Fransk komfort for folk flest
Kompaktmodellen ë-C4 har blitt bestselgeren til Citroën i Norge. Nå er den her i oppgradert versjon med større batteri, lengre rekkevidde og litt mer motorkraft. Nytt infotainment system og ryggekamera er også på plass.
Ë-C4 kommer ikke med firehjulstrekk og den trekker ikke henger. Rekkevidden er på det jevne og med noe beskjeden motorkraft er den ikke den raskeste ut av lyskryssene. Så hva er det som gjør den til det franske merkets bestselger?
«Fransk komfort til folk flest» – har vi som tittel, og her er nok forklaringen på populariteten. Det gjelder særlig den myke fjæringen som gir litt «Flyvende teppe» opplevelse også når vi utfordrer bilen på rufsete vinterveier med snø og is. Progressive Hydraulic Cusions heter systemet der to støtputer i hver demper gjør bilen til komfortmester i sin klasse. Litt samme gevinst som dyrere biler utstyrt med luftfjæring.
Fjæringskomfort har vært Citroën sitt adelsmerke, og hvem husker ikke GS modellen som kom med hydropneumatisk fjæringsteknologi for mer enn 50 år siden?
Maks utstyr
Demobilen, stilt til disposisjon av Mobile i Sørlandsparken, er en MAX utgave til lanseringspris 359 900 kroner. Modellbetegnelsen sier det meste, her er alt du kan få av utstyr inkludert. Vi nevner (fra an lang liste) ting som 2-sone klima, skinnseter med el-regulering av førersete, Head Up Display, oppvarmet ratt, keyless, ryggekamera, navigasjon og P-sensorer foran og bak. Sikkerhets-og assistentsystemer er også på plass, her å nevne blindsonevarsler, filholder og kollisjonsvarsel. ë-C4 er utstyrt med varmepumpe.
Instrumenteringen er en blanding av fysiske knapper og pekeskjerm. Betjeningen skiller seg nok litt fra mainstream, men vi setter pris på store fysiske knapper til klima anlegget. En egen volumknapp er også på plass. I tillegg knapper på rattet. Og Citroën holder på gimmicken med tre fingre på skjermen for å komme til hovedmenyen. En grei løsning – man må bare vite om det.
Med bakkeklaring på 15,6 centimeter sitter vi ganske høyt bak rattet og oversikten ut er god. Head Up Display med skiltvisning og hastighetsmåler hjelper med å holde øynene på veien. Her er det valgt den billige løsningen med plastplate fremfor projisering på frontruta, men det fungerer helt fint.
Komfortmester
Komfortsetene støtter godt og kjennes behagelige. Litt begrenset sikt bakover er det på grunn av en smal og sterkt skrånende bakrute. Store utvendige speil hjelper på – og selvsagt et vel fungerende ryggekamera. Allerede på vei gjennom rundkjøringene i Sørlandsparken merker vi oss at bilen er lettkjørt med presis styring. Det samme på motorveien, god retningsstabilitet inngir trygghet sammen med velfungerend adaptiv cruise kontroll og filholder som tar oss jevnt og pent inn om vi nærmer oss kantmarkeringen. Laminerte ruter bidrar til lavt støynivå.
Det er tre kjøreprogrammer, Normal, Sport og Eco. Bilen starter alltid i Normal modus med 109 hestekrefter tilgjengelig. Sport byr på full effekt med 156 hestekrefter og da oppleves bilen rimelig sprek. Eco gir 82 hestekrefter og mindre effekt på klima anlegget, alt for å spare strøm om rekkeviddeangsten slår inn. Oppgitt rekkevidde WLTP er 415 kilometer ut fra et forbruk på 15-14,7 kWh/100 kilometer. På vår 9,4 mil lange testtur med mye snø-og isføre i seks-sju kuldegrader endte vi opp med et snittforbruk på 18,8 kWh/100 kilometer. Slett ikke dårlig forholdene tatt i betraktning.
Trekker på forhjulene
Det utfordrende føret med snø og is avstedkom ilter blinking fra varsellampen i displayet når veigrepet slapp. Bilen er imidlertid nokså enkel å hente inn igjen om du får en sladd. Den har forhjulstrekk og vi prøvde oss på en bakkestart i en ikke alt for bratt, men temmelig isete bakke. Det holdt så vidt, vi fikk lirket oss i gang. Den vanlige testbakken vår i Høvåg er for tiden fullstendig nedsnødd…
Størrelsesmessig vil Citroën ë-C4 kunne dekke plassbehovet for en ikke alt for tallrik familie. Bakseteplassen gir akseptabel plass for to voksne. Bagasjerommet er oppgitt til 380 liter, 1250 liter med nedslått bakseterygg. Skiluke er på plass og det er plass for ladekabler under golvet.
Utvendig design tiltaler oss. En sterkt skrånende taklinje gir elegant kupe-preg som tar bort noe av det SUV-preget den ellers ville hatt.
Alt i alt så tror vi Citroën ë-C4 i oppgradert utgave kan bli et interessant alternativ for mange om ikke firehjulstrekk og hengerfeste er et krav.
Fakta:
Pris: 359 900 kroner
Motor: Elektrisk, 156 hk/260 Nm
Batteri: 54 kWt (brutto)
Lading DC/AC: 100/11 kW
Strømforbruk (WLTP): 15-14,7 kWh/100 km
Rekkevidde (WLTP): 415 km
Drivlinje: 1A, fremhjulsdrift
Ytelser: 0-100 km/t: 9,2 sek. Toppfart: 150 km/t.
Dimensjoner (L/B/H): 436/183/152 cm
Bakkeklaring: 15,6 cm
Bagasjerom: 380/1250 liter
Egenvekt: 1561 kilo
Tillatt totalvekt: 2020 kilo
Taklast: 80 kilo