fbpx
skip to Main Content

Bobilspesialisten Autoteknikk:

Liten stor nyhet fra franske Challenger

Kompakte bybobiler er i skuddet som aldri før. Nyheten Challenger X 250 som selges hos Bobilspesialisten Autoteknikk på Dalane kommer med fleksible løsninger som gir maksimal romutnyttelse på begrenset plass. Vi ble imponert.

 

– X 250 er en delintegrert modell på Fiat chassis som er registrert for fire personer og med mulighet for soveplass for like mange, forteller Tommy Christensen, daglig leder hos Bobilspesialisten Autoteknikk.

COMPACT LIVING: Salongen fremstår som intim med sittebenkene vendt mot hverandre. Salongbordet kan både «brettes» sammen og slides i lengderetningen for maksimal fleksibilitet. I taket, godt skjult, finnes dobbeltsengen.

Dobbeltseng i to etasjer

Salongen, med sittebenkene stilt mot hverandre (face-to face løsning) byr på inntil syv sitteplasser inkludert de to stolene i førerdelen. Når det skal kjøres kan sittebenken på høyre side  enkelt gjøres om til to separate stoler i kjøreretningen slik at fire personer sitter forskriftsmessig.
– Se nå, når jeg trykker på denne knappen senker en dobbeltseng seg ned over salongen, forklarer Tommy entusiastisk.

Ikke nok med det, velger man å stille sengen i en mellomposisjon blir det plass til en dobbeltseng nummer to under ved å senke salongbordet og fylle ut med benkeputer. To etasjer med dobbeltseng, altså.

KLAR FOR NATTEN: Dobbeltsengen senkes ned elektrisk, her vist i en mellomposisjon som gjør det mulig å rede plass for nok en dobbeltseng i «underetasjen» ved å senke salongbordet og fylle ut med benkeputene.

Smarte løsninger er det flere av i nykommeren. Hvem kunne tro det var plass til walk-in closet i en bobil som måler litt over seks meter i lengde?  Men det er det. Et romslig garderobeskap med ståhøyde er tilgjengelig bakerst i bilen når det er senket ned. Ja, du leste riktig, skapet kan senkes ned i garasjen under når denne er tømt for sykler, campingutstyr og annet som man gjerne har med på ferie. Når tingene skal lastes inn igjen, må skapet heises opp, men fremdeles er det plass til klær og annet.

Fleksibelt baderom med dusj

Baderommet transformeres fra toalettrom med vask til en kjekk dusjløsning  på noen sekunder ved å slide vaskeservanten til side slik at dusjen kommer til syne. Et dusjforheng trekkes for slik at vannsøl minimeres.
– Løsningen i X 250 gir mer plass i bredden, det merkes godt på kjøkkenet. Dessuten er det blitt plass til romslige skuffer og skap i kjøkkenseksjonen. Egentlig imponerende når bilen bare måler 2,10 meter i bredden, påpeker Tommy.

KLART FOR KOKKELERING: Kjøkkendelen byr på romslige skuffer og skap, oppvaskkum og to gassbluss. Stort kjøleskap er plassert på motsatt side.

Vinterpakke

X 250 kommer ferdig utstyrt med blant annet klima anlegg i førerhuset, skylight over førerposisjonen som kan åpnes, mulighet for å blende vinduene foran, to fritidsbatterier og solcellepanel, stort kjøleskap som går på 12 volt samt vinter pakke med Webasto oppvarming (diesel) og golvvarme. Ekstra isolasjon rundt vann-og avløpstank hører også med.

En 2,2 liter dieselmotor med 140 hestekrefter er koblet til en 9-trinn automatkasse for stressfri kjøring. Med totalvekt på 3500 kilo kan bilen kjøres på vanlig B-sertifikat. Lengde/bredde/høyde er oppgitt til 636/210/275 cm.
– Verdt å merke seg er gunstig nyttelast på ca 500 kilo når bilen er ferdig utstyrt. (avhengig av ekstrautstyr) Det bør holde når man skal pakke bilen for ferie, påpeker Tommy.

Ferdig utstyrt koster Challenger X 250 kr 1 460 700,-. Garanti 60 måneder/150 000 kilometer.
Autoteknikk, som for mange er kjent som bilverksted knyttet til BilXtra kjeden, har i flere år drevet med salg av nye og brukte bobiler. Foruten franske Challenger, forhandler de også tyske van Tourer og Karmann Mobile.
– Jeg selger rundt 30 biler i året og er ikke blant de største, men jeg trives med det og har ikke noe ønske om å bli større, avslutter Tommy Christensen som får mange tilbakemeldinger fra fornøyde kunder.

GARASJE: Her er det plass til både sykler og campingutstyr, vel å merke når garderobeskapet er heist opp i øverste posisjon.
PASSASJE: Rimelig god avstand mellom kjøkken og bad. Veggen midt i bildet er egentlig døra inn til garderoben som er hev-og senkbar.

Stressfritt langs veien

Vi fikk mulighet til en kort prøvetur med Challenger X 250. I sum kan vi konkludere med at bilen er svært lettkjørt med tilstrekkelig krefter til å holde følge med trafikken. Vi sitter høyt med god oversikt over trafikken, og store utvendige speil gir god sikt bakover. Ryggekamera er til stor hjelp når det skal rygges siden det ikke er fri siktlinje  gjennom bilen.

Sjåførstolen (og passasjerstolen) kan justeres i alle retninger og er utstyrt med armlener som kan slås opp.
Vi tror Challenger X 250 vil ha bred appell i et marked som mer og mer etterspør mindre bobiler som kan kjøres på vanlig B-sertifikat.

Se flere biler på www.bobilspesialisten.no

Back To Top