
Agder-elever deltar i forskningskonkurranse
Elever fra Longyearbyen i nord til Grimstad i sør skal delta i årlig nasjonal forskningskonkurranse. To skoler fra Agder er med.
Fristen for å søke om plass i årets Holbergprisen i skolen-konkurranse, var 1. oktober, og 20 videregående skoler har nå blitt valgt ut til å delta. Rundt 1000 elever fra hele landet skal frem til april jobbe med selvvalgte forskningsprosjekter. Bidragene som når helt opp, blir premiert med henholdsvis kr. 30.000, 20.000 og 10.000.
Internasjonal pris
Konkurransen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og administreres av Holbergprisen, en internasjonal forskningspris innen fagfeltene humaniora, samfunnsvitenskap, jus og teologi. Holbergprisen i skolen gjennomføres i de tilsvarende skolefagene.
– Det er gledelig å se at så mange skoler søker om å delta. I år mottok vi søknader fra deler av landet som tidligere har vært underrepresentert i konkurransen. Det er en utvikling vi ønsker velkommen, sier Holbergprisens faglige leder, professor Bjørn Enge Bertelsen.
Det er både geografisk og faglig spredning blant skolene som deltar, og skoler fra Svalbard i nord til Agder i sør er representert. Seks av skolene deltar for aller første gang.
– Også i år har vi flere nye deltakerskoler, og mange som søker på nytt og på nytt. Dette vitner om at stadig flere skoler ser mulighetene som ligger i å la elevene forske som en del av Holbergprisen i skolen, sier Bertelsen.
Holbergprisens sekretariat bistår skolene i arbeidet deres, blant annet med å besøke skolene rundt oppstart og med å tildele en forskerkontakt fra et universitet eller en høyskole i nærheten av skolen. Konkurransen danner på den måten en bro mellom videregående skole og høyere utdanning.
Arendal videregående og Dahlske videregående er skolene fra Agder som deltar.
En anerkjennelse av lærernes rolle
Holbergprisen i skolen satser på lærerne som viktige fagressurser og kårer hvert år en lærerprisvinner, basert på de mange rapportene som sendes inn av de deltakende lærerne. Videre blir alle lærerne invitert til et årlig todagers fagseminar i Bergen, som en oppstart for prosjektet, og til flere digitale seminarer i løpet av perioden elevene forsker.
– Vi ser at deltakelse i Holbergprisen i skolen også fører til faglig utvikling for lærerne, gjennom seminarer, erfaringsutveksling med andre lærere og samarbeid med forskerkontaktene, sier Marita Kristiansen, rådgiver for Holbergprisen i skolen.
Innleveringsfristen for elevprosjektene og lærerrapportene er 8. april. Etter at de opptil 60 bidragene er innsendt, bestemmer Holbergprisen i skolens fagjury hvem som kommer på første-, andre- og tredjeplass, og utpeker en vinner av lærerprisen. Finalistene i Holbergprisen i skolen blir invitert til den tradisjonelle Holberguken i Bergen i juni, der de blir hedret sammen med mottagerne av Holbergprisen og Nils Klim-prisen.