skip to Main Content
Årets samiske veivisere: Risten Fromentin Rajala Lautz, Aleksandra Kjenner, Risten Valgred Wikman, Tina Emilie Anti, Ida Jeanett Knutsen, Malene Synøve Aslaksen-Eriksen. Wikman og Knutsen står for skolebesøkene i Agder. Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen

Samisk kultur i klasserom i Agder

Fakta:

I dag er det seks samiske veivisere som reiser hvert år rundt på over hundre videregående skoler. Her formidler de samisk kultur, samfunn og historie for å hindre etnisk diskriminering av samer. Veiviserne arbeider på oppdrag fra Sámi Allaskuvla (Samisk høgskole) i Kautokeino, i samarbeid med Kommunal- og distriksdepartementet. Deres oppdrag er å holde foredrag, delta på konferanser, og delta i samtaler med elever, med mål om økt kunnskap, forståelse og dialog.

Denne uka besøker to av de samiske veivisere Ida Jeanett Knutsen, og Risten Valgred Wikman tre videregående skoler i Agder; Eilert Sundt videregående skoler i Farsund og Lyngdal, samt Arendal videregående skole. Gjennom foredrag, samtaler og refleksjoner ønsker veiviserne å bygge broer mellom norsk og samisk ungdom, skape mer forståelse, og vise hvordan det samiske samfunnet i Norge er i dag.

 

Ida Jeanett Knutsen holder foredrag på Voss.

Samiske veivisere er unge samer fra hele Norge som reiser rundt til skoler for å formidle samisk kultur, språk og samfunn.

Gleder meg til skolebesøkene! Jeg vet ikke hva som venter av spørsmål og tilbakemeldinger. Men jeg vet med sikkerhet at vi bidrar til å løfte kunnskapsnivået hos ungdom om samisk kultur, og samfunn, sier en av veiviserne Risten Valgred Wikman (19).

Foredrag

Veiviserne gjennomfører undervisningsforedrag og samtaler tilpasset elever på v.g.s.-skoler rundt i hele landet. tirsdag, onsdag og torsdag denne uka finner besøkene sted på Eilert Sundt videregående skoler i Lyngdal og Farsund, samt Arendal videregående skole, der hver skole får møte to samiske veivisere som deler egne erfaringer, historier, og perspektiver fra et ungt samisk ståsted.

Betydningen av møtet

Besøkene bidrar til å styrke elevenes forståelse for Norges urfolk og øke bevisstheten om det kulturelle mangfoldet i landet. Erfaring viser at møtene skaper refleksjon, utvikler elevenes tankegang og legger til rette for gode samtaler i klasserommet. Målet med ordningen er å øke kunnskapen om samiske forhold og samtidig bidra til større forståelse og et mer inkluderende skolemiljø over hele Norge.

– Jeg synes det er viktig at elevene får en forståelse av at dette er vår kultur og at den fremdeles er levende og mangfoldig. Derfor synes jeg vi gjør en ekstremt viktig jobb, forteller en av veiviserne Malene Aslaksen-Eriksen (22).

– Det er viktig at elever får møte samer som lever i dag – ikke bare lære om oss i historiebøkene, mener en av veiviserne Ida Jeanett Knutsen (19).

 

 

Back To Top