
Wings & Wheels:
Familievennlig folkefest på Kjevik
Veteranbiler og fly av fin gammel årgang satt hverandre stevne på Kjevik sammen med anslagsvis 2500 besøkende. Sånt blir det høy stemning av.

– Lillabilen! Du må bli med å se den!
Vetle Gausdal Andreassen (7) er hekta på en svær amerikaner, en Plymouth Barracuda 1971 modell i skinnende lilla farge. Han kjenner den fra før, det er nemlig naboen Hege som eier den. Vetle får lov til å ta plass bak rattet og smilet når fra øre til øre. Dagen er reddet. Det er den også for resten av familien, storesøster Vilde (9 ½), mamma Nina Gausdal og pappa Thomas Andreassen. De fikk det travelt med å sjekke opp både biler og fly som var stilt ut i anledning mtortreffet Wings & Wheels på Kjevik 9. juni.
Biltema, Agder Motorhistoriske Klubb, US Car Club Agder, Luftforsvaret, Kjevik Flyklubb og Avinor gikk sammen om å gi folk en gratis opplevelse hvor både biler og fly fikk spille hovedrollen noen timer denne søndag ettermiddagen, hvor blygrå skyer måtte vike for hvite fjærlette og blå himmel.

Luftige svev og fete amerikanere
Biltema eier de to veteranflyene som fikk vist seg frem med luftige svev og looper under himmelen, en Spitfire MK og en P-51 Mustang. De er til vanlig stasjonert på Sola men tok turen til Kristiansand og Kjevik for å gi publikum en ganske så spesiell opplevelse der de drev med akrobatiske øvelser under himmelen. Nede på landjorda var flere hundre årgangskjøretøy stilt ut, blant dem, den lilla Plymouthen til Hege Raaum Ropstad. Hun hadde selskap av pappa Trond Larsen som hadde parkert sin Dodge Challenger RT cabriolet ved siden av Hege sin. Også den en 1971-modell.
– Dodge Challenger var en drøm fra den gang jeg som ungdom jobbet som bilmekaniker hos Carl A Hægeland. Denne tok jeg hjem fra Danmark, og selv om den var full av rust og nærmest for vrak å regne, var den ikke billig, forsikrer Trond. Han har hatt den fra hverandre del for del, sandblåst og sveiset slik at den i dag er fremstår som ny og i original stand.

Det samme med bilen til Hege, den ble kjøpt som vrak og satt i stand etter alle kunstens regler.
– Pappa har gjort det meste, jeg har vært lærling, smiler Hege. 6,3 liter V-åtter og 470 hestekrefter gjør at den flytter på seg, men det er helst når sola skinner og asfalten er tørr at hun tar den ut på luftetur.
– Det handler om terapi og frihetsfølelse å kjøre bilen, forsikrer Hege.
Svalandsruta gjenopplivet
Utenfor en knall blå snutebuss fra 1946 sitter Jostein Teistedal og Ole Hauge og tar seg en velfortjent kaffepause i solskinnet mellom alle besøkende som vil kikke nærmere på klenodiet som bærer navnet Svalandsruta. Den tilhører i dag Birkenes Bygdemuseum og fremstår i original stand etter åtte år med restaurering av en gruppe entusiaster.

– Den var et vrak etter å ha stått ute i mange år på Mosfjellheia hvor den fungerte både som hytte og vedbu, forteller Teistedal som kan fortelle at det er en Chevrolet med karosseri fra T. Knudsen karosserifabrikk i Kristiansand. En 6-sylinder bensinmotor med 90 hestekrefter sørger for fremdriften.
– Den ble kåret til fineste snutebuss under en utstilling i 2015, avslører en stolt Jostein Teistedal.
En variert meny på Wings & Wheels, altså. Vi lar bildene fortelle resten av historien.


Sorry. No data so far.