
Prøvekjørt: Polestar 2
Kombikupé med bred appell
Den byr på høy komfort, trekker tung henger og den har mer krefter enn du noen gang får bruk for. Veteranen i Polestarflåten står seg godt sammen med de nyere Polestar 3 og 4.
Polestar 2 kom i salg i 2021 og ble ganske raskt en suksess i et marked preget av SUV-modeller. Polestar har klart å lage en modell som ved første øyekast kan likne en sedan, men den store bakluka forteller at det er en kombikupe vi har med å gjøre. Noe som gjør inn-og utlasting enklere.

Fortsatt, fire år etter lansering, selger den fortsatt bra, riktignok etter en etterlengtet oppdatering i 2023 hvor blant annet lade effekten ble økt betydelig, den fikk mer krefter og noe bedre rekkevidde. Fronten fikk nytt uttrykk ved at grillen (som ikke er en grill i vanlig forstand) ble erstattet med en plate som flukter med karosseriet og gir et mer helhetlig inntrykk – etter vår mening.
Vi fikk til disposisjon en demobil hos Frydenbø Bil i Sørlandsparken for noen timers prøvekjøring.
Pakkeløsninger
Utgaven er en Dual Motor Long Range som i utgangspunktet koster 472 900 kroner med vinterhjul. Demobilen kommer med Plus Pack og Pilot Pack samt pixel lys og klima pakke og havner på 543 024 kroner. Pluss pakken inkluderer ting som panorama glasstak, varmepumpe og oppgradert lydanlegg. Pilot pakken byr på utvidet kjøreassistent hvor Pilot Assist og 360 grader kameravisning er de viktigste tingene.

Etter å ha kjørt både treeren og fireren, kjenner vi igjen mange elementer fra disse når vi setter oss bak rattet. Interiøret er preget av skandinavisk minimalisme og hinter om at Volvo er tungt inne i utformingen. Betjening av diverse funksjoner skjer hovedsakelig med knapper på rattet og på den store infotainmentskjermen midt på dashbordet. Det krever litt tilvenning, men etter et par timer følte vi at det begynte å sitte i fingrene. Stemmestyring er også på plass.
Langturbil
Vi sitter godt i komfortable stoler som justeres elektrisk og som støtter på de rette stedene. Med oppgitt WLTP rekkevidde på nær 600 kilometer ligger det til rette for langtur. Maksimal ladehastighet er nå på 205 kW, opp fra 150 kW på førsteutgaven slik at lading fra 10-80 prosent skal kunne gå på under halvtimen under optimale forhold.

På motorveien kobler vi inn Pilot Assist med piltast på rattet, det gir, sammen med adaptiv cruisekontroll, en avslappende kjøreopplevelse der det meste går av seg selv. Med 421 hestekrefter og dreiemoment på 740 Nm til disposisjon mangler vi så visst ikke krefter, 0-100 øvelsen skal gå unna på 4,5 sekunder mens toppfarten bikker 200 kilometer i timen. Regenerering kan velges i to trinn, i kraftigste bremser det merkbart, og helt til full stopp når vi velger bort alternativet krabbekjøring. Kjekt i bykjøring med mye start og stopp.
Igangkjøring fra stillestående i vår bratte grusbakke gikk helt uten hjulspinn – slik vi forventer når bilen har firehjulsdrift. Under mer «normale» forhold trekker Polestar 2 på bakhjulene for å spare energi. Bilen virker fint avstemt med fjæring som både ivaretar komfort, samtidig som den er rimelig «fast i fisken» når det skal kjøres litt inspirert. 50/50 vektfordeling og lavt tyngdepunkt virker også gunstig inn for kjøreegenskapene.

Familiefrakter
Polestar strekker seg 461 cm i lengde, og med akselavstand på 274 cm oppleves kupeen som relativt romslig. Jeg fikk greit plass i baksetet når jeg hadde justert forsetet til mine 178 cm. Det hjelper å kunne stikke føttene under stolen foran. En stor akseltunnell stjeler benplass i midten, det skyldes at bilen er bygget på samme CMA plattform som Volvo EX 40 hybrid, dette til forskjell fra de to andre Polestarbilene som bygger på dedikert elbilplattform.
Bagasjerommet måler 407 liter, 1097 liter med bakseteryggene nedfelt. Skiluke og «kjeller» under bagasjebunnen er på plass. En praktisk løsning er oppfellbar plate forsynt med kroker til å henge handleposer i.

Vi tenker Polestar 2 kan fungere som nummer en bil for en ikke alt for stor familie. Sedanmodeller har sine tilhengere, kanskje mye på grunn av et mer elegant og slankt design i forhold til store SUV’er. Her stiller Polestar 2 sterkt, som altså ikke er en sedan, men som designmessig likner på en. Firehjulsdrift og mulighet for å trekke henger er også viktig for mange.
Polestar 2 leveres også som Single Motor med bakhjulstrekk og 299 hestekrefter og oppgitt rekkevidde på 659 kilometer. Pris fra 449 900 kroner.

Spesifikasjoner:
- Pris fra: 449 900,- (Single Motor, Standard Range)
- Pris prøvekjørt: 543 024,-
- Motor: 2 elektriske, samlet ytelse 421 hk/740 Nm
- Batteri: 82 kWt
- Lading DC: 205 kW
- Strømforbruk generelt: 15,8-17,2 kWt /100 km
- Strømforbruk testtur: 17,3 kWt/100 km
- Rekkevidde WLTP: 596 km
- Drivlinje: 1A, firehjulsdrift
- 0-100 km/t: 4,5 sek
- Toppfart: 205 km/t
- Dimensjoner (L/B/H): 461/186/148 cm
- Akselavstand: 274 cm
- Bagasjerom bak: 407/1097 liter
- Bagasjerom foran: 41 liter
- Egenvekt med fører: 2217 kilo
- Nyttelast: 383 kilo
- Tilhengervekt: 1500 kilo
Sorry. No data so far.