Kona er blitt ny
Crossoveren Hyundai Kona har blitt tatt imot med åpne armer i Norge siden lanseringen for fem år siden. Det er all grunn til å tro at oppfølgeren vil ta suksessen til nye høyder.
Det er snakk om en helt ny bil som er lansert i høst; nytt design med skarpe linjer som hinter mot Ioniq 5, nytt interiør, og mer plass. Lengden er strukket hele 17,5 cm i lengde, noe som gir en mer romslig bakseteplass, og et større bagasjerom. For en ikke alt for tallrik famili,e kan nye Kona være et aktuelt alternativ.
Viktige salgsargument for første generasjon Kona var bra rekkevidde til rimelig pris. Det følges opp av nye Kona, rekkevidde på drøyt 50 mil til under 400 000 kroner er det neppe mange som kan matche. Det gjelder for Long Range i laveste utstyrsgrad Advanced. Demobilen vi fikk til disposisjon hos Mobile i Sørlandsparken var en Long Range Premium, det vil si høyeste utstyrsgrad til 432 900 kroner. Da er det bare panorama glasstak og større felger som bilen kan toppes med.
En Standard Range med mindre batteri og oppgitt WLTP rekkevidde på 377 kilometer er også tilgjengelig men den er det knapt noen som velger.
Premiumfølelse
Elektrisk justerbare skinnseter foran hinter om premium. Vi sitter ganske høyt og har god oversikt ut. Det slår oss at interiøret har mye til felles med Ioniq 5 med to sidestilte skjermer i dashbordet. At girvelgeren nå er flyttet opp på rattstammen drar i samme retning og plasseringen, frigjør plass i midtkonsollen. Hendler på rattet gjør det mulig å velge regenerering i fire trinn som bremser bilen helt opp slik at den fungerer som en pedal-bil.
Hyundai har valgt å utstyre bilen med dedikerte fysiske knapper til en rekke funksjoner, som radio og klima. Det applauderer vi og måten det er gjort på kan neppe gjøres mye bedre. Her har andre produsenter som baserer all betjening med pekeskjerm noe å lære. Det handler om trafikksikkerhet som vi har påpekt mange ganger før.
Snow mode
Et trykk på startknappen, og vi er i gang. Det meste er enkelt å finne ut av og en egen «Mode»-knapp lar oss velge kjøreprogram; Eco, Normal, Sport og Snow.
Sistnevnte er som navnet antyder, tenkt brukt på krevende vinterføre. Kona trekker på forhjulene og vi var spent på hvordan den ville takle vår bratte bakke med løs grus som vi bruker til å teste fremkommelighet i mangel av snø og is. Som vanlig stoppet vi midt i bratta og forsøkte forsiktig å komme i gang med normalprogrammet koblet inn. Det resulterte i hjulspinn og ikke noe mer. Ved å velge Snow opplevde vi at hjulene nærmest «nektet» å dra rundt – antagelig for å hindre hjulspinn. Greit nok det, men vi kom jo ikke i gang da heller. Vi tenker at Snow vil fungere annerledes på realt vinterføre, og at en unngår at snøen blir «polert» som det lett skjer når dekkene spinner. Det kan bli interessant å teste ut på vinterføre.
«Snill» kjøreassistent
På motorveien oppleves Kona stabil og trygg og filholderen sammen med adaptiv cruise kontroll gjør bilen selvkjørende på nivå 2. Noen biler har en litt for ivrig filholder som napper i rattet i tide og utide. Ikke slik her. Sjelden har vi opplevd en mer «snill» og stabil kjøreassistent.
At det blir mye pling-plong når fartsgrensen overskrides med så lite som en kilometer, kan oppleves masete, funksjonen kan slås av, men da må du inn i skjerm menyen. Plingelyden aktiveres på nytt hver gang du starter bilen, ganske tungvint, egentlig.
Motoren yter 218 hestekrefter og det synes vi kler bilen godt. Den hører ikke hjemme i klassen for elbiler med ekstreme fartsressurser, men vi følte aldri at vi manglet krefter, enten vi kjørte på motorvei eller gjennom alle svingene i Høvåg. Skulle savnet etter motorlyd bli uutholdelig, kan kunstig motorlyd aktiveres i skjermmenyen, til og med i tre forskjellige nivåer, men lyden, som kommer gjennom høyttalerne er – ja, nettopp – kunstig. Vi tipper de fleste vil la den være i fred og heller nyte stillheten i kupeen for Hyundai har gjort en god jobb med å holde støyen ute. Alternativt kan man nyte musikk gjennom BOSE premium lydanlegget med åtte høyttalere og subwoofer.
Lesset med utstyr
Kona premium er godt lesset med utstyr, fra en lang liste nevner vi head up display projisert på frontruta, ryggekamera og 360 grader kamera, hvileposisjon på setene foran, skinnratt med varme, stemningsbelysning med 64 farger i kupeen. Utstyrlisten fyller to tettskrevne A4-sider. Omfattende sikkerhetspakke hører naturligvis også med så alt i alt skal man neppe savne noe.
Kona trekker henger opp til 750 kilo (med brems) og laster 100 kilo på taket.
Vi tror nye Kona vil ha bred appell i et marked som etter hvert er blitt begunstiget med en rekke elbiler. Hyundai Kona vil nok trekke mange til seg på grunn av gunstig pris og bra rekkevidde, og at den nå er blitt «voksen» i størrelse i forhold til første generasjon.
Fakta:
Pris 432 900,-.
Motor: elektrisk, 218 hk
Batteri: 65,4 kWt
Rekkevidde: 514 km
Drivlinje: 1A, forhjulsdrift
0-100 km/t: 7,8 sek
Toppfart: 172 km/t
Dimensjoner (L/B/H): 435/182/158 cm
Bakkeklaring: 15,1 cm
Bagasjerom: 466/1300 liter + frunk 27 liter
Egenvekt med fører: 1835 kilo
Nyttelast: 385 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo
Taklast: 100 kilo