skip to Main Content
TRYGT OG GRØNT: Kristoffer Omdal Mojlanen og Kjell Ole Paulsen på Stoa Autorep jobber for tryggere veier og en grønnere fremtid.

Trygge veier og hundretusener spart

– Nå monterer vi alkolås og fikser elbilbatterier, forteller Kristoffer Omdal Mojlanen og Kjell Ole Paulsen hos Stoa Autorep.

 

I verksteddisken på Industritoppen på Stoa møter vi Kristoffer og Kjell Ole, som med stolthet forteller om to storsatsinger som preger arbeidshverdagen for tiden; montering av alkolås og sertifisering som Meca-elbilverksted.
– Vi er nå godkjent for å montere alkolås i kjøretøy som driver med persontransport mot vederlag, som for eksempel minibusser og drosjer. Det er en viktig sikkerhetsløsning som gjør veiene tryggere for alle, sier Mojlanen.

SERTIFISERT: Stoa Autorep er sertifisert Mecaelbilverksted, som betyr at de kan utføre jobber på høyvoltsbatterier i nye elbiler.

Kan bli standard i alle nybiler

Alkolås fungerer ved at føreren må avgi en alkoholtest før bilen kan starte – rett og slett en effektiv måte å forhindre promillekjøring på. Paulsen legger til at utviklingen peker mot at dette kan bli standard i alle nye biler.
– Flere bilmodeller kommer allerede ferdig tilrettelagt for alkolås, med egne plugger installert fra fabrikk. Og i EU diskuteres det nå om det skal bli påbudt i alle nye biler, forteller han.

Selv om det krever teknisk innsikt og et par timers arbeid, mener gutta på Stoa at gevinsten for samfunnet er enorm.
– Det handler om å redde liv, enkelt og greit, sier Mojlanen.

Kan spare hundretusener

Det stopper ikke der. Stoa Autorep er også blitt autorisert Meca-verksted for elbil, med spisskompetanse på høyvoltsbatterier, hjertet i enhver elbil. Har du en elbil som får problemer med en av de mange hundre små battericellene i motoren er det ikke bare småpenger du kan spare på å ta turen til Stoa.
– Et nytt batteri kan koste 250.000 – 400.000 kroner. Vi tilbyr nå å feilsøke og reparere høyvoltsbatterier, noe som ofte kan gjøres langt rimeligere, forklarer Paulsen.

Med spesialutstyr og høyvoltskompetanse, tar verkstedet på seg jobber få andre tør å røre. Fra avanserte helsetester av batterier til komplett oppbygging av nye batterimoduler – som for eksempel det de nå gjør med en Porsche.
– Vi bygger faktisk opp et helt nytt høyvoltsbatteri av løse moduler. Det krever både teknikk og nøyaktighet, men det gir et godt og bærekraftig alternativ til full utskifting som kan spare deg for hundretusenvis av kroner, sier han.

KAN SPARE MYE: Får du problemer med batteriet på elbilen, kan Kjell Ole på Stoa Autorep bytte ut en og en celle, istedenfor å bytte hele batteriet. Det kan spare deg for hundretusener av kroner.

97% elbil

Med stadig flere elbiler på veiene – 97 prosent av nyregistrerte biler i mars var elektriske – er dette markedet i kraftig vekst. Og Stoa Autorep står klare, med kompetanse og utstyr til å møte fremtidens behov.
– Vi tror på å gjøre ting skikkelig, og det skal være til nytte for kundene våre, sier Paulsen med et smil.

SVART PÅ HVITT: Et elbilbatteri er ikke bedre enn den dårligste cellen. Med en batteritest får du svart på hvitt hva som er effekten på hver eneste celle i batteriet.

Sorry. No data so far.

Back To Top