Sørlandets originale skipsratt kommer endelig hjem
Det over 100 år gamle skipsrattet er restaurert for mer enn 100 000 kroner og er nå klar for å komme tilbake der det hører hjemme. Skipsrattet var i så dårlig forfatning da skipet anløp Bermuda for et år siden, og nå er klenodiet «på vei hjem» igjen.
Skoleskipet Sørlandet er verdens eldste fullrigger i aktiv tjeneste, og ble som mange Sørlendinger vet sjøsatt i Otra i 1927. Rattet til Sørlandet er i alle fall fra 1880-tallet en gang. Det var tidligere i bruk på barken Svarvanut, innkjøpt fra Frankrike i 1912.
I 1925 førte kaptein A. Andersen «Svarvanut» til Stavanger for opphugging. Deretter ble han ansatt i Kristiansand Havnevesen og fikk da tilsyn med byggingen av skoleskipet «Sørlandet». Etter avtale med Stavanger Skibs-Opphuggings Co., valgte han ut en del utstyr som ble fraktet til Høivolds Mek. Verksted for bruk om bord i skoleskipet «Sørlandet». Det ble betalt 4 801 kroner for alt til sammen. Bare styreskruen med tilbehør kom på kr. 193,50.
Restaurert i Grimstad
Vesøya snekkerverksted i Grimstad fikk oppdraget med å restaurere skipsrattet. Det var litt av en jobb. Midtdelen av rattet (bosset) var i spesielt dårlig forfatning etter over hundre år med røffe forhold med vær og vind på havet. Alt er nå nøye restaurert, justert, pusset og lakket.
– Det var ikke noe å tenke på da vi bestemte å restaurere klenodiet, sier Knut Arne Gjertsen, direktør for Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet. Skuta er jo den mest originale av landets tre flotte seilskip.
Kommer hjem
Skipsrattet har stått på et trygt lager hos Igland Eiendom i Grimstad i påvente av at skuta kommer hjem igjen. Det gjør hun lørdag 1. juni. Da kommer også elevene hjem etter å ha rundet Nordatlanteren dette skoleåret og på kai 6 venter hundrevis av foreldre, søsken og besteforeldre på kaia og tar imot.
Skipsrattet er limt og forsterket, og monteres om bord når Sørlandet nå snart er hjemme igjen.