fbpx
skip to Main Content
- Det er et svært godt miljø innen rallysporten, sier Torbjørn Eidså.

Torbjørn Eidså – rallykongen fra Nodeland

Torbjørn Eidså har kjørt rally i en årrekke, og synes fortsatt det er like moro. Søndag 22. oktober er han blant en av de store favorittene når Mjåvannsprinten går av stabelen.

 

Den skal tidlig krøkes som god krok skal bli, heter det i ordtaket. Torbjørn Eidså startet tidlig, veldig tidlig, egentlig. Han vokste opp på Eidså i Greipstad. I nabolaget var det flere som var svært interessert i å kjøre bil.
– På de svingete og smale veiene der oppe lærte jeg mye, minnes han, og han ble godt inspirert og motivert av Rune Tveit, naboen som kjørte på rallylandslaget.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Slik ser bilen ut inni.

– Jeg begynte tidlig å skru. Faktisk var det trehjulsykkelen som det første «kjøretøyet» jeg mekket på, ler Torbjørn Eidså. Å skru på biler har han gjort siden.

– Det var han som drog oss inn i rallymiljøet. Det var en fin tid. Samholdet var fint, og vi lærte mye om det som har med bil og rally å gjøre, forklarer han.

Etter hvert løp lager Torbjørn Eidså en liste over hva som må sjekkes spesielt før det neste løpet.

Debuterte i 1986

Selv startet han å kjøre rally da han var 18 år. Rally Agder i Arendal i 1986 var det første løpet han kjørte. Torbjørn og fetteren, Erling Eidså, stilte til start i en bil de hadde bygget selv, en For Escort MK1. Ole Håkon Eidså, en annen fetter, drev også med rally, og inspirerte Torbjørn og Erling til å både mekke egen bil og å stille til start. Deltakelsen gav mersmak. Det at han hadde lært seg å skru og mekke, har i alle år vært en klar fordel.

– En forutsetning for å holde på, er at jeg kan skru selv. Jeg hadde aldri hatt økonomi til å holde på hvis jeg ikke kunne skru selv, ettersom rally kan være en dyr idrett, fremholder han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Rallyrattet til Torbjørn Eidså.

I 1989 fikk han C-lisensen og Rally Østfold var det første løpet hvor han stilte til start, nærmere bestemt i 1989. Det gikk aldeles strålende. Torbjørn Eidså gikk like godt og vant sin klasse.
– Siden har det bare gått nedover, gliser han.

Gav mersmak

Seieren gav mersmak, og han kjørte aktivt frem til 1991.
– Da havnet vi på taket under Rally Nummedal. Vi solgte bilen, og jeg hadde truffet min Grete. Det var tid for å stifte bo og hjem, minnes han.

Etter noen år på sidelinjen stilte han til start i noen bilcrossløp, den rimeligste formen for billøp, og Torbjørn Eidså har vært i rally-miljøet siden.

I 2010 ble han utfordret til å stille til start i et rallyløp i Konsmo, i sin egen Toyota Celica GT med firehjulstrekk.
Tommy Egeli hadde han blitt kjent med gjennom sine år i bil-crossen, og med Torbjørn bak rattet og Tommy som kartleser, gikk de to bort og vant klassen og med en 6. plass i totalsammendraget.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Torbjørn Eidså har i flere år samarbeidet med Tommy Egeli.

Rally Sørland

Det hadde vært en mangeårig drøm å stille til start i Rally Sørland. Torbjørn debuterte i 2011, og har kjørt det meget populære rallyløpet siden. Det første året endte han som nummer to i klasse 12. Året etter vant han, og i årene siden har plasseringene alltid vært gode.

Han har stilt til start i Rally Sørland 12 ganger, og kommet til mål i ti av gangene.
– Rally Sørland er det mest krevende løpet i rally-NM. Veiene er svingete. Er man ikke skikkelig konsentrert, er det lett å treffe en liten fjellnabbe eller å hilse på grøfta, sier Eidså, som en gang havnet opp ned i sving nummer to på den første fartsprøven.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Torbjørn Eidså har deltatt i 12 utgaver av Rally Sørland.

– Da hadde jeg nok tatt for mye Møllers tran, humrer han.

Smeller hvert tredje år

Andre gangen han måtte bryte var da et av løpene gikk på Odderøya. I det kraftige hoppet inn på idrettsplassen, røk det ene staget.
– Jeg har det med å smelle hvert tredje år. Det skjedde i 2013, på nytt i 2016 og i 2019. Jeg trodde jeg skulle klare å unngå en smell i fjor, men under Mjåvannsprinten gikk det galt. Jeg kjørte på grushjul, og det ble rett og slett for glatt denne dagen da asfalten var våt. Uhellet til tross, er Mjåvannsprinten et flott løp som trekker mange tilskuere. Interessen er stor. Det er for så vidt tilfellet med alle løpene som arrangeres her sør, være seg Vårslippen på Lista, Sørlandssprinten, Rally Sørland – og Mjåvannsprinten, sier Eidså.

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Målet må jo være å kapre førsteplassen i klassen under årets Mjåvannsprinten, sier Torbjørn Eidså.

Som er klar på målsettingen til årets utgave av Mjåvannsprinten den 22. oktober:

– Det har pleid å gå bra. På en god dag kan det være realistisk med en seier i klassen, sier Eidså hvis beste plassering ble en sjetteplass i totalsammendraget for noen år siden.

Rally-NM

Når man er god i en idrett, vil man gjerne se hvordan man kan hevde seg i enda tøffere konkurranser. Torbjørn Eidså og Tommy Egeli valgte å stille til start i rally-NM, hvor de to kan se tilbake på meget hederlige plasseringer.

Denne sesongen har de to deltatt i fem av rundene, hvor de har innkassert 24 poeng, noe som er ensbetydende med en 9. plass totalt i klasse 10.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Godt med verktøy er nødvendig når man skrur selv.

– Det har gått som vi hadde håpet på. Vi slet litt på vinterløpene, ettersom det er få treningsmuligheter på vinterføre her sør. Guttene fra Innlandet og Østlandet som er vant med is- og vinterføre, har et naturlig fortrinn på isete vinterveier, men på de andre løpene, også på asfaltløpet i Larvik, gikk det bra, sier Torbjørn Eidså.

Deltakelsen i årets rally-NM har gitt mersmak. Derfor er utgangspunktet klart foran sesongen 2024:
– Da vil vi delta i NM og samtlige av de løpene som arrangeres på Sørlandet, sier Torbjørn Eidså.

Tilbake til forsiden…

Back To Top