fbpx
skip to Main Content

Katten-elever til NM med miljøvennlig app

LUND: Ungdomsbedriften GreenChoice har utviklet en app som gjør det både enkelt og gøy å velge miljøvennlige produkter i dagligvarebutikken.

 

Appen lar brukerne skanne kvitteringen eller produkter i butikken for å finne mer bærekraftige alternativer.
– Når du har tatt bildet, viser appen hvor mye CO2 du kan spare ved å ta et annet valg, forklarer August Kvernland Tveide, produktansvarlig i GreenChoice UB.

I tillegg kan venner konkurrere i å handle mest miljøvennlig, hvor vennegjengen kårer en «miljøhelt» basert på hvor bærekraftig handlekurven er.
– Vi ønsket å lage noe som var samfunnsnyttig, ikke bare tjene penger, sier Christian August Totland Iversen, som er markedsansvarlig.

Basert på innsikt om forbrukere 

Mathias Kiledal Johnsen er daglig leder i bedriften. Han forteller at målet deres er å møte forbrukernes økende etterspørsel etter informasjon om miljø og bærekraft. 
– Vi har jobbet mye for å få innsikt i forbrukeradferd. Idéen til appen kom etter vi hadde gjort undersøkelser og analysert statistikk, sier han.

Fem priser på fylkesmesterskap i Agder 

På fylkesmesterskapet i mars skilte GreenChoice seg ut og vant tre førsteplasser; Beste bærekraftige produkt, Beste innovative produkt, og Beste samarbeid med næringslivet. I tillegg vant de andreplassen for beste ungdomsbedrift og tredjeplassen for størst verdiskapingspotensial.
– Det var helt sinnssykt gøy. Vi hadde ikke forventet å vinne så mye, så vi ble veldig overrasket, sier August.

Gir erfaring

Nå ser de frem til å konkurrere i NM for ungdomsbedrifter, der de stiller i fem kategorier; Beste bærekraftige stand, Bærekraftprisen, Beste samarbeid med næringslivet, Beste innovative vare/tjeneste og Størst verdiskapingspotensial.
– Prosessen med å skape og drive en ungdomsbedrift gir uvurderlig erfaring, mener Kenneth Sjåvåg, privatøkonom i Sparebanken Sør.

Kenneth satt i juryen på fylkesmesterskapet, og jobber mye med å heve kunnskapen om økonomi blant unge. I samarbeid med Ungt Entreprenørskap, holder han blant annet kurs i privatøkonomi på ungdomskoler og videregående skoler.
– Ikke alle lærer like godt ved å sitte i klasserommet. Å faktisk starte opp, drive og avvikle en bedrift i praksis er noe helt annet, sier han.

Får pengestøtte

Samarbeidet mellom Sparebanken Sør og Ungt Entreprenørskap utgjør en viktig støtte for ungdomsbedrifter. Da GreenChoice opprettet bedriftskonto i Sparebanken Sør, fikk de 500 kroner i startkapital av banken.
– Vi brukte dem på bærekraftige t-skjorter og rettferdig produsert kaffe til å ha på standen. Pengene hjalp oss på veien til prisen for Beste bærekraftige stand i fylkesmesterskapet, sier Aleksander Eye Færavaag, økonomiansvarlig.

Mer enn en skoleoppgave

Appen er foreløpig en prototype som kombinerer eksisterende løsninger på nye måter, men de unge gründerne har høye ambisjoner, både for appen og for egen karriere.
– Vi har vært i kontakt med store butikkjeder som har vært positive til partnerskap dersom appen skulle bli lansert, forsikrer Aleksander.

Han har ambisjoner om å jobbe i eiendomsbransjen, hvis han klarer å skaffe nok kapital til å komme i gang. August har en drøm om å eie et eget tech-selskap, og ser ikke bort ifra å jobbe i Silicon Valley, London eller andre store byer i utlandet, mørst venter Norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter i Lillestrøm.
– Vi konkurrerer mot de beste ungdomsbedriftene i landet, og ikke minst er det en stor mulighet til å vise oss frem for andre, bedyrer Christian August.

TIL NM: August Kvernland, Aleksander Eye Færavaag, Christian August Totland Iversen og Mathias Kiledal Johnsen. Mads Eftevaag Tveide er salgssjef i GreenChoice UB, men var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Sparebanken Sør
Back To Top