fbpx
skip to Main Content

Rapporterer om en eventyrlig turistsesong

Mens enkelte restauranter har opplevd en nedgang i omsetning denne sommeren, kan andre melde om en markant økning.

 

San Sebastian melder om 10-15 prosent nedgang i omsetning i forhold til tidligere år. Bouchaib «Bush» Nahairy er daglig leder. Han mener nedgangen henger sammen med været og kjøpekraften.
– Jeg tror folk har det litt trangt økonomisk. Det merker vi. Folk er bevisst på å bruke mindre penger. De kjøper gjerne billigere vin og en øl mindre, forteller han til Fædrelandsvennen.

Samtidig går det bedre med tapasrestauranten, Le Monde, som har utvidet kapasiteten. Nahairy driver også denne restauranten.

Skjevt fordelt

Bønder i byen har hatt 400.000 – 500.000 mer i omsetning både i juni og juli sammenliknet med fjoråret. Fullt så bra går det ikke med Sjøhuset. Det forteller Kristoffer Lærum Pedersen til Fædrelandsvennen. Han er daglig leder for begge, og mener cruise-turistene legger igjen mer penger nå enn tidligere.

Hos Moi på Fiskebrygga har sommeren gått som forventet. De har dratt nytte av tirsdagskonsertene.
– Folk har mindre å bruke, så de forventer kvalitet når de først tar avgjørelsen om å gå ut og spise, forteller daglig leder, Stian Tungland i samme artikkelen til Fædrelandsvennen.

Fuktig sommer

Selv om vi har hatt mye flott vær i sommer, peker Meteorologisk institutt på at vi har hatt en fuktigere sommer enn normalt.
– Sommeren har vært våtere enn det vi kaller normalt, men det er ikke vanskelig å finne somre som har vært enda våtere i Kristiansand. Likevel er det helt klart blant de våtere, forteller meteorolog, Håkon Mjelstad til Avisa KRS.

Selv om nevnte etablissementer har hatt utfordringer med besøk og omsetning denne sommeren, melder Skagen pub om cirka 20 prosent økning i juli sammenlignet med fjoråret.
– Vi har satset på god mat og drikke til en lav pris, og en folkelig pub hvor alle kan føle seg hjemme. Vi har også innført eget husmerke på øl og gin, brygget lokalt på Sørlandet, noe som har falt i smak hos gjestene våre, bedyrer daglig leder, Hallgeir Hansen.

Også Spiren kafé har hatt en fin økning i sommer, sammenlignet med i fjor. De melder om rundt 15 prosent.
– Vi rustet opp bakgården vår rett før sommersesongen startet, slik at den er mer innbydende enn før, og da blir gjestene lenger, innrømmer daglig leder, Camilla Nygård.

Omsetningsrekord

La Famiglia er enda heldigere. De melder om et juli-resultat som er langt over normalen, og mye høyere en fjorårets juli måned. Etter åtte års drift har de aldri hatt høyere omsetning på en måned.
– Vi er mer etablerte nå, og Børsparken har fått en liten ansiktsløftning. Det er vel ikke til å stikke under en stol at parken gjør at uteserveringen føles større, forteller daglig leder André Hjort.

Han peker også på andre faktorer som har virket positivt på besøket og omsetningen:
– Minigolf-tilbudet i parken gjør at de som låner utstyr av oss, gjerne kjøper med seg en pizza eller kaffe. I tillegg har vi rustet opp lokalene våre i vinter, noe som bidrar med økt trivsel for gjestene, røper Hjort og peker på nye vinduer, varmepumpe og peis som noen av investeringene de har gjort.

Hedrer de ansatte

Den største faktoren som han mener har bidratt til økt omsetning er en stabil besetning. Derfor inviterer han hele staben til et fire dagers teambuilding-opphold i Prosecco, Italia.
– Vi skal besøke to vingårder og pleie et mulig samarbeid med dem, men mest av alt er det for å gi en påskjønnelse til de supre og lojale folka som jobber her og gjør slik at gjester kommer tilbake gang på gang.

Store deler av overskuddet går med på Italia-turen.
– Nå starter jo julebordsesongen om et par måneder, og julebord må jo man ha. Vi tar denne turen i stedet for julebord, forklarer han.

Back To Top