fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: DS 3 E-Tense

Fransk komfort i kompakt format

Fakta:
  • Pris: Prøvd bil Performance Line kampanje 379 900,- (ordinær pris 414 900,-.)
  • Motortype: elektrisk, 156 hk/260 Nm
  • Batteri brutto/netto: 54,0/50,8 kWt
  • Lading DC/AC: 100/11 kW
  • Drivlinje: 1A, forhjulsdrift
  • 0-100 km/t: 9 sekunder
  • Toppfart: 150 km/t
  • Strømforbruk: 12,6 kWt
  • Rekkevidde (WLTP): 403 km
  • Dimensjoner (L/B/H): 412/179/153 cm
  • Bagasjerom: 350-1050 liter
  • Bakkeklaring: 16 cm (17 cm på øvrige utgaver)
  • Bilvekt: 1550 kilo
  • Nyttelast: 374 kilo
  • Tilhengervekt: 0 kilo

Eksklusiv og annerledes satt vi som tittel sist vi skrev om DS 3 for noen år siden. Den gang med betegnelsen Crossback i modellnavnet.

 

Nå er den her i oppgradert utgave, med mer power og lengre rekkevidde. Crossback tillegget i modellbetegnelsen er historie, men DNA’et er beholdt. Fremdeles er DS 3 en eksklusiv og annerledes elbil hjemmehørende i kompaktklassen.

DS er ikke et merke som svinger seg til de store høyder på salgsstatistikken i Norge. Noen lesere har muligens ikke hørt om DS?
Vel, DS var opprinnelig premium utgavene til franske Citroën. Siden er DS skilt ut som eget merke. Begge finnes i hyllene hos Mobile i Sørlandsparken hvor de selges parallelt. Det er her vi stilles en demobil til disposisjon for noen timers prøvetur, en Performance Line. Dette er rimeligste utgave til kampanjepris 379 900 kroner. Neste trinn opp er Rivoli til 384 900 kroner og det hele toppes med Opera til 409 900 kroner. Alle priser er kampanje.

TRANGT: Ikke all verdens med plass bak, men to voksne bør ha det ganske greit om ikke forsetene er skjøvet alt for langt bakover.

Hjemme i Stellantis-familien

DS 3 er innlemmet i Stellantis-gruppen og deler teknisk plattform med blant annet Peugeot 208/308, Opel Mokka – e, Jeep Avenger og Citroën e-C4. DS 3 E-Tense er først ut blant disse med den nye elmotoren som har fått økt effekt fra 136 til 156 hestekrefter, samtidig som forbedret batteri og designmessige grep for å senke luftmotstanden med sju prosent har resultert i økt rekkevidde fra 320 til 403 kilometer for utgaven med de mest rullevennlige dekkene.

Vi finner oss  til rette bak rattet som sammen med setet har rikelig med justeringsmuligheter. Også interiøret har fått en forsiktig oppgradering siden sist, med nytt listverk, bedre materialer og større info-skjerm. Den skiller seg litt fra andre skjermer, for eksempel må man trykke med tre fingre på skjermen for å komme til startsiden. Veldig enkelt og greit når man bare vet hvordan. Skjermen er skarp med høy oppløsning.

TETTBYGD: Også fra denne vinkelen synes vi E-Tense tar seg godt ut. Dørhåndtakene flukter med dørene under kjøring og når bilen låses. Elegant, og så bidrar det til mindre luftmotstand.

Bra utstyrt

Head Up Display er supplement til førerdisplayet og viser nyttig informasjon uten at man trenger ta blikket fra trafikken. Det er av typen med plate som stikker opp av dashbordet. Løsningen virker billigere enn visning på frontruta, men gjør samme nytten. Innstegsutgaven er ellers godt utstyrt med blant annet ryggekamera og 360 graders visning, navigasjon, ladeplate for mobil og varme i seter som er kledd i behagelig stoff. Skal du ha skinn, må du opp et hakk til Rivoli. Alle tre utgavene kommer med stor sikkerhetspakke som byr på adaptiv cruise, filholder, aktiv nødbrems, P-sensorer foran, blindsonevarsler, fjernlysassistent og utvidet skiltleser, for å nevne noe. Bilen er selvkjørende på nivå 2.

Under kjøringen opplevde vi at filholderen var nokså tilbakeholden med å få bilen inn til midten av kjørefeltet når vi slapp rattet slik at vi følte for å gripe inn selv før det gikk for langt ut. Også blindsonevarsleren var sen til å blinke i sidespeilet. Vi opplevde at biler bak nesten kom opp på siden før den reagerte. Kanskje en software-oppdatering fikser det?

IKKE HELT MAINSTREAM: DS skal skille seg ut fra mengden. Diamantmønster og vindushevere har fått plass i midtkonsollen. Det ser vi ikke så ofte.

Fransk oppskrift

Det er tydelig premium-preg over interiøret med myke overflater, blant annet er store felter i dashbord og dørsider kledd i alcantara-skinn. Det gir et mer påkostet preg enn hardplast. At DS er fransk, vises ved at et diamantmønster går igjen i utformingen av betjeningspanelet, likesom i grillen i front. Elegant og særpreget.

Komfort er stikkord for DS. Vi merket det på motorveien med behagelig lavt støynivå, og på røffere veier hvor fjæringskomforten er vel ivaretatt. Et kjennemerke både for DS og for Citroën.

Med 156 hestekrefter er ikke bilen blant de kjappeste ut av lyskrysset, men til all normal kjøring holder det godt. Det er tre kjøreprogrammer; Eco, Normal og Sport, som leverer henholdsvis 82, 109 og altså 156 hestekrefter. Til daglig bruk vil Normal innstilling holde helt greit. En egen «B» innstilling på girvelgeren gir en viss bremseeffekt når gasspedalen slippes, men virkningen er ikke veldig stor og det går aldri til full stopp.

Klatret til topps

DS 3 E-Tense kommer ikke med firehjulsdrift, her er det trekk på forhjulene som gjelder. Vi tok turen til vår bratte grusbakke i Høvåg som tjener som test på fremkommelighet når snø og vinter glimrer med sitt fravær. Full stopp midt i bakken, og så – forsiktig omgang med gasspedalen – og, jo, vi kom faktisk veldig greit i gang nesten uten hjulspinn. Det gir pluss i margen, mange forhjulstrekkere har måttet gi tapt her, men ikke DS.

LEKKERT: DS er premium, hvilket vises blant annet med diamant-temaet som preger utformingen av dashbordet og knappene i midtkonsollen. Hardplast har måtte vike for alcantara på mange av overflatene.

Så var det plassen. I baksetet blir vi minnet om at det er DS sin minste modell vi besitter. Det er ikke overflod av rom til bena frem til forseteryggen, og siden bilen bygger på en fossil plattform er det en akseltunnel som stjeler golvplass og som gjør det besværlig for en tredje person i midten. Takhøyden er imidlertid god. Bagasjeavdelingen rommer 350 liter, 1050 liter med bakseteryggene slått ned. De deler 60/40. En «frunk» foran hadde vært greit å ha til ladekablene siden det ikke er satt av eget rom bak til slike, men det er det altså ikke.

DS 3-E Tense er en av ytterst få småbiler som hører med i premiumklassen. Den har det meste tekniske til felles med flere av modellene hos Stellantis, men skiller seg ut med eksklusive designelementer og litt annerledes løsninger på betjening. Et alternativ til mainstream, er vi fristet til å si. For alle som verdsetter høy grad av komfort i en liten forpakning, vil DS 3 E-Tense være verdt å vurdere seriøst, elv om den ikke leveres med firehjulstrekk og ikke trekker henger. Men hvor mange er det egentlig som trenger det?

OVERSIKT: Ryggekamera og fugleperspektiv er på plass i den skarpe skjermen.
Back To Top