
Fikk tidenes bursdagsgave
Fikk drømmen i oppfyllelse
Tog-interesserte Andreas Kjelland fikk tidenes bursdagsgave som 23-åring i mai.
Andreas Kjelland (23) ble overrasket da kjæresten tok ham med til Kristiansand Stasjon på bursdagen, under et påskudd om at de var på blåtur. Der ventet tidenes bursdagsgave.
– Jeg sa bare til han at vi skulle gjøre noe han liker, forteller kjæresten, Amalie Jerstad (19).
Tre år gammel drøm
Han skulle nemlig få være med i førerrommet opp til Nelaug og tilbake. Andreas drøm er nemlig å bli lokomotivfører.
Kjæresten tok ham med til Setesdalsbanen for å gi ham et hint.
– Jeg trodde vi bare skulle nyte sola litt, men jeg skjønte det var noe da jeg så Øyvind Kile. Jeg har nemlig truffet ham før, forteller bursdagsbarnet.
Andreas hadde nemlig fortalt Øyvind at han hadde lyst til å bli lokfører.
– Jeg har ansvar for alle opplæringer i Go Ahead, men aldri vært med på noe slikt i mine 39 år på stasjonen her, forklarer Kile.
Manglet penger
Planen tok form allerede i mars.
– Jeg er student og må spare penger, men tenkte jeg ville finne på noe føy for Andreas sin bursdag likevel. Han ønsker jo seg ingen verdens ting, men visste han har en veldig sterk interesse for tog.
Det har nemlig vært mye tog-prat hjemme på Lund.
– Det har blitt noen ganger ned på stasjonen bare for å se litt. Jeg misunner ham nesten for å ha en så sterk interesse for noe, ler Amalie.
Forventet ikke svar
Amalie sendte derfor en epost til togselskapet Go Ahead.
– Jeg forventet egentlig ikke svar på grunn av streng sikkerhet, og ble veldig overrasket da de svarte positivt.
Etter å ha sett mange timer med film på YouTube om hvordan det er å være lokfører, skal Andreas endelig få oppleve å sitte i førerhuset.
– Jeg tenker det blir en annen opplevelse, og gøyere enn å få klær i gave, sier kjæresten.
Bør ha fagbrev
For å bli lokomotivfører må man gå lokførerskolen et år, og helst ha et relevant fagbrev. Opplæringen hos arbeidsgiver kan ta tre-fire måneder. Dette var Andreas klar over. Han har nemlig søkt.
– Uten fagbrev må man ha et meget høyt karaktersnitt fra videregående, forteller Kile.
Andreas har heldigvis fagbrev i anleggsmaskinførerfaget. Til daglig jobber han i et anleggsfirma og legger fiberkabler over hele Norge, og har derfor mange reisedøgn.
– Da kjører vi mye tog. Det var en dag jeg skulle på toget ved Store-Kvina. Det regnet voldsomt og jeg gruet meg til å gå på jobb. Da så jeg en lokfører som var på vei inn i lokomotivet, og jeg synes det virket så koselig. Den samme uken begynte jeg å undersøke hva som skulle til. Det er tre år siden.

Kjæresten er ikke redd for at hun ikke skal få se ham hvis han blir lokfører.
– Det er allerede uker hvor jeg ser lite til ham, på grunn av jobben, så det blir ikke store forandringen, tror hun.
Rift om plassene
Kile advarer at det er utfordrende å komme inn på lokførerskolen.
– Det er rundt 1500 søkere til de cirka 100-140 stillingene som hvert år er tilgjengelig. Behovet svinger litt, men ikke mye. Det er ikke noe problem å rekruttere til dette yrket, men når vi ser et slikt initiativ som dette, så kan vi ikke si nei til det.
Erik Johansson er personalleder for lokførerne i Kristiansand og Arendal.
– Det er en fordel å ha en elektro-bakgrunn for å komme inn på lokførerskolen. Man må jo også gjennom helsetester.
Snur lokomotivet
Før Andreas får ta plass i førerhuset, må han gjennom en logistikk-briefing og en befaring langs sporet på perrongen.
Toget fra Stavanger ankommer stasjonen. For å kunne komme seg videre til Oslo, må lokomotivet koples fra togsettet og plasseres i andre enden. Da kjører lokomotivet opp til Nelaug på nabosporet for så å rygge tilbake i sporet hvor togvognene står. Det skal Andreas få være med på.
– Gøy!, utbryter bursdagsbarnet.

Sorry. No data so far.