fbpx
skip to Main Content

Blir mer tilgjengelig – på telefon

Politiet i Agder styrker sin tilgjengelighet på telefon for utenlandske statsborgere. Målet er å gi en tryggere hverdag.

 

Tidligere ble veiledningstelefonen til utlendingsforvaltningen kun besvart tirsdager og torsdager mellom 12:30 og 14:30, men nå utvides dette til å gjelde alle hverdager fra klokken 09.00 til 14.00. Dette innebærer en betydelig styrking av politiets tilgjengelighet for innbyggerne, ifølge dem selv.

Nytt nasjonalt tiltak

Den økte tilgjengeligheten på telefon er ett av flere tiltak som innføres i forbindelse med det nasjonale prosjektet «Ved første kontakt».

– Vi har veiledningsplikt og skal i større grad være tilgjengelige for å veilede innbyggergruppen av utenlandske statsborgere, som kanskje i særlig grad har behov for hjelp for å forstå og følge opp sine plikter og interesser. Vi synes det er bra og riktig at denne gruppen nå i større grad prioriteres, sier seksjonsleder Anne Marit Zachariassen i seksjon for utlendingsforvaltning, i en pressemelding.

Samtidig som tilgjengeligheten på telefon økes fra fire til 25 timer i uka, ivaretar seksjonen også andre oppgaver som tidligere, inkludert ivaretakelse av forhåndsbestilte timeavtaler for innbyggere i Kristiansand og Arendal, saksbehandling, utredning og intervjuer.

 

Back To Top