skip to Main Content
TID FOR Å HANDLE: Nytt eller brukt, høsten er en gunstig tid for å slå til på båt – gunstige priser og bra utvalg. De fleste velger levering til neste vår.

Travel høst på båtfronten

En sommer er over, men det betyr ikke stille dager og laber aktivitet hos Kristiansand Bådsenter i Sørlandsparken.

 

-Her er det fullt opp med aktivitet, mange skal ha båten opp og inn til vinterlagring hos oss, og i tillegg har vi fått inn mange brukte båter for salg slik at lagrene våre er ganske fulle. De satser vi på å få tømt slik at vi har plass til 2026-modellene når de kommer, forteller Jarle Bentsen og antyder gunstige høstpriser.
Han er hanket inn fra i høst for å avlaste Erik Hjemdahl som er daglig leder i Bådsenteret men som tar ut ferie nå etter en travel sommer.

Jarle er ingen novise i båtbransjen, og heller ikke i Bådsentergruppen som har lokasjoner flere steder på Sørlandet, og dessuten i Asker.
– Jeg har jobbet 19 år i gruppen, mest på Stoa i Arendal, og nå skal jeg jobbe 50/50 i Grimstad og i Kristiansand, opplyser den erfarne båtmannen som bor på Hisøy og som synes det blir helt greit å pendle.

God sommer og godt salg

Han og hans kollegaer kan se tilbake på en god sommer med fart i salget.
– Ingen tvil om at været spiller en stor rolle for salget, vi ser jo en forskjell fra årets sommer og fra fjoråret da været ikke var like fint. Så har vi altså også fått inn mange bruktbåter for salg fra kunder som vil bytte til ny båt, forteller Jarle.

– Er det 2-fot syken som herjer?

– Det vil jeg ikke si, vi ser at folk bytter både opp og ned i størrelse, alt etter behov som endrer seg over tid, forklarer han.

Noen spesielle trender er ikke lett å peke på, det går noe av alt, fra små landstedbåter til store daycruisere til er par millioner.
– Akkurat nå har vi for eksempel en brukt Axopar på 37 fot som vi skal selge for kunde, den bikker to millioner. Axopar kjennetegnes ved Pilot House design og er en type som har slått godt an i markedet. Daycruisere er også i vinden, og der satser vi mye på Ibiza som jeg har som en personlig favoritt og som produseres i Norge, det er nokså uvanlig i dag, forteller han.

RETT ELEMENT: Jarle Bentsen har funnet seg til rette i en av favorittbåtene, en romslig Ibiza daycruiser.

Gunstige priser

En fordel for kunder som velger å kjøpe ny båt nå er gunstig pris.
–Vi selger ut båtene fra lager til årets pris, vi regner som ganske sikkert at det blir prisstigning fra 2026. Dessuten kan vi tilby lagring over vinteren slik at kunden får ferdig klargjort båt på vannet til neste sommer. Når det gjelder brukte båter som kjøpes i høst så gir vi ett års garanti, og også i slike tilfelle kan vi avtale levering til våren, opplyser Jarle.

For noen er det aktuelt med ny båt som skal på vannet til hummerfisket som begynner 1. oktober. Da går det gjerne i robuste arbeidsbåter, som Buster som bygges i aluminium. Sesong for salg er det stort sett hele året.

Lettvint med vinterlagring

Vinterlagring er blitt en viktig bit av virksomheten ute i Sørlandsparken. Kundene ønsker å ha det lettvint ved å overlate oppbevaring og vedlikehold til profesjonelle og de er villig til å betale for det.

– Det er mange fordeler med å gjøre bruk av vinterlagring hos oss. Båten lagres tørt innendørs og vi kan tilby service på båt og motor, og reparasjoner om det er behov for det. Så handler det også om at utført service og skikkelig vedlikehold gjør at farkosten holder seg i verdi. Det første kundene spør etter når de skal handle brukt er om servicer er fulgt, på samme måte som med bil, poengterer Jarle som kan fortelle at vinterlagring stadig øker i omfang.

– Nå har vi 1500 båter til lagring gjennom vinteren på våre ulike lokasjoner, det betyr at vi har arbeid for alle ansatte hele året.

Back To Top