Tilbake etter at teamleder døde på jobb
Det er over ti år siden Roar Lindland debuterte i Porsche Supercup, og nå er han klar for nok en sesong i mesterskapet som er en av supportseriene til Formel 1, bare tre uker etter teamlederens tragiske bortgang.
Roar Lindland (46) fra Lyngdal skal i år kjøre for Proton Hüber Competition, noe han gleder seg til da han kjørte for Hüber i 2021.
– Ja, jeg kjenner store deler av teamet fra før. Dessverre har det vært en krevende start på sesongen for teamet da teamsjefen døde i en tragisk ulykke i depotet på Circuit Catalunya for bare tre uker siden, så det har vært en spesiell innledning, men teamet er nå klare for sesongen, og vi tester allerede to dager på Silverstone denne uken sier Roar Lindland.
Krasjet i Monaco
Årets sesong i Porsche Mobil 1 Supercup starter på Imola i Italia den 19. mai. Deretter fortsetter det med løp i Monaco, på Red Bull Ring i Østerrike, Silverstone i Storbritannia, Hungaroring i Ungarn, Spa i Belgia, Zandvoort i Nederland og Monza i Italia. Som vanlig går løpene før Formel 1 og Max Verstappen-gjengen starter bilene sine.
2023-sesongen ble vanskelig for Lindland som allerede på sesongpremieren i Monaco ble involvert i en krasj. Marginene er små, men de håper på en langt bedre sesong i år.
– Fjorårssesongen var nok en av de mest krevende i karrieren, med blant annet for lite test og utvikling. Likevel fikk jeg avsluttet sesongen på en fin måte da vi på kort varsel ble invitert til ett innhopp i Carrera Cup Scandinavia som erstatter for Aksel Lund Svindal under den norske runden på Porsche Festivalen på Rudskogen.
Mer testing
Det ble dobbeltseier i Pro Am og en sjetteplass totalt det ene løpet. I år er det mer testing.
– Vi har allerede vært i gang denne uken på Silverstone i England. Jeg har en god magefølelse og ser frem til årets sesong.
I Porsche Supercup kjører alle med like biler, en Porsche 911 GT3 Cup (992) med 510 hestekrefter og bakhjulstrekk.