
Norgespremiere hos Sigmund Aasen – “Måtte sjekke prisen to ganger”
Torsdag ettermiddag var det høytidelig stemning hos Sigmund Aasen da den splitter nye Mazda 6e ble avduket for første gang. Dagen etter kjørte bilen videre mot bilmessa i Sør Amfi, til suveren publikumsrespons.
Flere fremmøtte hadde lest seg opp på pris og rekkevidde i forkant. Mange lot seg likevel overraske av det de fikk høre – i alle fall etter de fikk sette seg inn og kjent på følelsen av Mazdas nyeste storsatsing.
Fra 70-tallsklassikere til elsatsing
Mazda har vært på det norske markedet i snart 60 år. På 70-tallet var modeller som 616, 818 og 929 populære valg, og utover 80-tallet ble både 323, 626 og 929 et vanlig syn på norske veier. Senere har Mazda 6 og SUV-en CX-5 vært viktige suksessmodeller her til lands.
På elbilfronten har Mazda vært forsiktige. Den eneste helelektriske modellen som har vært tilgjengelig, er MX-30 – en bil som har imponert med lav pris og mye utstyr, men som aldri ble noen stor volumselger i Norge.
Nå er det derimot et tydelig skifte på gang. Med lanseringen av Mazda 6e, en sporty elektrisk kombi, tar merket et langt steg framover. Bilen kommer meget velutstyrt som standard, og ikke minst: den overrasker med en pris som mange beskriver som en «prisbombe».


Prisbombe
Prisen starter så lavt som 358.300 kroner pluss leveringsomkostninger, for innstegsutgaven Takumi. Til den prisen får du stor familiebil på 4,92 meter med bakhjulsdrift og en motor som yter 258 hestekrefter, som sørger for en akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder og toppfart på 175 km/t.
Bakluken skjuler et bagasjerom på 466 liter. I tillegg er det en frunk på 72 liter under panseret.
Batteripakken er på 68,8 kWt, noen som skal gi en rekkevidde på inntil 479 kilometer. Legger du på noen få tusenlapper til 371.000 kroner, får du bilen med et 80 kWt-batteri og rekkevidde på hele 552 kilometer.
Mye for pengene
Mazda 6e overrasker virkelig! Her får du en romslig familiebil som føles både moderne og luksuriøs, men til en pris som nesten er for god til å være sann. Med lang rekkevidde, masse utstyr og et eksklusivt interiør som føles luksuriøst ut, har Mazda laget en bil vi tror raskt vil hevde seg på statistikken.
