skip to Main Content

AgderVeteran

Skapte sin egen drømmebil

Da Phillip Rekdal ikke hadde råd til drømmebilen måtte han bli kreativ. Dermed bygget han om en Ford Sierra til en Cosworth.

 

– Ombyggingen er godkjent, sier den stolte bileieren som kommer rett fra EU-kontroll.

OPPRINNELSEN: Slik så den ut da Phillip overtok bilen. Foto: privat

Bilen er originalt en toliters Ford Sierra med forgasser. Vi snakker 1986-modell.
– Den var trillbar og sveiv da jeg overtok den. Jeg startet ombyggingen for et år siden og fikk den godkjent nå i januar. Veivesenet har blitt veldig greie nå, med gamle biler som er ombygget, forteller Phillip Rekdal (23).

Ford-frelst

Phillip er født i Iveland, men har levd halve livet i Kristiansand. Nå bor han på Flekkerøy. På Rige har han en garasje hvor han bruker fritiden på å skru på gamle biler, fortrinnsvis Ford. Han har etter eget sigende, hatt Ford-syndromet siden fødselen. Alle i familien har kjørt Sierra.

STOLT: Phillip er stolt av bilen sin. I familien kjører alle Sierra.

Endte hos kamerat

Det var rent tilfeldig at han kom over bilen. Den kom ut på Finn.no med uoriginal styling og forgasser-motor.
– Jeg kjøpte den ikke da. Den ble solgt. Jeg prøvde å få tak i den senere, men da var den for dyr. Den endte opp hos en kompis av meg, med Cosworth-motor. Han skulle egentlig bygge den om selv. Jeg hadde en annen Sierra han likte bedre, så vi bare foretok et rent bytte for to år siden.

Budsjett-Cosworth

Bilen er ikke til salgs, fremholder han.
– Dette har lenge vært drømmebilen min, men jeg hadde ikke penger til å kjøpe meg en Cosworth. Det var billigere å bygge om en Sierra. En Cosworth koster en halv million med dette karosseriet.

Om han noen gang får råd til en vaskeekte Cosworth, er han usikker på om han vil bytte.
– Denne er jeg ikke redd for å bruke. Derfor har jeg den som bruksbil, og jeg kjører gjerne med den i regnet, bare ikke på saltede veier. Da ruster den med én gang. Likevel har jeg vært ute på snøen med den.

Alt unntatt dashbordet og karosseriet er byttet ut.
– Fartsmåleren har fått hvite skiver, for det er det ikke mange som har lenger. Interiøret skal bli svart ellers.

SPORTSBIL: Fra siden er det kun håndtaket som bærer preg av en traust Sierra.

Litt gjenstår

Ombyggingen er ikke komplett. Det er fortsatt mye som gjenstår. Egentlig skal det en annen motor i den.
– Interiøret må også gjøres noe med. Den skal også behandles under. Jeg har heller ikke fått limt på alle listene rundt bilen ennå. Det er et kjørbart prosjekt. Jeg jobber med den litt etter litt. Det gikk kjappere å sette den sammen enn å få den godkjent.

Merkbar ansiktsløft

Det er mye som skiller en Cosworth fra en Sierra, skal vi tro entusiasten.
– Det er bakkeklaring, alt av styling, frontfanger, grillen, hjullbredding, og panseret.

RILLER: På panseret har Phillip installert riller. – Disse falt av en gang i fart, minnes han.

Originalt kom Coswort kun i hvit, svart og en gråblå farge kalt ”moon stone blue”.
– Rødt måtte spesialbestilles. Jeg lakkerte min i fargen P9 rød, for jeg ville ha noe som skilte seg mer ut.

Bilen er ikke senket mer enn 45 millimeter.
– Det er ikke mye, men når du har en tre-toms turbo-eksos under bilen, må du kunne komme over fartsdumpene.

Ikke perfekt

Det gliper litt mellom deler her og der.
– Det er jo tross alt en nesten 40 år gammel bil, men da de ble bygget, var ikke alt perfekt heller, ler Phillip.

Dessuten har Cosworth turbo-motor.
– De har 204 hestekrefter originalt, men det er veldig lett å hente ut 300. Det er bare en chip, det. Motoren er ikke så fin ennå. Det må jeg ennå gjøre noe med.

SPOILER: Over bagasjelokket må det spoiler til, som seg hør og bør på en sportsbil.

Toppfarten er han ikke sikker på.
– Jeg har vært opp i 270 km/t med den på bane. Den er helt fin å kjøre. Den har ikke servo-styring, så man har mer følelse med veien når en kjører. Den henger godt i svingene og jeg får mange blikk når jeg kjører den. Nå er den dessuten bygget for fart.

Felgene er fra en Escort.
– Jeg synes felgene kler Cosworth veldig godt, men de trenger en restaurering, de også. Egentlig skal denne ha 13-tommere, men på grunn av bremsene må jeg ha minimum 15-tommere. Den er godkjent for 17 tommers, men nå står det 16 toms på den.

RS 500-flippen er plassert bak på vingen.
– De stikker mer opp, forklarer han.

Vinduene er ikke sotet, selv om det kan se slik ut.
– Enkelte kom med klare glass, mens denne kom med et litt grønnaktig skjær.

MOTOREN: Bilen er i daglig bruk, og motoren ser derfor ikke helt slik ut som eieren ønsker ennå.

Komplisert interiør

Det eneste med bilen som ikke er Cosworth, bortsett fra felgene, er interiøret.
– Det er veldig vanskelig å få tak i, til de bilene. Stolene foran har jeg sendt til utlandet for å bli sydd om i semsket skinn med rød Cosworth-skrift. De er opprinnelig Ricaro-stoler, men gjort det sånn at de kan vippes. Det må til i denne bilen.

Han har flere «heimespøta» Cosworth´er hjemme på tunet.
– Jeg har en sedan også. Noen kom med fire dører og andre med litt flere hestekrefter.

Likevel skal han ikke selge noen.
– Jeg skal ha den med på biltreff, men har veldig vanskelig med å selge, egentlig.

GJENSTÅR: Det er litt som gjenstår for å få bilen pen. Interiøret får snart en overhaling.

«Kjeltring-bil»

Cosworth har et ufortjent dårlig rykte, mener Phillip. Tidlig på 2000-tallet var det populært å konvertere Sierra til Cosworth fordi det var billigere enn å kjøpe Cosworth billig i utlandet på grunn av omregistreringsavgiften.
– Omtrent alle som går i Norge har vært stjålet på ett eller annet tidspunkt. Tveita-gjengen i Oslo ble også kalt Cosworth-gjengen fordi de stjal slike for å kunne stikke av fra politiet. De ble brukt mye i forbindelse med ran og andre ulovligheter.

Om doningen ikke er noen damemagnet, er han ikke bekymret.
– Jeg har dame, så jeg slipper det presset. Hun liker disse bilene selv, og trives veldig godt i denne. Hun er med enten jeg skal på treff eller spinne, smiler han lurt.

Sorry. No data so far.

Back To Top