fbpx
skip to Main Content

Per Hagen Bilrekvisita

Gjør bilen klar for vinteren

MJÅVANN: En sommer er over og Kong Vinter melder sin ankomst med frostmorgener. Er bilen skodd for å møte snø, slaps og salt?

 

– Salt er noe av det verste du kan utsette bilen for, ikke minst inne i hjulbuene hvor det kan legge seg i skjøter og folder, og tære på stålet med rust som resultat, forklarer Aleksander Alvær hos Per Hagen Bilrekvisita på Mjåvann.

Flere trinn i prosessen

Begynnende rust vil fort utvikle seg til det verre i møtet med saltlaken på veiene, så det er viktig å gjøre tiltak i forkant. Alvær har botemidler på lager, velfylte hyller med slipemidler, grunning og lakk på boks slik at de som ønsker å fikse opp bilen selv, har gode muligheter for det. Gode råd deler han gjerne.

– For å fjerne all rust er det viktig å pusse ned til rent stål. Til det er det greit å bruke drill med passende pusseskive som vi har mange utgaver av. Er du i tvil om du har fått bort all rust, kan du påføre en rustomvandler, et middel som gjør rust om til kjemisk metall.

Når det er gjort, er det tid for grunning, enten med én-komponents grunning, eller to-komponents.

– Hva er forskjellen på de to?

– Begge fungerer, men to-komponenten gir noe bedre beskyttelse. Den er dyrere enn én-komponent og så har den begrenset holdbarhet på 48-timer når du først har laget hull i sprayboksen, så man skal jo helst bruke den opp med én gang.

– Om det har gått så langt at det har rustet gjennom stålet, er det fremdeles mulig å redde situasjonen?

– Det er det. Da må vi sparkle med enten grov eller fin stålplast før vi begynner med grunning, påpeker Aleksander.

Fargekoder

Når grunning, og eventuell sparkling er unnagjort, er det tid for å påføre lakk, men hvordan finne riktig i jungelen av lakkfarger?
– I dag er det fargekoder som gjelder. Vi henter ut korrekt kode ved å taste inn bilens registreringsnummer i en database. Da skal vi alltid treffe korrekt. Så blander vi lakken i vårt blandeverk her på huset og leverer lakken på sprayboks til kunde, forklarer han.

Ideell temperatur er 18-20 grader når lakken skal sprøytes på og det er lurt å stå innendørs når jobben skal gjøres.
– Ute kan et vindkast føre til at støv og sand fyker og skaper trøbbel når det sprøytes lakk. En lakkboks, altså et eget rom som finnes på karosseriverksteder, er jo det ideelle, men en vanlig garasje er veldig mye bedre enn å stå ute, påpeker Aleksander.

Steinsprut

– Steinsprutskader er ikke uvanlig etter en aktiv sommer på veien, hva gjør vi med det?

– Det beste er å få fikset slike skader så fort som mulig før det får tid til å utvikle rust om skaden stikker ned til stålet. Er det begynt å ruste, bør du få pusse vekk så mye som mulig før du påfører enten klarlakk eller farget lakk i henhold til fargekode, anbefaler han.

Da er det bare å gå i gang for alle som klør i fingrene etter å gjøre bilen klar for å møte de utfordringer som vinteren byr på. Det kan fort vise seg å være vel anvendt tid og penger.

Per Hagen Bilrekvisita har alt du trenger for å gjøre jobben selv.

Back To Top