre busselskapet Tide AS på kundelisten, som er en stor aktør på Vestlandet. Ellers har vi mange legekontorer, kundeklubber, frisørsalonger og noen festivaler.

MASSEMELDING: Dersom du mottok denne tekstmeldingen som minnet deg på å stemme, er det Terje Klungland som har sendt deg den på vegne av Valgdirektoratet.

Utfordrer monopolet

SMS Teknik er en utfordrer til Link Mobility som nært sagt skaffet seg monopol i markedet da de kjøpte opp «alle» SMS-leverandørene for noen år siden.
– Valgdirektoratet er den beste referansekunden vi kunne bedt om, og er den største enkeltutsendelsen som gjøres på SMS. Ettersom det er fire millioner stemmeberettigede i Norge, blir det fire millioner tekstmeldinger.

Fire millioner

Å sende ut fire millioner tekstmeldinger er ikke en enkel sak som man gjerne skulle tro.
– Vi har tre operatører her i landet, og systemene våre må kommunisere godt med alle tre, hvilket det gjør. Oppdraget var å sende ut alle mellom klokka 09:00 og 16:00. Vi har solide systemer, så det klarte vi med glans, bedyrer Klungland.

Det er aldri blitt sendt så mange tekstmeldinger, noe Klungland får merke.
– Mange tror vanlige tekstmeldinger er på vei ut, men skoler og offentlige instanser bruker SMS hele tida for å sende ut viktige opplysninger, for eksempel om brøyting, feiing og forsinket søppeltømming osv.

Langt fra død

For noen år siden ble tekstmeldingen spådd en snarlig død, at apper ville overta meldingsfunksjonen.
– For 15 år siden ble jeg fortalt på en teknologikonferanse at SMS´en var på vei til å dø. Fordelen med SMS er at man ikke er avhengig av et ekstra mellomledd, og det er direkte til bruker. Dessuten leses 90 prosent av alle tekstmeldinger innen tre minutter. Derfor er det også treffsikkert å bruke til reklame.

Personlige tekstmeldinger står det annerledes stilt med.
– Det som er i ferd med å dø ut er SMS fra bruker til bruker. Personlige meldinger bruker gjerne folk sosiale medier til, spesielt yngre folk.

Trygg og målrettet kanal

SMS er i stedet utviklet seg til å bli en trygg måte for ulike aktører å formidle persontilpasset informasjon på, ettersom nært sagt alle har mobil og må identifisere seg for å få abonnement.
– Den er er lett-utgaven av BankID. Det er ikke bare medlemsklubber og butikker som bruker det til å varsle om tilbud og happenings, men myndighetene bruker det til å gi informasjon til innbyggere som bor innenfor et bestemt område og til å autentisere brukere, eiendomsmeglere bruker det til å motta bud, og enkelte kredittinstitusjoner bruker det til å bekrefte betalinger.

Kostnaden hjelper

Det som gjør at SMS som medium ikke er blitt ødelagt av for mye reklame er at det fremdeles koster penger.
– Mange tror at SMS ikke koster penger fordi kostnaden er bakt inn i telefonabonnementene til folk flest. Takk og lov for det, ellers hadde jo SMS blitt en ren spam-kanal. Vi sjekker jo meldinger fordi det kan være en viktig beskjed. De fleste av oss har ulest epost i innboksen eller uleste varsel på sosiale medier, men få har tekstmeldinger de aldri har lest.

Back To Top