
Nå ett av Sørlandets største regnskapsbyråer
Simon Fjeldsaa startet karrieren innen regnskap med breddfulle bilagspermer i onkelens byrå i Skippergata. I dag driver han IT-Regnskap der permene er kastet ut og alt lagres høyt oppe i skyen og fått på plass svært effektive rutiner.
– Alt er digitalisert, det har vært en gjennomgripende utvikling jeg har fått være med på fra jeg begynte i HO-Regnskap hos onkel og til i dag, medgir Simon. Bak bokstavene HO skjuler seg navnet på onkelen, Håkon Omland.
I dag er han og hans 20 kollegaer godt etablert i moderne kontorer i «Slottet» øverst i Markens. Knoppskyting har det også vært, kontorer er etablert i Lyngdal og i Arendal slik at det totalt er 30 som jobber i IT Regnskap. De jobber for næringslivet i agder, og er nå et av Sørlandets største Regnskapsbyråer.
– Vi stopper nok ikke der, vi har en målsetting om at vi skal være 60 kollegaer om noen år, smiler Simon.
Han kom til IT-Regnskap for 10 år siden, det skulle vise seg å være perfekt timing:
– Det var tiden da regnskapsbyråene tok mer og mer over oppgavene til bankene og begynte med rådgivning til kundene sine. Rådgivning er en stor del av virksomheten i dag, ved siden av en rekke tjenester. Vi er der for kundene våre og hjelper med alt fra A til Å, fremholder han.
Skreddersøm
Av andre tjenester nevnes selskapsrett, rådgivning, lønnstjenester, regnskap, lønnstjenester systemoppsett, årsoppgjør, forretningsutvikling med sterk fokus på måloppnåelse.
IT-Regnskap benytter i dag regnskapssystemet Tripletex som har avtale med en fjerdedel av alle bedrifter i Norge. Tripletex er basert på skybaserte regnskapstjenester som er modulbasert slik at tjenestene med god kunnskap kan skreddersys for hver enkelt kunde.
– Det er viktig for oss som har hele spekteret av kunder i porteføljen, fra snekkeren som driver for seg selv, til store bedrifter med over 1000 ansatte, eksemplifiserer Simon.
Ansikt til ansikt
Apropos større bedrifter, i dag trenger de ikke egen lønnsavdeling og eget bokholderi slik som i «gamle dager». Alt er samlet hos regnskapsbyrået som besitter nødvendig kompetanse og hvor de fleste er statsautoriserte regnskapsførere.
– Skjer all kundekontakt digitalt?
– Mye gjør det, men samtidig så legger vi vekt på personlig kontakt og oppfølging ved at hver kunde har to kontaktpersoner hos oss gjennom hele løpet som de forholder seg til. Da kan det dreie seg om at vi kommer ut til kunder, digitale møter og at kundene oppsøker oss i Slottet. For eksempel tilbyr vi å kurse kundenes ansatte i å fylle ut digitale reiseregninger, og det til en pris som ikke skal skremme noen, påpeker han.
– Med vår kompetanse og alle smarte funksjoner i Tripletex mener jeg vi kan levere komplette regnskapstjenester både effektivt og til en konkurransedyktig pris, sier Simon Fjeldsaa.