fbpx
skip to Main Content

Nybillansering

Kona mange har ventet på

Fakta: Kona Electric
  • Pris: fra 352 900,-. (standard range Advanced, 156 hk)
  • Motor: elektrisk, 156/217 hk, 255Nm.
  • Batteri: 48,4/65,4 Kwh
  • Lading: 10-80 % på 41 minutter (LR)
  • Rekkevidde: 377/514 km
  • Drivlinje: 1A, forhjulstrekk
  • 0-100 km/t: 8;8/7/8 sekunder
  • Toppfart: 162/172 km/t
  • Dimensjoner (L/B/H): 435/182/158 cm
  • Bakkeklaring: 15,1 cm
  • Bagasjerom: 466/1300 liter + frunk 27 liter
  • Maks tilhenger: 750 kilo
  • Maks taklast: 100 kilo

Med pris under 400 000 kroner og rekkevidde over 50 mil ligger det til rette for at siste utgave av suksessmodellen Hyundai Kona vil klatre videre på salgsstatistikken.

 

20 000 Kona’er har rullet ut på norske veier siden lanseringen for fem år siden, så det blir litt som å hoppe etter Wirkola for nykommeren. Det tror vi den har forutsetninger for å lykkes med, og med stil – ny stil, faktisk. Den er totalt redesignet og fremstår nå mer selvsikker og kraftfull. Utgående modell av Kona var kompakt, kanskje vel kompakt for noen. Nå er det annerledes, nykommeren har vokst i alle retninger, og da særlig i lengden. Hele 17,5 cm har den strukket seg, noe som gir bedre benplass i baksetet, og et bagasjerom som har blitt vesentlig større. En liten frunk foran hvor ladekabler kan gjemmes er også på plass.

MYE NYTT: Også innvendig er det en ny bil. Av ting vi merker oss er girvelgeren som nå er flyttet opp på rattstammen for å frigjøre plass i midtkonsollen som domineres av en rekke fysiske knapper. To store midtstilte skjermer er sentralt plassert foran føreren.

Fornøyde Kona-eiere

Torsdag 20 september var det norgeslansering. Hos Mobile i Sørlandsparken ble bilen avduket mens flere interesserte fulgte med.
– Jeg har bestilt den, så det er jo spennende å få se den for første gang, smiler Ole Johan Johannesen fra Hamresanden. Han har kjørt Hyundai Kona i to og et halvt år og har ingen ting å klage over.

– Veldig fornøyd, ja. Den har bra rekkevidde og komforten er god, og aldri noe tull. Sist helg kjørte vi til Seljord og hjem igjen uten å lade, og vel hjemme hadde vi fortsatt fem mil rekkevidde igjen, skryter han.

– Hvorfor vil du bytte til ny?

– Den nye er litt større, og så er det jo alltid spennende med noe nytt. Jeg har for øvrig hatt flere Hyundai’er tidligere, men det var diesel og bensin. En ting kan jeg si; det blir aldri mer diesel og bensin for meg, fastslår Johannesen, som lader mest hjemme om natten. Rekkeviddeangst har han aldri hatt. Strøm på tanken er helt klart det som gjelder der i gården.

UTVIDET: At lengden er økt med 17,5 cm kommer ikke minst baksetepassasjerene tilgode. Samtidig er bagasjeplassen blitt større.

Lever greit uten firehjulstrekk

Om nye Kona Electric er kompakt SUV eller Crossover, kan man diskutere. At den har tydelig SUV design er imidlertid udiskutabelt, men skal du ha firehjulstrekk må du velge noe annet. Kona trekker på forhjulene.
– Jeg har kjørt Kona i tre år og savner ikke firehjulstrekk til tross for at vi bor i Øvrebø hvor det kan være ganske utfordrende kjøreforhold om vinteren, forteller Wenche Greibesland.

Hun har tatt plass bak rattet i den nylig avdukede bilen. Hun liker det hun ser og vurderer å bytte til ny men har ikke landet helt ennå.
– Med den vi har nå kjører vi 48 mil. Denne går litt over 50 –  ikke den store forskjellen altså, så rekkevidde er ikke avgjørende for valget. Større plass er viktigere, tenker hun.

ROMSKIP: Den har vokst i alle retninger, det betyr bedre bakseteplass og større bagasjerom.

Mange valg

Nye Kona Electric kommer i forskjellige varianter, innstegsversjonen med standard batteri og oppgitt rekkevidde 377 kilometer koster 352 900 kroner. For Long Range (største batteri med rekkevidde 514 km) i samme utstyrsgrad må du legge på 35 000 kroner ekstra mens Long Range Premium koster 432 900 kroner.

– Det blir nok premiumutgaven med største batteri som blir bestselgeren, mener selger Endre Danielsen Nyhagen, vel vitende om at rekkevidde er viktig for mange kunder, og bra med utstyr.

Premiumutgaven kan skilte med ting som skinnseter med relax-funksjon, Head Up Display, 360-graders kamera, Bose-lyd med åtte høyttalere og subwoofer, digital key for smarttelefon, varme i baksetet samt omfattende sikkerhetspakke med blant annet smart cruisekontroll, automatisn nødbrems, ryggekamera, blindsonevarsel, filholder, ryggekamera og P-sensorer foran og bak.

FØRST UT: Ole Johan Johannesen (til høyre) var tidlig ute med å bestile nye Kona Electric, her sammen med salgssjef Tor Arne Myhra og selger Endre Danielsen Nyhagen hos Mobile.

Power Bank

En nyhet som kan vise seg nyttig er Vehiccle-to-Load teknologi som gjøre det mulig å bruke bilen som strømkilde til for eksempel å lade elsykkel. Sikkert smart om man er på hytte uten strøm og sykkelbatteriet er tomt. Sykler blir det plass til på hengerfeste som er godkjent for inntil 750 kilo.

Kombinasjonen pris under 400 000 kroner og drøye 50 mil rekkevidde er det neppe mange konkurrenter som matcher. At Kona har blitt større og rommeligere er også momenter som vi tror vil gjøre den interessant for mange. Vi ser frem til å få prøvekjøre bilen.

FORNØYD: Wenche Greibesland bosatt i Øvrebø kjører Kona i dag og er svært fornøyd med bilen. Nå er hun inne på tanken om å bytte opp til den nye. – Både den jeg kjører nå og denne nye har bra rekkevidde, men nykommeren er større, påpeker hun etter å ha prøvesittet baksetet. At den ikke kommer med firehjulsdrift bekymrer ikke: – Jeg savner ikke det, selv ikke i Øvrebø hvor det kan være skikkelig vinter.
Back To Top