fbpx
skip to Main Content

Milliard-suksess for Maria Arredondo i Kina

I høst mottok Maria Arredondo nyheten om at låten hennes «Burning» var enormt populær i Kina. Nå nærmer låta seg en milliard avspillinger. Derfor er Maria i Kina på oppdrag og bransjemøter.

 

I september ble Maria Arredondo gjort oppmerksom på at hennes 20 år gamle låt «Burning» hadde oppnådd massive strømmetall i Kina. I sin nyeste utregning oppgir Universal Music, som utga «Burning» i 2004, at låten nærmer seg en milliard avspillinger på kinesiske strømmetjenester. Tallet er nå 946 millioner og øker stadig.

– Vi gleder oss stort over å se norske Maria Arredondo med et så voldsomt konsum i Kina. Låten «Burning» ser ut til å ha truffet en nerve der, sier kommersiell direktør Daniel Ursin Haugen i Universal Music Norge.

 Ligger i toppen

Beskjeden Maria fikk i høst var at hun var blant de fem mest avspilte Universal-artistene i verden, med 750 millioner avspillinger. Selv er hun overveldet over den kinesiske suksessen:
– Allerede for noen år siden ble jeg fortalt at det var interesse for musikken min i Kina, men jeg ble slått i bakken da jeg fikk vite hvor høye strømmetallene var. At «Burning» bare fortsetter leve sitt eget liv er utrolig fascinerende.

I tillegg til musikken hennes, opplever Maria også økende popularitet i sosiale medier. I mars ble innholdet i hennes kinesiske sosiale medier-plattformer avspilt 700 000 ganger.

 Shanghai og Beijing

Nå i disse dager er Maria i Kina. Hun er invitert av Det Norske Konsulatet i Shanghai til å delta på feiringen Norway Now som er en del av markeringen av 70 år med diplomatiske relasjoner mellom Norge og Kina. I løpet av oppholdet i Kina legges også planene for en konsertturné og nye kinesiske eventyr, hvor Maria skal opptre og representere kultur-Norge sammen med den norske artisten Peder Elias. Med seg i bagasjen har Maria garderobe fra det norske klesmerket byTiMo.

Besøket i Shanghai omfatter også en offisiell mottagelse med delegasjoner fra norsk nærings- og samfunnsliv. Deretter går reisen til Beijing for å møte mulige samarbeidspartnere i kinesisk musikkindustri og kulturliv, inkludert Beijing Symphonic Orchestra og konsertarrangører.

Maria er i full gang med å produsere ny musikk, både for det norske og det internasjonale markedet. Hennes reise til Kina er støttet med midler fra Music Norway og Utenriksdepartementet.

Back To Top