fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: Xpeng G6 Performance

Sprek familiefrakter

Fakta: Xpeng G6 Performance
  • Pris: 552 000,-. (prøvd bil) Pris billigste 418 500,-. (RWD, standard batteri)
  • Motor: 2 elmotorer, samlet ytelse 476 hk/660 Nm
  • Drivlinje: 1A, firehjulsdrift
  • Ytelser: 0-100 km/t: 4,1 sekunder. Toppfart: 200 km/t
  • Batteri (netto): 87,5 kWt
  • Forbruk 100 km: 17,9 kWt
  • DC-lading (800 V): 280 kW
  • Ladefart 10-80%: 20 min
  • Rekkevidde (WLTP): 550 km
  • Dimensjoner (L/B/H): 475/192/165 cm
  • Akselavstand: 289 cm
  • Bagasjerom: 571-1374 liter
  • Egenvekt med fører: 2218 kilo
  • Nyttelast: 420 kilo
  • Tilhengervekt: 1500 kilo

Xpeng G6 byr på firehjulstrekk, den har bra rekkevidde, lader raskt, har overflod av krefter og god plass, er bra utstyrt og den trekker tung henger. Det blir neppe feil i Norge.

 

Kinesiske Xpeng valgte Norge som første land for å etablere seg i Europa. Det var nok lurt, for merket har blitt godt tatt imot av norske kunder. Så langt er over 2000 biler blitt levert.

Siste modell ut er G6, den vil neppe gjøre skam på merkevaren. Den er en litt mindre SUV i forhold til G9 og med litt mindre påkostet interiør. Og selvsagt til en rimeligere pris. Det er likevel ingen typisk «billigbil» vi får stilt til disposisjon hos Bilia i Sørlandsparken. Samtidig som den er familiestor, lukter det premium inne i kupeen som er ganske Tesla-lik, fri for knapper og brytere men med en stor skjerm i midten med omfattende menyer hvor nesten alt styres. Et mindre førerdisplay gir nyttig kjøreinformasjon. Stemmestyring er også på plass, foreløpig på engelsk. Norsk vil komme med en oppdatering senere.

Skjermoffensiv

At alt av betjening skal foregå via skjermen (om man ikke bruker stemmestyring) kan være en terskel for mange, og det kan stilles spørsmål ved hvor trafikksikkert det er. Salgssjef Michael Refsnes Cohen tok seg god tid til en innføring før vi la ut på prøvetur. Det ble mye informasjon på en gang med alle muligheter som finnes for å «skreddersy» betjeningen til egne preferanser. Her gjelder nok uttrykket «learning by doing» over tid. I alle fall klarte ikke vi å avlure alle finesser i løpet av tre timer med bilen. Viktig poeng er å lage seg smarte snarveier til mye brukte funksjoner. De to rullehjulene på rattet brukes da til å «bla» seg frem til ønsket funksjon. Selve menyoppsettet er ikke ulikt det vi finner hos Tesla.

HØYT OG HEVET: Baksetet er et kapitel for seg med god sittehøyde og raus plass også for lange personer. Høyden til glasstaket er også god.

Nok om betjening. Bak rattet sitter vi høyt på sedvanlig SUV-vis med god sikt ut. Setene i kunstskinn er komfortable, de justeres elektrisk og de har minne.  Det tykke, nesten firkantede rattet, kan reguleres i alle retninger så det er lett å finne seg til rette. En bred konsoll i midten gir plass til to ladeplater for telefon foruten to koppeholdere og stort oppbevaringsrom.

Trivsel i baksetet

Baksetepassasjerene er også tilgodesett med høy grad av komfort. Flatt golv, raus benplass og mulighet for å stikke føttene under setene foran gjør at selv lange personer finner seg til rette, også med hensyn til takhøyde. Mange elbiler byr på seter med lav sittehøyde på grunn av batteriet som bygger opp golvet. Xpeng G6 er i så måte et unntak, det har de løst ved å løfte utvendig høyde på bilen til 165 cm.

SLUKER MYE: 571 liter bagasjeplass bør holde for de fleste. Kan utvides til 1374 liter med nedfelt bakseterygg (deler 40/60). Ladekabler får plass under golvet.

Girhendel på rattet er vi blitt vant med og det fungerer fint. Startknapp er overflødig, det holder å sette seg bak rattet, trå inn bremsepedalen og sette bilen i gir. Det går ganske stille for seg på motorveien. Lite dekkstøy trenger inn i kupeen. Vi regner med at alt av sikkerhetssystemer og førerstøtte finnes i bilen, vi fikk ikke tid til å teste ut alt. Den kjører bra, og med 476 hestekrefter fordelt på to motorer mangler det ikke på krefter. At drøyt to tonn bil kan sprinte fra 0-100 på rundt fire sekunder oppleves nesten uvirkelig. Fire kjøreprogrammer kan velges; «Sport», «Normal», «Eco» og «individual». Til hverdags vil det holde lenge med «Eco», det gir selvsagt også lengre rekkevidde. Regenering kan velges i flere trinn, pluss en egen funksjon som kalles «X-pedal» som tar bilen til full stopp. Vi savnet hendler på rattet for å regenere, her må du inn i menyen på skjermen. Antagelig er det mulig å lage et oppsett slik at rullehjulene på rattet kan brukes, det ble det ikke tid til å sjekke ut.

LUKTER PREMIUM: Detalj fra dashbordet med påkostet materialvalg.

Alt inkludert

Bakkestarttesten gikk selvsagt problemfritt, slik vi forventer hos en firehjulstrekker. Gjennom Høvåg valgte vi «Sport» av kjøreprogrammene, det samme med innstilling for bremsefølelse og rattmotstand. Det ble en ganske morsom tur gjennom alle svingene, det kjentes trygt og forutsigbart med full kontroll. Samtidig kan det ikke kamufleres bort at det er en høy og tung SUV vi ratter, og ikke en lav sportsbil.

Etter hvert er vi blitt vant med at biler fra Kina kommer ferdig utstyrt, så også med Xpeng G6.   Her er det ikke mye ekstra du kan krysse av for. Interiøret med fine overflater som er gode å ta på hinter om premium.

RENT OG RYDDIG: Få knapper og stor skjerm – det er blitt melodien i mange av dagens elbiler. Xpeng G6 er intet unntak. Det krever tilvenning, men vil nok fungere bra når ting «sitter». Stemmestyring vil også avhjelpe.

I en kort periode selges en kampanjeutgave inkludert metallic lakk, hengerfeste og vinterhjul for 552 000 kroner.
En versjon med bakhjulstrekk, standard batteri og 258 hestekrefter kommer på 418 500 kroner. Men all erfaring tilsier at de fleste går for firehjulstrekk.

Vi tror Xpeng G6 vil kunne briljere på salgsstatistikkene. Tesla Model Y vil nok være en opplagt konkurrent, det samme med VW ID.4, Toyota BZ4X, Volvo EX 30 og Hyundai Ioniq 5. Og kanskje flere. Det er blitt mye å velge i for de som jakter elbil i familiestørrelse.

Back To Top