
Prøvekjørt: BYD Dolphin
Kompetent prispresser fra Kina
Designen til siste kreasjon fra BYD har hentet inspirasjon fra svømmende delfiner i havet. Dolphin-betegnelsen er altså ikke tatt ut av luften, men av vannet.
Så er spørsmålet om Dolphin klarer å svømme oppstrøms på salgsstatistikkene her på berget. Vi tror den har gode muligheter for å lykkes sett ut fra forholdet pris, rekkevidde, opplevd kvalitet, romslighet og sikkerhet. Og kanskje design. Vi tror de som tegnet bilen har hatt en morsom dag på jobben der de har lekt seg med bølgende former i interiøret som skal lede tanken hen på det maritime. Samtidig opplever vi at ting fungerer på en god måte når det kommer til betjening. Noen ganger går form ut over funksjon. Ikke slik her.
Bilen er kåret til Årets bilkjøp i Europa av Autobest som består av en jury med 31 journalister fra like mange land.
Bilen vi har fått stillet til disposisjon hos RSA i Sørlandsparken er en Design-utgave til 309 900 kroner. Rimeligste versjon, Comfort, koster 10 000 kroner mindre. Begge utgaver er godt utstyrt i utgangspunktet, slik det er vanlig med biler fra Kina. Med billigste versjon må du klare deg uten panorama glasstak som følger med på Design-utgaven. Oppgitte priser er før vinterhjul og omkostninger.

Sitter høyt
Dolphin hører til i småbilsegmentet, eller vi kan vel si, kompakt SUV klassen, med ganske høy sittestilling, noe vi vet mange setter pris på. Det letter inn-og utstigning og det gir god sikt ut. Firehjulstrekk og mulighet for å dra henger må du klare deg uten, Dolphin kommer med trekk på forhjulene og et 60,4 kWh Blade batteri skal gi WLTP rekkevidde på 427 kilometer.
Dolphin strekker seg 429 cm i lengde og byr på grei plass for fire voksne, (registrert for fem) også for de som henvises til baksetet som byr på akseptabel benplass. Det er mye takket være at akselavstanden er strukket til 270 cm, noe som i sin tur gir korte overheng foran og bak. Tre isofix fester hører med slik at bilen kan være et alternativ for en ikke altfor tallrik familie. Bagasjeplassen begrenser seg til 345 liter, 1310 liter med bakseteryggen lagt ned.

Det er alltid spennende å sette seg bak rattet i en nykommer, så også her. Forsetene byr på god støtte og de er komfortable. Integrerte hodestøtter hinter mot det sportslige. Elektrisk justering av setene foran er standart og vi finner lett en god sittestilling bak det tykke rattet med flat bunn. Det lukter litt premium av interiøret som for en stor del har myke overflater som er gode å ta på.
Skjerm og fysiske knapper
En stor og skarp skjerm i midten gir informasjon om alt du trenger – og litt til. Den kan dreies fra horisontal til vertikal posisjon og vise versa med et trykk på den samme skjermen. Det tar tid å finne ut av alt som gjemmer seg under menyene, mer enn vi rekker i løpet av en tre timers prøvetur. Heldigvis er det fysiske knapper til det meste, blant annet klima-anlegget slik at man slipper å knote på skjermen for å justere temperatur og vifte. Formen på knapperekken under hovedskjermen samt girvelgeren skiller seg ut fra det meste vi har vært borti før, og krever nok litt tilvenning. Et lite førerdisplay på rattstammen supplerer hovedskjermen med informasjon om forbruk, gjenstående rekkevidde, skiltvisning og annet. Vi kunne ønsket oss større skrift og symboler på denne.

Krefter nok
På motorveien opplever vi at bilen er forholdsvis støysvak, og med førerstøttesystemer som adaptiv cruise kontroll og filholder er bilen selvkjørende på nivå 2. Elmotoren byr på 204 hestekrefter og vi føler aldri vi savner krefter nå vi velger «Sport» i kjøreprogrammet. De to andre valgene er «Eco» og «Normal».
På grusvei takler den hull og ujevnheter på en god måte, den er ganske mykt satt opp. På tur gjennom Høvåg valgte vi «Sport» og en egen sportsinnstilling for styring og bremse assistent. Det gjorde bilen ganske underholdene å ratte gjennom alle svingene, selv om den ikke fremstår veldig sportslig med sitt ganske myke oppsett. Men det er antagelig slik de fleste ønsker det som er i den aktuelle kundegruppen.
Kinesiske biler er ofte utstyrt med en rekke varsellyder, så også med Dolphin. Heldigvis kan de kobles ut. Det kan i lengden bli ganske slitsomt å få plingelyder når man kjører aldri så lite over fartsgrensen.
Prisgunstig
Dolphin har mye til felles med BYD Atto 3, de bygger på samme dedikerte elbilplattform og kommer med identisk Blade batteri og har omtrent lik oppgitt rekkevidde. Atto er litt større og strekker seg til 445 cm i lengde mot Dolphins 429 cm. Akselavstanden er likevel bare 2 cm lengre i favør av Atto, så kupeen er omtrent like stor. Når Atto ligger omtrent 100 000 kroner over Dolphin i pris, vil vi tro at nykommeren vil være et interessant alternativ for mange.


Introduksjonen på det norske markedet vil neppe ende med mageplask for delfinen, men konkurransen er stor i dette segmentet. Naturlige konkurrenter kan være Volkswagen ID.3 og MG 4.
